Hej!

Jag flyttade nyligen in i ett hus med en CTC 1100 Miljö el/oljepanna konverterad till pellets. Jag har dock inte lyckats förstå mig på hur jag ska kunna fylla på med vatten för att öka trycket i systemet. Det ligger nu på under 0,5 bar när cirkulationspumpen är avstängd och jag kan inte lufta elementen på ovanvåningen.

Som ni kan se på bilden (ursäkta stöket) så är en vanlig trädgårdsslang kopplat till det som i manualen kallas för avtappningsventil (men även kan användas för påfyllnad). Om jag bara sätter på vattnet på blandaren som slangen är kopplad till händer ingenting. Det låter inte som att vatten strömmar och trycket påverkas inte. Har shunten helt öppen och kan inte se något annat reglage som är relevant i sammanhanget.

Har ni liknande panna eller bara bättre vett än jag tar jag gärna emot hjälp och råd!

• CTC 1100-pelletspanna med trädgårdsslang kopplad till avtappningsventil, rörgång och manometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Svårt att se på fotot , se först efter vilka rör som går till värmen , ( dom som sitter mot shunten , den svarta med en ratt på ) ser ut att vara en ESBE *motor när du hittat dom , så på något av dom rören finns en koppling med ventil som man öppnar lite lätt
och trycket kommer att stiga . kan även vara i närheten eller på ett rör som går till exspansionskärlet , gå upp till ca 1 bar då

• Gilla
McHe
  • Laddar…
R
Ser något annat nu , du har en slang nere till vänster på pannan det är avtappningen för pannan , tycker du det är lättare just nu
innan du hittar påfyllningen , så kan du koppla den till en kran och fylla den vägen

Tack för snabbt svar, rävlyan! Precis, det där med att slangen redan var kopplad till avtappningen skrev jag om i inlägget. Det är när jag sätter på vattnet som inget händer. Jag hittade ingen sådan koppling med ventil på som får en sån effekt som du skrev i första inlägget. Lägger in en till bild med annan vinkel utifall att du ser något som jag inte ser!

• VVS-installation i källare med rör, mätare och grön expansionskärl.
    Skapa konto
Hade en 1100 family innan byte till vp och då fyllde jag på via avtappningen. Men det bör vara en ventil där vilket jag inte kan se. Står också att shunten ska vara öppen när man fyller på.

Hittade manual här för både family och miljö.
https://jseducation.se/product/ctc-1100-family-25

• Gilla
McHe
  • Laddar…
Tack Solvskaftet! Ja, den där jäkla manualen har jag kollat igenom några gånger utan att bli så mycket klokare på det... Kommer du igår om du hade ventilen på själva CTCn eller på något av rören? Det låg en liten plastdel på som såg ut att ha suttit någonstans tidigare så funderar på om något gått sönder eller om det bara är konstigt kopplat just här.

Ventilen satt på den lilla rörstumpen nere till vänster där du kopplat vattenslangen.
Är det en ballofix där som vredet har gått sönder på kanske? Brukar isf gå med insex i mitten eller vanlig skruvmejsel i ett spår.

R
M McHe skrev:
Det är när jag sätter på vattnet som inget händer.
Kan inte se att det finns någon påfyllningsdel inkopplad , kanske pannan är inkopplad av den gamla ägaren
Ett foto närmare på inkopplingen där din slang går in så det syns om det är en kran/ventil där

• Närbild på rörkopplingar och ventiler vid en värmeanläggning, med markerad plats där påfyllningsventil saknas.
Det sitter ju en ventil där. Har du öppnat den?
Jag ser ingen påfyllningsventil på dina bilder, men det finns ju sannolikt en sådan någonstans.

• Gilla
Ståby-Karlsson
  • Laddar…
Hoppades verkligen att det var det, men kunde inte se någon skruv eller "hål" efter något trasigt på den rörstumpen. Så såvida den inte sitter innanför plåten, vilket det inte ser ut som, så är det nog inte där skon klämmer. Verkar som det finns många olika varianter på den här pannan...

R rävlyan skrev:
Kan inte se att det finns någon påfyllningsdel inkopplad , kanske pannan är inkopplad av den gamla ägaren
Ett foto närmare på inkopplingen där din slang går in så det syns om det är en kran/ventil där
Sådär förstod jag det också när jag kikade igenom manualen! Tack för visuellt hjälpmedel! Finns tyvärr ingen kran eller liknande där slang går in...

D Daniel 109 skrev:
Det sitter ju en ventil där. Har du öppnat den?
Jag ser ingen påfyllningsventil på dina bilder, men det finns ju sannolikt en sådan någonstans.
Vilken ventil syftar du på som jag ska öppna? Tycker också att det sannolikt ska finnas en! Hade dock hoppats på att det bara var jag som inte hade koll och bara hade missat något uppenbart.

R
Om det inte sitter en kran där , den ska då vara på utsidan pannan och inte innanför plåten . vart går slangen , till en avloppsbrunn eller , fota där slangen sitter på pannan , verkar skumt det du säger

R rävlyan skrev:
Om det inte sitter en kran där , den ska då vara på utsidan pannan och inte innanför plåten . vart går slangen , till en avloppsbrunn eller , fota där slangen sitter på pannan , verkar skumt det du säger
Gärna! Såhär såg det ut när jag fick tillträde (har såklart testat att öppna vattenkranen och det är bra tryck där. Även testat att koppla in vattenslangen från annan kran med samma resultat):

• Vattenledning och slang ansluten till kran i ett utrymme med sliten vägg och golv.
    Skapa konto
  • Vattenslang ansluten till en kran med gult munstycke i ett utrymme med grön vägg och blått golv.
    Skapa konto
R
Stäng av kranen vik slangen och koppla loss från kranen , när du släpper på vikningen rinner det då vatten om inte , känn lite på att lossa kopplingen lite lätt från pannan , det är ju en gardenatyp , om inget vatten kommer så kan det vara en backventil monterad på inröret ,
Efter provet sätt på slangen på kranen och öppna , då ska det komma vatten om det inte är ett stopp ( finns dom som har det ) i slangkopplingen vid pannan , den ska öppna vid anslutning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.