8 982 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Panik -FTX eller inte?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
http://www.mecvent.se/ventv_hushall.htm
tja jag vet ju inte om denna bild ljuger, men där visar de ju på att tilluft som är -10grader (värms till 16 grader), skulle kyla ner frånluften till 0 grader (från 22 grader)
Det är ju oxå ett himla tjat om att man ska kondensisolera kanalerna, jag har väl lite svårt att tro att detta skulle vara ett marknadstrick, var väl nån här på forumet, som hade problem med isbildning i sitt heru? http://forum.byggahus.se/ventilation/81095-i-min-heru-50-a.html
tja jag vet ju inte om denna bild ljuger, men där visar de ju på att tilluft som är -10grader (värms till 16 grader), skulle kyla ner frånluften till 0 grader (från 22 grader)
Det är ju oxå ett himla tjat om att man ska kondensisolera kanalerna, jag har väl lite svårt att tro att detta skulle vara ett marknadstrick, var väl nån här på forumet, som hade problem med isbildning i sitt heru? http://forum.byggahus.se/ventilation/81095-i-min-heru-50-a.html
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
En sak som jag inte tror tagits upp i tråden, är: jag har ftx, och alltså inga som helst ventiler i rummens väggar, eller i fönstren, jag hör därför inte ljud som ligger i de högre frekvensregistren hos bilar, folk som talar utanför, stojande barn etc, var nyligen i ett hus med ventilationsspringor i fönstren, och i jämförelse med mitt hus, lät det som om jag suttit utomhus och inte inomhus
Någon som har ett nyare hus med frånluftsventilation, kanske kan belysa detta ytterligare (då det var ett gammalt hus med nyinsatta fönster= tunna väggar)?
Någon som har ett nyare hus med frånluftsventilation, kanske kan belysa detta ytterligare (då det var ett gammalt hus med nyinsatta fönster= tunna väggar)?
Om du bor i södra Sverige skulle jag nog rösta på ett enkelt F-system:
+
Billig installation
Enkelt att reglera
Tyst
Underhållsfritt
Små driftskostnader (inga filter att byta, låg elförbrukning)
Billigt att laga (rörliga delar = en fläkt)
-
Ingen återvinning
Vi bor i södra Sverige, hus ca 200kvm, F-vent, energiförbrukning värme+varmvatten = 13000kWh.
Då har vi visserligen en bra kamin som vi eldar i då & då, men vi är fem i hushållet så vi bränner en del varmvatten...
Vi har spaltventiler i varje fönster och upplever ej något problem med drag.
+
Billig installation
Enkelt att reglera
Tyst
Underhållsfritt
Små driftskostnader (inga filter att byta, låg elförbrukning)
Billigt att laga (rörliga delar = en fläkt)
-
Ingen återvinning
Vi bor i södra Sverige, hus ca 200kvm, F-vent, energiförbrukning värme+varmvatten = 13000kWh.
Då har vi visserligen en bra kamin som vi eldar i då & då, men vi är fem i hushållet så vi bränner en del varmvatten...
Vi har spaltventiler i varje fönster och upplever ej något problem med drag.
Liknande trådar
-
Ventilation för garagegymmet - mini-ftx eller pax?
Ventilation -
Avfuktare eller Mini-ftx
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
PANIK eller panik? Eller lugn? Kondens? VVS
Vatten & Avlopp -
Mini-FTX eller tidningar som ventilationslösning?
Ventilation -
Fuktskada. Riva direkt? Eller är det ingen panik?
Badrum