39 853 läst · 47 svar
40k läst
47 svar
Panik! Låshelvete till dragkrok
Står i samma situation nu. Fick ett lite vagt svar av verkstan att det nog inte går att byta låscylinder, och om det går så skulle nog inte tillverkaren godkänna det. Det är en westfaliakrok, och på deras hemsida hittade jag en reservdel: vred inklusive lås och nyckel, men ingen prisuppgift. Verkar ju mysko om de inte skulle godkänna att man byter ut detta om de själva säljer reservdelen? Hur som helst, funderar jag på om prisskillnaden skulle bli så stor att det är värt besväret, eller om man ska byta till en fast krok istället och slippa att hamna i samma situation igen... Det kan ju säkert inte du svara på (jag har ingen polare med verkstad ;-) ), men du kanske vet om en utbytt låscylinder godkänns vid besikningen?Axbard_89 skrev:
Finns det låscylindrar som reservdel så är det såklart godkänt att byta det. Men är det bara cylindern som strular, det brukar vara något mer med fjäderbelastade klackar osv som kan strula. Värt att tänka på innan du beställer delar.
Jag beställde som sagt ett nytt drag från Tyskland, kostade till min bil ca 1500kr inkl.frakt för ett nytt fast drag utan el. Värt varje krona för att slippa problem med det löstagbara i framtiden.
Jag beställde som sagt ett nytt drag från Tyskland, kostade till min bil ca 1500kr inkl.frakt för ett nytt fast drag utan el. Värt varje krona för att slippa problem med det löstagbara i framtiden.
Jag hade ett ännu billigare från Polen på min förra bil. Fungerade kalasbra.M Mr B skrev:Finns det låscylindrar som reservdel så är det såklart godkänt att byta det. Men är det bara cylindern som strular, det brukar vara något mer med fjäderbelastade klackar osv som kan strula. Värt att tänka på innan du beställer delar.
Jag beställde som sagt ett nytt drag från Tyskland, kostade till min bil ca 1500kr inkl.frakt för ett nytt fast drag utan el. Värt varje krona för att slippa problem med det löstagbara i framtiden.
Varför h en demonterbar dragkrok över huvud taget??H heimlaga skrev:Låter fullkomligt vansinnigt att ha en låscylinder där nere i vattensprutet och gyttjan och saltet. Kan inte fungera. På min fasta dragkrok rostade hela undersidan på röret bort redan för 20 år sedan och är utbytt med hemsvetsade delar enligt originalspecifikation.
Finns det inget lagligt sätt att kapa bort låsmekanismen och svetsa fast eländet?
Helt j-la vansinnigt att avtagbara krokar ens finns. Tyvärr fanns inte valet att ha en fast när jag köpte en av mina senaste bilar.
-> Någon nämnde i ett äldre inlägg 5.56.
Tänk på att många rostlösning- och lossningsmedel (som inte är riktiga låsoljor) kan förvandlas till en seg smörja med tiden.
Då slutar garanterat låset att fungera igen.
-> Någon nämnde i ett äldre inlägg 5.56.
Tänk på att många rostlösning- och lossningsmedel (som inte är riktiga låsoljor) kan förvandlas till en seg smörja med tiden.
Då slutar garanterat låset att fungera igen.
Demonterbara dragkrokar är det bästa ur krocksäkerhetssynpunkt. Det är därför den ALLTID ska ligga i bagaget när den inte används. Gissa vad, då slipper man bekymmer med den också, så som fastrostade eller oanvändbara nyckellås
Eller köp en demonterbar krok utan lås cylindern.
Köp in bra låsoljor och annat smått och gott, spreja på och hoppas på att det löser sig. Min funkar perfekt nu!Falkmar skrev:Står i samma situation nu. Fick ett lite vagt svar av verkstan att det nog inte går att byta låscylinder, och om det går så skulle nog inte tillverkaren godkänna det. Det är en westfaliakrok, och på deras hemsida hittade jag en reservdel: vred inklusive lås och nyckel, men ingen prisuppgift. Verkar ju mysko om de inte skulle godkänna att man byter ut detta om de själva säljer reservdelen? Hur som helst, funderar jag på om prisskillnaden skulle bli så stor att det är värt besväret, eller om man ska byta till en fast krok istället och slippa att hamna i samma situation igen... Det kan ju säkert inte du svara på (jag har ingen polare med verkstad ;-) ), men du kanske vet om en utbytt låscylinder godkänns vid besikningen?
Sjukt jäkla skönt med min Passat Alltrack med elektroniskt utfällbar krok. Så jäkla smidigt då jag kör med släp minst en gång i månaden. På gamla BMWn tog jag aldrig loss draget på ca 7-8 år. Höll på att bli en ombesiktning men snäll besiktningsman som bråkade lite med gummiklubba. De flesta jag hört om får åka hem direkt om den sitter minsta lilla.
Kom ihåg det nästa gång du trycker på knappen och inget händer,elektronikhelvete!nikasp skrev:Sjukt jäkla skönt med min Passat Alltrack med elektroniskt utfällbar krok. Så jäkla smidigt då jag kör med släp minst en gång i månaden. På gamla BMWn tog jag aldrig loss draget på ca 7-8 år. Höll på att bli en ombesiktning men snäll besiktningsman som bråkade lite med gummiklubba. De flesta jag hört om får åka hem direkt om den sitter minsta lilla.
Jag klagar sällanMalZon skrev:
Försökte bara belysa det faktum att en del fordon används dragbilar i kontinuerliga verksamheter eller liknande (inte bra för att åka till gröntippen 2 ggr om året).
Då plockar man helst inte bort kroken varje dag.
Man det kan säker vara en bra ide att göra det med jämna mellanrum och smörja eländet.
Det går helt enkelt inte att stå där i snöyran och jyckla med någon nyckel som skall in i ett fastfruset lås inbakat i ett tumstjockt lager is och försöka sätta dit eller ta loss en krok. Inte när man skall göra det varannan dag minst.
En krok som används skall vara fast!
En krok som används skall vara fast!