55 750 läst · 10 svar
56k läst
10 svar
Montage av överbleck
Hej!
Jag håller precis på att bygga ett stall till våra hästar. Sitter precis och funderar på hur överblecket ovanför dörrar och fönster skal monteras. Jag skall sätta det innanför panelen har jag bestämt, det gjorde inte snickaren som hjälpte mig att brädklä boningshuset så jag fick spåra in blecken efteråt och jag är fortfarande förbannad på honom för det... Nåja, denna gången skall vi göra rätt. Skall blecken vikas upp i kanterna när man sätter dem innanför panelen eller låter man plåten vara rak hela vägen? Är det lagom med 60mm bleck på som överbleck och fönsterbleck? Eftersom överblecket sitter innanför panelen så sticker det ju bara ut 40mm från fasaden.
Jag håller precis på att bygga ett stall till våra hästar. Sitter precis och funderar på hur överblecket ovanför dörrar och fönster skal monteras. Jag skall sätta det innanför panelen har jag bestämt, det gjorde inte snickaren som hjälpte mig att brädklä boningshuset så jag fick spåra in blecken efteråt och jag är fortfarande förbannad på honom för det... Nåja, denna gången skall vi göra rätt. Skall blecken vikas upp i kanterna när man sätter dem innanför panelen eller låter man plåten vara rak hela vägen? Är det lagom med 60mm bleck på som överbleck och fönsterbleck? Eftersom överblecket sitter innanför panelen så sticker det ju bara ut 40mm från fasaden.
Ja, kanterna ska vikas upp. Panelen avslutas någon centimeter över blecket. Det här med överbleck har diskuterats förr och lite olika lösningar har presenterats. Den mest gedigna gick ut på att blecket monteras innanför spikläkten. Det medger att fukt som ev rinner på vindskyddet under panelen (gips/asfa/papp) letar sig ut på blecket. Så duktig har inte jag varit, utan jag har monterat överblecket UTANPÅ spikläkten över fönstret. Utanpå kommer sedan panelbräderna. Jag har använt 60 mm-bleck, vilket ger ett överhäng på ca 16 mm (22 panel+22 foder) över fodret. Underblecken har jag valt 100 mm. Fönstren sitter i liv med vindskyddet (gips i mitt fall), vilket ger ett överhäng på 100- (28 läkt + 22 panel + 22 panel) = 28 mm. I minsta laget om man frågar en del, men fullt tillräckligt om man frågar andra...
Välvda bleck skulle nog inte jag (som ändå inte bangar för mycket ) ge mig på... Om dörren sitter på en långsida (med taköverhäng ovanför) skulle jag nog strunta i överbleck. På en gavel kanske jag till och med skulle svälja stoltheten och ringa en plåtslagare... ;D
Välvda bleck skulle nog inte jag (som ändå inte bangar för mycket ) ge mig på... Om dörren sitter på en långsida (med taköverhäng ovanför) skulle jag nog strunta i överbleck. På en gavel kanske jag till och med skulle svälja stoltheten och ringa en plåtslagare... ;D
Lyfter en jättegammal tråd här.
När det nämns att överbleck ska vikas i kanterna, hur menas det då?
Jag har monterat mina överbleck med rak kant, hur kan jag fixa detta på efterhand?
Har även tittat på diverse bleckleverantörers monteringsanvisningar och ser ingen uppvikt kant på överblecken endast på underblecken (fönsterbleck)
När det nämns att överbleck ska vikas i kanterna, hur menas det då?
Jag har monterat mina överbleck med rak kant, hur kan jag fixa detta på efterhand?
Har även tittat på diverse bleckleverantörers monteringsanvisningar och ser ingen uppvikt kant på överblecken endast på underblecken (fönsterbleck)
Redigerat:
Har själv använt vanliga underbleck 40mm som överliggare, kände inte för att kapa igenom den spontade panelen som ser ut som lockpanel fast med endast ca 8mm skillnad mellan inre och yttre.
Blecket har ca 1cm utstick på varje sida av fodret, så att jag har endast skruvat dit blecket med en lagom lutning emot själva "lockpanelen" sedan fogat i springorna så att vatten ej rinner emellan foder-panel.
Tycker den metoden ser bra ut, enkel och funktionell
Blecket har ca 1cm utstick på varje sida av fodret, så att jag har endast skruvat dit blecket med en lagom lutning emot själva "lockpanelen" sedan fogat i springorna så att vatten ej rinner emellan foder-panel.
Tycker den metoden ser bra ut, enkel och funktionell
Det är nog också vad jag kommer göra, foga/täta det område där jag jackat ur underbrädan för bleckets skull, känns lite som att det finns risk för att vatten kan rinna ner bakom underbrädan vid "häftigt" regn.
Finns det någon "riktigt" metod för detta, är det att vika bleckkanten som gäller?
Finns det någon "riktigt" metod för detta, är det att vika bleckkanten som gäller?
Monterade ner blecken (är bara 2 stycken på gaveln jag håller på med) och bockade till dem, busenkelt om man följer
http://campaign.lindab.com/se/media/monteringsanvisning_takavvattning.pdf
blev nästan chockad över hur enkelt det va och så bra det blev också
http://campaign.lindab.com/se/media/monteringsanvisning_takavvattning.pdf
blev nästan chockad över hur enkelt det va och så bra det blev också