Har lite lätt panik. Har en bil med eftermonterad avtagbar dragkrok. Två dagar till besiktning.

Jag får inte in nyckeln överhuvudtaget. Den går inte förbi den första metallgrejen som gör att den "släpps in" i låscylindern. Låsolja funkar inte heller eftersom jag inte kan få till någon rörelse på metallskyddet.

Vad ska jag göra? Bifogar bild.

• Närbild på en bilens dragkrok med en nyckelhål låscylinder som är blockerad av smuts eller korrosion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsatt del rycker in skit i låset ,ska bara vara på plats vid drag och ligga i luckan övrig tid. Parafinolja, är bra låsolja så där bra som trycks in, kan även ha rostat så prova även med rostolja och en kompressor att blåsa med så det rycker ur låset. Det kan bli några varv och prova i mellan med nyckel och rucka fram och tillbaka på den, pass på så nyckeln inte går av,

Spreja utanpå locket.
Vänta en stund, prova sen att knacka lite försiktigt på nyckeln och se om locket släpper.
I värsta fall får man bruka lite våld.
Låset är inget som behövs för besiktning utan det kan man ta bort.
Det som måste fungera är spärrarna till kroken.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Argastesnickaren skrev:
knacka lite försiktigt på nyckeln
Eller använd en skruvmejsel eller liknande om du inte vill riskera att bryta sönder nyckeln.

Antar att du helst inte vill förstöra låset, men annars misstänker jag att du åtminstone kan bryta bort hela "locket" på låset utan alltför stor ansträngning.

var rädd om låset det är en 2:a på besiktningen om det inte funkar

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Spreja utanpå locket.
Vänta en stund, prova sen att knacka lite försiktigt på nyckeln och se om locket släpper.
I värsta fall får man bruka lite våld.
Låset är inget som behövs för besiktning utan det kan man ta bort.
Det som måste fungera är spärrarna till kroken.
Låset är krav nu för tiden..

• Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Kan väl tillägga att sista bilen som jag satte en avtagbar krok på har inte ett lås på utan bara två spärrar.
Monterades för två år sedan och besiktigades i februari utan problem.

Peta försiktigt med en mejsel uppåt där nycklen ska in så kommer locket fjädra åt sidan, spraya in 5-56 eller dylikt och vänta en stund, försök få in nycklen annars är det bara upprepa och hoppas de släpper. man ska ju ta bort kroken när den inte används och ha i bagaget och smörja den emellanåt så den håller sig fräsch :)

Staffans2000
plåtrickard plåtrickard skrev:
Låset är krav nu för tiden..
Jag har en utan lås, inga problem på besiktningen.

Men att få frun att sätta dit draget när hon ska panikhämta ett barn som inte kan/orkar cykla hem.....
Nej, draget får alltid sitta där. Punkt.

kvällen före besiktning är det samma panik, men gick bra sist.

Protte

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Stort tack allesammans!
Löste det hela med en skruvmejsel, låsolja, 556 och en massa svordomar.
Nu är låset uppsmord, dragkroken rengjord och lagd i en fin påse vid reservhjulet.
Äntligen kan jag slippa en obehaglig tvåa på besiktningen!

• Gilla
Paula-Lotta och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har en utan lås, inga problem på besiktningen.
Förtydligande.. Om det finns/har funnits så måste det funka.. Har fler vänner som bara slagit skruvmejseln i när det krånglat och som fått byta efter underkännande...

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fast dragkrok är ingen dum idé...
Dessutom ett bra krockskydd:)

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Jag hade samma problem, tidigare ägaren hade gjort exakt sådär.

Det blev en två. Fick lämna in bilen till polaren som har verkstad. Han lyckades med nöd och näppe byta låscylindern. Delen kostade 850 spänn och det var nog minst 2 timmars arbete.....

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.