Hej, haft pälsängrar i hemmet sen jag flyttade in för snart 5år sen men har tidigare mer eller mindre bara hittat lik men när jag röjde upp i ett hörne av vardagsrummet hittade jag ett tiotal larver och 1 skalbagge.

Har dammsugit och städat rent i hörnet.
Har gått igenom större delen av lägenheten och inte hittat några mer larver än en liten och en stor(båda levde) på golvet av garderoben i ett par gamla shorts, ingenting i resten av kläderna.

Finns det nåt gift man själv kan använda i hemmet?
Funkar rödcederträ eller är det myt?
Funkar tjärade rep eller är det myt?
Hur snabbt förökar sig pälsängrar?
Finns det nån bra fälla för pälsängrar?

Mvh Tjaboo

Redigerat:
Det finns nog bara en sak veterligen att hålla rent ...Dom söker sig in och letar mat finns det inget så ....

Tänk på att byta dammsugarpåse nu när du har dammsugit upp dem. :)
Vi har haft väldigt jobbigt med pälsänger. Vi bodde i en bostadsrätt där de spreds mellan lägenheterna.

Jag blev av med dem genom att göra miljön otrevlig för dem:
- Städa ur garderoberna. Torka av alla hyllplan. Ha kläder hängande så långt det är möjligt. De gillar inte tvättade kläder och äggen dör vid 70 C.
- De lägger ägg på till exempel golvlister. Torka av dem någorlunda regelbundet och spreja radar på dem.

Jag tyckte att radar var väldigt effektivt.

Om man har rent eller inte spelar faktiskt ingen större roll. Har man kliniskt rent men en ullmatta de kan knapra på kan de trivas alldeles utmärkt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Gå igenom hela ditt lager av päls och ull-textilier. Börja med att knyta in allt i plastpåsar så du har knyten som får plats i din frys. Tyvärr verkar ängrarna kunna gå på en del syntenmaterial också, så stoppa gärna in sånt också i påsarna. Sedan tar du dom en och en och lägger i frysen. Vet ej hur länge dom behöver. Jag brukar låta dom ligga i ett par dygn för säkerhets skull. Sedan gör du detta med alla dina yllegrejer. Knyt inte upp några påsar förrän lägenheten är sanerad. Dammsug, och om du vill spruta Radar, i de skåp och utrymmen som textilierna förvaras i. Sedan packa upp, syna och skaka alla ullgrejerna.

Mattor med ull i: Dammsug framifrån och bakifrån och spruta med Radar.

Det är inte fel att tvätta ALLA sina textilier som föreslagits, men det är framför allt ullgrejerna dom biter sig fast i. Även om du inte ser några djur så kan det ligga ägg. Var systematisk, så du inte blandar tvättat med otvättat, och lägger tilbaks i städade skåp.

Det är ett jättejobb, ja!
Men bästa sättet för att bli av med dom. På vintern är allt detta så mycket enklare då stoppar man bara allt i sopsäckar och ställer utomhus.

Den gamla husmorsprincipen att på våren stoppa in alla yllekläder i malpåse är ett bra sätt att förebygga att pälsängrarna kommer tillbaka.

Sedan har jag lagt torkat apelsinskal i skåpet för ylletröjor för att dom inte ska komma tillbaka. Gammalt husmorsknep, vet inte om det hjälper, men det känns bra.;)

Lycka till!
http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=419

Redigerat:
PX-21 skrev:
Det finns nog bara en sak veterligen att hålla rent ...Dom söker sig in och letar mat finns det inget så ....
Att hålla så rent att pälsängrar inte trivs är inte praktiskt möjligt om jag skall kunna bo kvar.
Dom äter bl.a hår, tyger, trådar, mattor, isolering medmera och bor bl.a under socklar och i väggar.

konichiwa girl skrev:
Tänk på att byta dammsugarpåse nu när du har dammsugit upp dem. :)
Japp det är gjort.

Jag tyckte att radar var väldigt effektivt.
Verkar skilja en del det där, för en del funkar radar överhuvudtaget inte.

Sommartorparn skrev:
Gå igenom hela ditt lager av päls och ull-textilier.
Päls och ull äger jag inget, bomull och syntet är det jag har hemma och har gått igenom nästan allt men inte hittat mer i kläderna än den stora och lilla larven som låg i ett par gamla shorts.

Börja med att knyta in allt i plastpåsar så du har knyten som får plats i din frys. Tyvärr verkar ängrarna kunna gå på en del syntenmaterial också, så stoppa gärna in sånt också i påsarna. Sedan tar du dom en och en och lägger i frysen. Vet ej hur länge dom behöver.
Är inte praktiskt möjligt, skulle ta minst 1månad att frysa igenom alla kläder då jag har en liten frys och skall ligga minst 3 dagar.

Var får man tag på radar och vad kostar det?
Finns det olika styrkor på radar?

Det räcker med att tvätta kläderna för att pälsängrarna inte ska trivas. Jag använde helt vanlig radar som går att köpa på Konsum och sprutade det längst väggarna och i garderoberna. Från att ha haft hela knyten av pälsängerlarver (japp, det var väldigt mycket och hur äckligt som helst) gick det ner till någon enstaka någon gång.

OK, och skulle du fortfarande ha kvar de små krypen i vinter när det är kallt , så har du fortfarande möjligheten att ställa ut dina textilier för frysning.

Jag tyckte frysning var ett enklare alternativ än att kånka iväg med allting till tvättstugan......... Trots att jag bara fick plats med ett par tröjor åt gången....... Det tog ett par veckor innan operationen var genomförd....

Konstigt att ängrarna trivs hos dig utan yllekoftor.:rolleyes:

Var får man tag på radar och vad kostar det?
Finns det olika styrkor på radar?
Det finns en Radarspray som heter just Pälsängerspray, den fungerar även
på alla andra insekter som kryper, vi köpte den på Coop i Göteborg.

Sommartorparn skrev:
OK, och skulle du fortfarande ha kvar de små krypen i vinter när det är kallt , så har du fortfarande möjligheten att ställa ut dina textilier för frysning.

Jag tyckte frysning var ett enklare alternativ än att kånka iväg med allting till tvättstugan......... Trots att jag bara fick plats med ett par tröjor åt gången....... Det tog ett par veckor innan operationen var genomförd....

Konstigt att ängrarna trivs hos dig utan yllekoftor.:rolleyes:
Jag kan ju säga att jag konkade upp våra bäddmadrasser, täcken och kuddar flera trappor upp ut på vädringsbalkongen mitt i vintern för att frysa dem. Jag är lite äckelmagad vad gäller krälande kryp. :rolleyes:

Hur giftig att andas in är den där sprayen?Om den tar i hjäl allt som kryper:p

Mvh

PX-21 skrev:
Hur giftig att andas in är den där sprayen?Om den tar i hjäl allt som kryper:p

Mvh
Låter du bli att krypa så klarar du dig.:p

• Gilla
NatBat
  • Laddar…
Våra pälsängrar åt det mesta i klädväg. Bomull gick också bra, för att inte säga utmärkt.
Vi frös ned dem och det räckte med 24 timmar så var de döda. Vi använde oss också av Bygone men det fick vi köpa i Finland, där är de inte så stinnsliga av sig när det kommer till bekämpningsmedel?!

Som kuriosa kan jag berätta att vi flyttade och jag misstänker att de följde med. Någon hittade jag levande efter mera än ett halvår senare. Numera 1,4 år hittar jag endast lik.
Dammsuga är annars det mest effektiva och frysen.

Mal går bara på ull; pälsänger går på rubbet. Mal jobbar snabbt; pälsänger långsamt men effektivt. 24 timmar i frysen räcker inte - då har man inte tagit kål på äggen. Jag har en extra stor frys just för infrysning av textilier där jag främst fryser mattor och där håller jag minus 18 grader i fem dagar.

Bor man i storstad räcker det med att man öppnar ett fönster - då kan man få in de små djuren. Man behöver alltså inte ha ett smutsigt hem. Men städar man regelbundet är chansen att man upptäcker otygen snabbare.

Yonna rekommenderar du att man skaffar en x-tra stor frys för infrysning av skadedjur:p
Kanske borde öppna restaurang för "wookade specialiteter:)

Kan pälsänglar överleva vintern utomhus?Går dom i ide liksom?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.