Hej
Vi är full färd med att byta altanen som sista steg i renoveringen av huset (som tagit 10år =). Nuvarande altan är sliten och byggd med för klent virke. Så lång är allt okomplicerat. Problemet är att huset står på plintar placerade på berggrunden ca 4m ned då marken utgör gammal sjöbotten med noll bärighet (garaget fick jag lyfta 300mm i ena hörnet och gjuta ny sula). Även den gamla altanen har stått på plintar i form av gammal järnvägsräls. Denna är dock illa åtgången efter 30år.
Alternativet att jordborra ned till berg för att sedan dubba och gjuta plintar känns problematiskt och tidskrävande. Vi kommer att behöva ca 20st plintar om vi räknar på 2meter mellan plintarna längs bärlinorna av 45x220 och 2m mellan bärlinor med bjälklag av 45x195. Så frågan är om det inte är bättre att hyra in en liten smidig pålningsmaskin. Grannen pålade för en liten altan med slägga och galvade vattenledningsrör, vilket gick bra (ibland åkte rören ned 1m på ett slag = sank mark). Kostnaden med etablering, arbete och 75mm rör hamnar på cirka 20 000sek, vilket är en liten kostnad sett till resten av altanprojektet.
Jag har ännu inte bestämt mig huruvida jag skall bygga den nya själv eller leja bort arbetet. Vi har fått offerter på mellan 70 000sek och 150 000sek för altanen, inklusive material (bla tryckt 34x145 trall av bättre sortering G4 1-2) utan plintar (se bifogad bild). Då ingår nedsänkning av befintlig badtunna, trappor etc. Svårt att avgöra om det är rimliga priser då jag gjort alla andra renoveringar (tomt, badrummen, kök, tak, fönster, fasad, garage etc etc) på egen hand.
Är det någon som har erfarenhet eller tankar kring detta? Sugen på att komma igång men samtidigt har jag min sedvanliga period av ambivalens innan jag bestämmer mig.
Ha en god kväll
///Henrik
Vi är full färd med att byta altanen som sista steg i renoveringen av huset (som tagit 10år =). Nuvarande altan är sliten och byggd med för klent virke. Så lång är allt okomplicerat. Problemet är att huset står på plintar placerade på berggrunden ca 4m ned då marken utgör gammal sjöbotten med noll bärighet (garaget fick jag lyfta 300mm i ena hörnet och gjuta ny sula). Även den gamla altanen har stått på plintar i form av gammal järnvägsräls. Denna är dock illa åtgången efter 30år.
Alternativet att jordborra ned till berg för att sedan dubba och gjuta plintar känns problematiskt och tidskrävande. Vi kommer att behöva ca 20st plintar om vi räknar på 2meter mellan plintarna längs bärlinorna av 45x220 och 2m mellan bärlinor med bjälklag av 45x195. Så frågan är om det inte är bättre att hyra in en liten smidig pålningsmaskin. Grannen pålade för en liten altan med slägga och galvade vattenledningsrör, vilket gick bra (ibland åkte rören ned 1m på ett slag = sank mark). Kostnaden med etablering, arbete och 75mm rör hamnar på cirka 20 000sek, vilket är en liten kostnad sett till resten av altanprojektet.
Jag har ännu inte bestämt mig huruvida jag skall bygga den nya själv eller leja bort arbetet. Vi har fått offerter på mellan 70 000sek och 150 000sek för altanen, inklusive material (bla tryckt 34x145 trall av bättre sortering G4 1-2) utan plintar (se bifogad bild). Då ingår nedsänkning av befintlig badtunna, trappor etc. Svårt att avgöra om det är rimliga priser då jag gjort alla andra renoveringar (tomt, badrummen, kök, tak, fönster, fasad, garage etc etc) på egen hand.
Är det någon som har erfarenhet eller tankar kring detta? Sugen på att komma igång men samtidigt har jag min sedvanliga period av ambivalens innan jag bestämmer mig.
Ha en god kväll
///Henrik
Tack. Bra att veta!GoForIt skrev:
Har försökt kolla runt hos grannar med nya altaner men det är ju väldigt varierande förutsättningar. Även kvaliteten på arbete skiljer påtagligt.
Trots att vi bor precis vid havet så verkar de flesta altaner vara byggda med behandlad skruv (VSB, Essve etc i C4) och inte rostfritt A2/A4. Skruven verkar dock klara sig bra med minimal rost efter några år.
Tack för hjälpen
///Henrik
Kul ide! Men mycket jobb för att gräva ned 20 stycken tunnor av den storleken. Sedan lyfter och sjunker marken om vartannat. Till och med vedboden/förrådet på 10kvm plintade jag ned till berggrund men då behövdes det bara 6 plintar så det var ok för mig att göra själv. Till garageuppfarten handschaktade jag bort ca 1m (45kvm) med sten/jord/lera och återfyllde med kross (samt gjöt in betongbjälkar) för att få en något sånär stabil grund - detta gör jag dock inte om =).harry73 skrev:
Tack
///Henrik
20 tunnar?
Vill du gräva ner så många räcker det med mycket mindre storlek. T ex stora bensindunkar
Själv gissade jag att man max behöver sex stycken om man fäster en sida i husgrunden.
Se i alla fall till att du kan justera höjden vid plinterna. Köp gamla domkraft på skroten som man använder som stödben
Vill du gräva ner så många räcker det med mycket mindre storlek. T ex stora bensindunkar
Själv gissade jag att man max behöver sex stycken om man fäster en sida i husgrunden.
Se i alla fall till att du kan justera höjden vid plinterna. Köp gamla domkraft på skroten som man använder som stödben
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej igenharry73 skrev:20 tunnar?
Vill du gräva ner så många räcker det med mycket mindre storlek. T ex stora bensindunkar
Själv gissade jag att man max behöver sex stycken om man fäster en sida i husgrunden.
Se i alla fall till att du kan justera höjden vid plinterna. Köp gamla domkraft på skroten som man använder som stödben
[bild]
Det är inte så att jag vill utan det handlar mer om spännvidden på bjälklag (45x195) och bärlina (45x220).
2st bärlinor där en kommer 2m från huskroppen och den andra 4m från huskroppen. Bärlinorna bärs sedan upp av en plint/påle med 2m mellanrum. Bjälklaget läggs cc60 på bärlinorna.
Ökar man spännvidden så behövs det naturligtvis färre plintar men hur påverkar detta stabiliteten? I framtiden kan det bli aktuellt med ett uterum på del av altanen och sedan väger badtunnan ca 1,5ton när den är fylld.
Mvh
///Henrik
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Ett alternativ för att få ner antalet plintar/pålar är att gjuta betongbalkar mellan plintarna/pålarna. På balkarna kan du sedan placera bärningen för altanen lite varstans.
Jag får kolla upp denna möjlighet. Å andra sidan verkar pålningen gå fort. Firman jag varit i kontakt med gjorde 20 pålar (75mm stålrör) till berg på 1-2 dagar inklusive etablering. Kostnad ca 300sek per m påle.B bossespecial skrev:
Sedan kan man fråga sig hur ofta man följer rekommenderande dimensioner från Svensk Trä (nedan) när det gäller altanbygge? Nuvarande altan har i alla fall bärlina (drygt 2m mellan plint) och bjälklag (cc60) av 45x120 vilket är på tok för klent.
Mvh
///Henrik
Har du räknat på att minska antalet plintar genom att sätta en plintrad 3/4 ut från huset och ersätta bärlinan med en stålbalk och något grövre golvreglar istället?
Kanske 1/4 av pålarna behövs då.
Placera pålarna strategiskt i förhållande till badtunnan och uterummet, och glesa ut lite mot de vanliga öppna ytorna av altanen.
Kanske 1/4 av pålarna behövs då.
Placera pålarna strategiskt i förhållande till badtunnan och uterummet, och glesa ut lite mot de vanliga öppna ytorna av altanen.
Har nu haft några firmor här för att titta på pålningen. Som det ser ut nu lutar det åt 9st pålar (RR75/6,3) samt eventuellt 2st extra för tunnan.C corre skrev:Har du räknat på att minska antalet plintar genom att sätta en plintrad 3/4 ut från huset och ersätta bärlinan med en stålbalk och något grövre golvreglar istället?
Kanske 1/4 av pålarna behövs då.
Placera pålarna strategiskt i förhållande till badtunnan och uterummet, och glesa ut lite mot de vanliga öppna ytorna av altanen.
6st pålar placeras i rad 3,5m från huskroppen (samt 3st pålar 2m ut från ena gaveln). Altanen blir 4m bred längs denna fasad så det blir ett utstick på 0,5m. Bjälklaget blir 45x195 C24 som läggs cc40, vilket borde räcka mer än väl. Pålarna kommer med 2,8m mellanrum så frågan är vilken typ av bärlina jag skall använda.
Limträbalk blir i dimensionen 56x270, vilket bygger på höjden och det är oklart hur lämpligt limträ är i utomhusmiljö även om man väljer NTR B.
Alternativet är HEA-balk (H). Väljer man en galvad så borde den klara sig bra men jag är osäker på dimensioneringen, Också oklart hur man bäst fäster balk i pålar (svets?) samt bjälklaget i balken.
Räcker en HEA100? Den har ju väldigt trevliga dimensioner och kör man 6m längder så blir den inte allt för jobbig att lyfta på plats.
Sedan har vi att gjuta betong. Billigare men mer jobb och man vet inte riktigt like bärighet man får,
Någon som stått inför liknande frågeställning? Finns det passande dimensioneringstabeller? Jag hittar mycket för limträ men det är sämre med tabeller (som jag förstår) för stålbalkar.
Ha en fin kväll
///Henrik
Här kommer lite ritningar över hur det skulle kunna se ut med 11st pålar där bärlinan på en sidan blir en 100mm HEA-balk (om detta räcker). Alternativt 66x270 limträ.
Hela bjälklaget i 45x220 C24.
Afton
///Henrik
Hela bjälklaget i 45x220 C24.
Afton
///Henrik
Det ser ju bra ut! Smart med extraförstärkningen där!
Jag vågar inte svara på om en HEA100 räcker, spntant känns som den borde göra det med det korta avständet mellan upplagen.
Den svetsas på plats trots galvningen. Andas inte in röken och måla på gott om gallgalv efteråt så håller det rosten borta.
Jag vågar inte svara på om en HEA100 räcker, spntant känns som den borde göra det med det korta avständet mellan upplagen.
Den svetsas på plats trots galvningen. Andas inte in röken och måla på gott om gallgalv efteråt så håller det rosten borta.