8 982 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Panik -FTX eller inte?
Sida 1 av 3
Alla säger olika.
Vi ska bygga ett nytt hus 220kvm betong. Nu har vi bara ett problem kvar och det är vilken typ av ventilation vi ska ha. Några säger att FTX är lite överreklamerat och inte värt den dytra installationskostnaden.
Vi är riktiga amatörer och måste lita på vad fackmän talar om för oss och när de flesta säger olika och ingen vill ta på sig ansvaret för att tala om vilken ventilation som är bäst blir det jäkligt jobbigt.
Vi har även varit inne på bara mekanisk frånluft och ha tilluft i fönsterventiler.
Som sagt vi är jätteförvirrade.
Tacksamma för alla tips och råd vi kan få.
Vi ska bygga ett nytt hus 220kvm betong. Nu har vi bara ett problem kvar och det är vilken typ av ventilation vi ska ha. Några säger att FTX är lite överreklamerat och inte värt den dytra installationskostnaden.
Vi är riktiga amatörer och måste lita på vad fackmän talar om för oss och när de flesta säger olika och ingen vill ta på sig ansvaret för att tala om vilken ventilation som är bäst blir det jäkligt jobbigt.
Vi har även varit inne på bara mekanisk frånluft och ha tilluft i fönsterventiler.
Som sagt vi är jätteförvirrade.
Tacksamma för alla tips och råd vi kan få.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
ni är inte typ björkpollenallergiker nån av er?
isåfall är det ju enklare med ett filter totalt, än ett i varje tilluftsventil...
(tänker installera ftx, tom med elektrofliter, men ska montera själv, så enda kostnaden är ju då den extra materielen) (har idag en inte så bra ftx, har inte nån erfarenhet av tillluftsventiler, men dock av öppna fönster under pollensäsongen)
isåfall är det ju enklare med ett filter totalt, än ett i varje tilluftsventil...
(tänker installera ftx, tom med elektrofliter, men ska montera själv, så enda kostnaden är ju då den extra materielen) (har idag en inte så bra ftx, har inte nån erfarenhet av tillluftsventiler, men dock av öppna fönster under pollensäsongen)
jag röstar på FTX, för vad är det som är överreklamerat i att ha ett hus med bästa inomhusklimat, ett system (FTX) som direkt återvinner värmen i luften och håller huset fräscht?
T.ex. när du duschat får du överskottsvärme från varmvattnet, som "vänder" i värmeväxlaren som sitter i aggregatet och går tillbaka in i huset, detsamma gäller ju spisens värme som spisfläkten missar, alla lampors överskottsvärme etc etc.
Med en frånluftsfläkt så skickar man ju bara värmen rätt ut.
Men givetvis kostar det en slant vid installationstillfället, men, ni ska väl bo där länge, eftersom ni bygger nytt, och stort, så i längden är det en investering, ingen kostnad! Det lönar sig dock att kolla runt bland många vad de ska ha för pris på samma jobb, kan skifta endel faktiskt.
Det är min åsikt i ämnet.
T.ex. när du duschat får du överskottsvärme från varmvattnet, som "vänder" i värmeväxlaren som sitter i aggregatet och går tillbaka in i huset, detsamma gäller ju spisens värme som spisfläkten missar, alla lampors överskottsvärme etc etc.
Med en frånluftsfläkt så skickar man ju bara värmen rätt ut.
Men givetvis kostar det en slant vid installationstillfället, men, ni ska väl bo där länge, eftersom ni bygger nytt, och stort, så i längden är det en investering, ingen kostnad! Det lönar sig dock att kolla runt bland många vad de ska ha för pris på samma jobb, kan skifta endel faktiskt.
Det är min åsikt i ämnet.
Ska ni ha frånlufts värmepump så är det ju i princip endast tilluft i fönstrena. Då återvinner nu ju en hel del av den energi som går åt att värma den kalla luften som hela tiden strömmar in i huset.
Endast frånluft utan återvinning är väl inte ens tillåtet idag?
Min åsikt är att det känns dumt att ta in kalluft i huset för att sen värma den och sedan skicka ut den när alternativet är att värma luften före man skickar in den i huset. Det bara måste bli behagligare att få in varm luft i stället för kall!
Endast frånluft utan återvinning är väl inte ens tillåtet idag?
Min åsikt är att det känns dumt att ta in kalluft i huset för att sen värma den och sedan skicka ut den när alternativet är att värma luften före man skickar in den i huset. Det bara måste bli behagligare att få in varm luft i stället för kall!
Även jag röstar på FTX då det är nyinstallation, några kronor dyrarare vid installation men väl investerade pengar då du får ett bättre inomhusklimat, satsa på ett aggregat med likströmsmotorer.
Det går fortfarande att bygga med ren frånluft utan återvinning, beror helt på när bygglov mm avhandlades. finns även en hel del remiser ute inom detta område tex fjärrvärme mm
Det går fortfarande att bygga med ren frånluft utan återvinning, beror helt på när bygglov mm avhandlades. finns även en hel del remiser ute inom detta område tex fjärrvärme mm
Det finns för och nackdelar med båda systemen. Själv har jag mekanisk frånluft då jag använder mig av frånluftsvärmepump. Dock inga fönsterventiler utan friskluftventiler i ytterväggarna vilket är bättre ut komfortsynpunkt.
Har inte tid att lista alla för och nackdelar men det finns om du söker på forumet, lycka till!
Har inte tid att lista alla för och nackdelar men det finns om du söker på forumet, lycka till!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det man kan säga (utan att nån borde invända) är väl att det är mycket enklare att göra om ett ftx till ett frånluftsystem (sätta in ventiler i väggar/fönster), än vad det är att göra om ett frånluftssystem till ftx (en massa tilluftskanaler måste monteras)
Om man skulle vilja ändra sig i framtiden...
Om man skulle vilja ändra sig i framtiden...
Sen har du ju alltid möjligheten att välja ett ftx aggregat med roterande växlare och då får du som extrabonus sommarnattkyla och kylåtervinning (själv skall jag ha ett VR 700 med de nya ec motorerna från Systemair)
Jag bara lånar tråden lite: finns det någon gräns hur många sugpunkter man kan ha med en heru 75s? den suger ju i badrummet och toan men kan man ha så den suger luften ovanför kaminen? så man använder den som en värmeförflytare.
Denna broschyr (första hälften) beskriver olika ventilationslösningar och de olika FTX aggregaten på ett bra sätt tycker jag:
http://www.fresh.se/p86441/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf
http://www.fresh.se/p86441/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf
Måste bara säga, du skall INTE suga luft ovanför kaminen.santos skrev:
Låt istället den varma luften göra nytta i huset genom att du suger i våtutrymme och på det sättet sakta suger värmen ditåt.
Suger du ut värmen direkt med ett frånluftsdon och sedan skall låta värmeväxlaren föra över värmen till tilluften är en onödig väg att gå.