Bättre att svetsa en topp-plåt på pålen och rostskydda både påle och plåt. Den galvade balken skruvar du sedan till plåten så slipper du svetsa i galv.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
J jonpalm skrev:
Vi byggde en altan som är 65 kvm på gammal sjöbotten(lera) för 5 år sedan. Vi använde skruvpålar. [länk]

[länk]

[bild]

[bild]
Snyggt! Hur har det klarat sig?
Dimension och djup på pålarna?

Mvh
///H
 
sergeant sergeant skrev:
Snyggt! Hur har det klarat sig?
Dimension och djup på pålarna?

Mvh
///H
Dessa blev det: http://www.palgrundarna.se/home/14-skruvpale-for-manuell-montering-langd-115-m.html
Kommer inte ihåg hur många det blev till slut, men ca 15 pålar med max 3 meters mellanrum. Fördelen med skruvpålar är att det tar kort tid att manuellt skruva ner dom i vår leriga tomt och ingen jord/lera grävs upp och behöver transporteras bort.
Dom är skruvade ner så dom bara sticker opp ca 10-15 cm över mark.

Efter 5 år så står altanen i samma höjd! Vi är väldigt nöjda och glada att vi tog skruvpålar. En trappa i lecablock mellan övre och nedre delen av trädgården byggd av förra ägaren har sjunkit några centimeter. Det får bli nästa års projekt :)
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
En liten uppdatering.

Fick till slut pålat ned till berg. 11pålar med en totallängd på 90m. Inte billigt!
På detta placerade jag galvad stålbalk som svetsades. Kortare bärlinor av 45x220 x2 placerades i balkskor som gjöts fast i pålarna.

Sedan lade jag en helg och några nätter på att bygga bjälklag och stomme för den nedsänkta badtunnan. Totalt 300m 45x220 gick åt. 2000st ankarskruv etc.

Se bilder nedan...

Grundarbete vid vit husfasad med galvade stålbalkar och pålning, omgivet av grus och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fundament med stadigt infästa galvade stålbalkar längs en vit husvägg, verktyg och byggmaterial synliga på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongexpander för att fästa bärlina till vägg.

Pålning för byggprojekt vid natten med en nedslagen påle synlig bredvid träplank och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stålbalk och träbjälkar i balkskor fastgjutna i betongpålar, del av stomme för badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pålning klar. Där det blir bärlina av regel gjöts stolpskor fast.

Pålad grund med galvad stålbalk och gjutna balkskor, förarbete för bjälklag till badtunna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svetsar fast stålbalk samt egendesignade vinklar för bjälklag till badtunna.

Konstruktion av bjälklag i trädgård med galvade stålbalkar och träbjälkar, pålar och götning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjälklag under konstruktion bredvid hus, med bärlinor av trä i metallskor, betong och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bjälklag för badtunna.

Grundstruktur till en uteplats med pålad grund och galvade stålbalkar, bärlinor i balkskor och bjälklag under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbyggt bjälklag för badtunna i trädgården, med träbärlinor och balkskor synliga, intill ett vitt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis färdigt träbjälklag i trädgård med nedsänkt rund badtunna täckt av lock, vid sidan av en lekställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt träbjälklag för badtunna i en trädgård med lekstuga och gungställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdigt bjälklag cc40. Räcke och trall blir till våren. Trall av 145x34.

Mvh
///Henrik
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Ojoj, dyrt sa Bull, precis, marksten hade varit lite enklare sa Bill!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ojoj, dyrt sa Bull, precis, marksten hade varit lite enklare sa Bill!
Hej

Eftersom jag gör allt själv blir det inte så blodigt. Marksten har vi runt resten av huset samt ytterligare en altan av marksten. Vanlig marksten är ju sådär kul. Hårt, kallt/varmt och tråkigt när vi nu redan har så mycket marksten. Att sedan schakta ur och mura upp en ordentlig mur samt fylla upp med bärlager etc hade varit långt mer jobb.
Men visst vissa former av skiffer eller granit är riktigt fina men då hade det också blivit rejält dyrt.

Tänkte lägga om/byta beläggningen på vissa gångar och det känns som ett rejält hopp från billigare stenar/plattor till de som faktiskt är snygga och fulla av karaktär.

Mvh
///Henrik
 
Jag förstår. Men själv hade jag aldrig fyllt upp utan isf en trappa ner till marknivå från altandörren. Skiffer är oxå min favorit, inte så dyrt om man kan hitta på blocket tex. Mycket mer underhåll med svennebananaltan, olja, tvätta, få stickor i fötter, oj, vi måste dränera runt huset, bort med allt , hej å hå :)
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår. Men själv hade jag aldrig fyllt upp utan isf en trappa ner till marknivå från altandörren. Skiffer är oxå min favorit, inte så dyrt om man kan hitta på blocket tex. Mycket mer underhåll med svennebananaltan, olja, tvätta, få stickor i fötter, oj, vi måste dränera runt huset, bort med allt , hej å hå :)
Tur vi har pålad grund och sliper dränera
Stickor skall vi väl förhoppningsvis slippa i några år. Tidigare bara skrubbat av altanen med såpa och tänkte nog fortsätta med det. Tar någon timme på våren.

Skiffer är fint och jag får väl hålla ögonen öppna på blocket. Ungefär 55kvm gång som jag vill snygga till samtidigt som jag byter ut alla rabattkanter mot 3mm kortenplåt.
Altanen i sig blir 80kvm.

God kväll
///Henrik
 
Tänkte det kanske passar med en uppdatering om hur altanen blev. Saknas fortfarande några detaljer (i några av bilderna). Håller på med nya rabatter runt om som avskärmas mor gräsmatta med cortenplåt.

Mvh
///Henrik

Nybyggd träaltan med trappsteg vid en vit husfasad med kommande rabatter avskärmade av cortenplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träaltan vid vit husfasad med räcke och trappsteg, omgiven av nyplanterade rabatter avskilda med cortenstål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggd träaltan med räcken och pergola vid en vit husvägg, med omgivande gräsmatta och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Solig vy av nybyggd altan med badtunna vid en villa, rabatter under arbete syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd träaltan med trappsteg nära vit husvägg, utemöbler och grillöverdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Altan under konstruktion med trägolv och räcke, nära en vit husvägg med utemöbler i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med trämöbler och grille, omgärdad av lågt staket, i skymningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd altan med trägolv, badtunna, matplats och vedförvaring vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snabelaron och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.