PX-21 skrev:
Yonna rekommenderar du att man skaffar en x-tra stor frys för infrysning av skadedjur:p Kan pälsänglar överleva vintern utomhus?Går dom i ide liksom?
:D Nä, jag rekommenderar inte folk att skaffa sig jättefrys. Är mattrenoverare och gamla mattor kan hysa otrevliga invånare så om jag misstänker ohyra fryser jag innan jobbet påbörjas. När det gäller överlevnad utomhus vet jag inte - det är möjligt att larverna kan klara sig om du inte bor i norraste Norrland (där uppe överlever ju få otyg). De stora problemen får vi när vi haft extremt varma och långa somrar. Yrkesmässigt får jag väl erkänna att pälsängrar, mal och hundvalpar är min största inkomstkälla ... :D

Hakar på denna tråd då även jag har lite frågor gällande pälsängrar...
Flyttade nyligen in i en bostadsrätt där det troligtivs redan fanns pälsängrar...och nu tänker jag göra mig av med dem!

Kan dessa otäckingar lägga ägg/kläckas/leva i sängen? (måste man tex släpa ut madrasser i vinter - om det blir kallt- ?!???)
Om jag tar ut alla kläder och textilier jag har, tvättar alt fryser dessa och gör rent i garderoberna (dammsuger, tvättar och sprayar ev målar eller plastar in) och sedan hänger/lägger tillbaka dem, borde jag klara mig då? Men då jag bor i bostadsrätt o inte har egen tvättmaskin kan jag ju inte tvätta allt på en gång, vad gör jag under tiden? Om jag tar ur kläderna o lägger någonstans under tiden och sedan bara lägger tillbaka rena kläder i ren garderob/byrå - kan de ändå föröka sig någon annanstans?
Jag kommer inte kunna "sanera" o tvätta allt på en och samma dag varför jag är rädd att problemen ska "flyttas runt"?!?
Läste ovan att man skulle hänga kläder så mycket som möjligt - ger dem sig bara på vikta kläder?

En sak till förresten....är det någon idé att försöka själv med ex Radar eller ska man kontakta Anticimex direkt? (det finns försäkring)
Om man tar radar - hur farligt är det att andas in? har två innekatter...hur lä nge måste de vara "ur huset" för att inte skadas?

Vore oerhört tacksam för hjälp!!

Anlita Anticimex om du har försäkring. De lämnar besked om hur länge kissemissarna ska vara borta - har för mig att det räcker med max ett par dagar. Jaga inte upp dig :cool: ! Anticimex vill komma åt garderober och skrymslen. Jag har råkat ut för detta för många år sedan och greps av panik. Trots att jag bodde i villa och hade egen tvättstuga tog det år innan jag tvättat igenom rubbet - alldeles i onödan :D. Skaka igenom kläderna och checka att det inte ligger halvdöingar i lådorna. Håll koll på hemmet de närmaste månaderna och gå igenom hemmet successivt. Var extra noga med dyrbara textilier eller sådant du sätter värde på. Av de skador vi fann var det ett par pyttehål i en (snygg) kavaj som hängde i garderoben. Vi fann ett par döingar under en matta - men inga skador i själva mattan.

Det där med höst-och vårstädning har sina poänger även om jag själv slarvar på denna punkt. Fördelen med att råka ut för ohyra är att man städar till tusen och slänger massor av onödiga prylar. Sedan håller du ögonen öppna extra noga när du veckostädar och finner du en pälsänger städar du mer ordentligt i det rummet. Och väntar tills du finner nästa!

yonna skrev:
De lämnar besked om hur länge kissemissarna ska vara borta - har för mig att det räcker med max ett par dagar.
0 dagar enligt anticimex kundtjänst.

Tack för svaren! Jag försöker att inte bry mig så mycket om dem men nu har jag hittat fler...nu ser jag minst en om dagen...larv eller skalbagge. Och nu hittade jag nyss flera stycken i sovrummet!!! Jag vill inte bo här längre... :(
Kan de bosätta sig/lägga ägg i sängen??? Jag misstänker att de bor och kommer fram från listerna för de är gamla och har mellanrum till golvet...
Jag hålls och renoverar hemma...kan jag vänta med Anticimex ett par veckor eller finns risken att det blir invasion då?
Kom på en sak till....är det verkligen sant att man kan få "med sig dem" om man flyttar? I så fall kan man ju Aldrig bli av med dem....... :( :( :(

Redigerat:
Nilfisk skrev:
Men då jag bor i bostadsrätt o inte har egen tvättmaskin kan jag ju inte tvätta allt på en gång, vad gör jag under tiden? Om jag tar ur kläderna o lägger någonstans under tiden och sedan bara lägger tillbaka rena kläder i ren garderob/byrå - kan de ändå föröka sig någon annanstans?
Jag kommer inte kunna "sanera" o tvätta allt på en och samma dag varför jag är rädd att problemen ska "flyttas runt"?!?
!!
Just därför började jag med att knyta in ALL textil i svarta sopsäckar. Sedan nogrann städning, och sedan tvätta eller frysa lite åt gången av det som ligger i sopsäckarna. Tror jag höll på i flera månader innan allt var genomgånget. Men jag blev av med dom på egen hand + Radar på sånt jag inte kunde tvätta.

Ja, du kan få med dig pälsängrar när du flyttar. Därför bättre att se till att du blir av med dom innan du flyttar.

Redigerat:
Har också läst att man kan använda rödcederringar eller block. Är det någon som har erfarenhet av detta ?.

(Precis upptäckt pälsängrar hemma - typiskt att det är en helg när man vill komma i kontakt med Anticimex omedelbart)

Svar från anticimex när jag frågade om rödcederträ.
Känner inte till om rödcederträ skulle ha någon verkan.
Vet inte hur kunnig kundtjänst är på anticimex men man får svar rätt snabbt från dom iallafall så är det nåt så maila.

Har rekommenderat rå tobak i tidigare trådar härinne. Det passar främst när man har riktigt stora mattor som man inte tar ut för vädring så ofta pga otympligheten. Smula rå tobak under mattan; byt ut tobaken ett par ggr/året.

Men inte så lämpligt att ha i linneskåpet, förstås.

Ev. köper jag några block eftersom det kan i alla fall inte skada.

Kan du/någon rekommenderar vilket tvättmedel/metod man kan använda i byrå lådorna efter tömning av kläder ?

Frågade anticimex om det fanns nåt kul gift jag kunde använda själv då mitt besvär med pälsängrar inte är i hela lägenheten utan i mindre delar av lägenheten.

Är det problem på ett så begränsat område är dammsugaren fortfarande smidigaste lösningen. Man kan använda insektsspray men måste då spraya på varje djur.

Har också haft pälsängrar i flera omgångar. Försökte först dammsuga och städa bort dem, men det funkade inte. De började bara käka p¨å andra grejer istället. Bodde då i hyreslägenhet så jag ringde hyresvärden och han anlitade en firma som heter Nomor. Jag fick stoppa alla textilier en påsar och tvätta och helst torktumla allt eftersom. Det som inte gick att tvätta fick jag frysa. Alla möbler torkades rent och flyttades till mitten av rummet (för att de skulle komma åt listerna). Sedan kom de och besprutade. Har för mig att man inte fick vara i lägenheten på ca 2 dygn, varken människa eller djur. Sedan fick man inte torka golven på sex veckor för att medlet skulle få tid att verka.
Tyvärr kom de äckliga små krypen tillbaka efter ca 1 år. Jag tyckte det var mycket konstigt eftersom jag hade slängt det mesta av ull och hade klinsikt rent hemma. Men det visade sig att de kom från vinden. Hela huset var fullt av dem och de kröp i gångarna till ventilaitionen. Jag fick gå igenom samma procedur med tvätt och flytt av alla möbler två gånger till! I samband med sista gången så flyttade jag..

Hemmakatten
Bodde i Boston ett år som student. Där hade alla små cederblock (ca 4x6x2cm) i linneskåpen och i lådor med kläder. En vännina som tidigare bott i NEw York flera år använder cerderblock i sina linneskåp här hemma mot både mal och ängrar.. Om det verkligen har nån nytta törs jag inte svära på, men cedern har ju en ganska stark, speciell doft så det är nog den som gör nytta.

Var får man tag på rödceder?
Söker lokala butiker och inte internetbutiker, Göteborg.

Hört lite löst ett par gånger över nätet att man kan använda tjärad rep, nån som känner till nåt om det?

Hur snabbt förökar sig pälsängrar?

Min inställning till kryp och insekter är sån att jag inte bryr mig så mycket om det, vill en 3cm spindel krypa runt på golvet så får den göra det, samma gäller pälsängrar så en sanering står inte högt upp på listan.

Funderar istället på att bara förpacka allt tyg som inte används i lufttäta behållare och sen dammsuga golven lite oftare och köpa ett dammsugarmunstycke som kommer åt listerna bättre.
När det gäller skafferiet står redan maten antingen kallt eller luftätt.

Så hur allvarligt kan ett angrepp i det läget bli?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.