Göran.W
Jag kan med förstå att kärnkraftverken stängs men det är ju på grund av att det pumpats in groteska mängder pengar i vindkraften i form av bidrag och på så sätt snedvridit konkurrensen.
Vindkraften hade inte kunnat konkurrera med kärnkraften på lika villkor.
Tack vare alla bidragen till vinkraften har det byggts en massa vindkraftverk så kärnkraften fick lönsamhets problem och paradoxalt nog så har vindkraften ännu värre lönsamhets problem nu för när det inte blåser mycket är elen jätte dyr och när det blåser mycket är den nästan gratis.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Det är i allra högsta grad ett hederligt argument att prata om kolkraft när det gäller Sverige för miljöpartiet som sägs värna om miljön ökar ju koldioxid utsläppen i Tyskland och Polen med flera länder genom att vara delaktiga i stängningen av kärnkraften så Sverige är i allra högsta grad delaktig i ökningen av smutsig kolkraft.
Man måste se helheten.
Att vi redan i princip ersatt kärnkraften med vindkraft och effektiviseringar är ursäkta uttrycket rent skit snack.
Nu i sommar var Karlshamns verket i gång flera gånger och stöttade elnätet för vi hade elbrist när kärnkraften gjorde revision och detta var mitt i sommaren när el behovet var som lägst så tvingas vi starta ett oljeeldat kraftverk.
Ingen vind ingen vindkraft = fossilbaserad kraft.
Så vi är inte ens i närheten av att ersätta kärnkraften med något annat.
På sikt går det stänga ner kärnkraften, men vi är inte där på många år än.
Nu förklarade jag ju att den nedlagda kärnkraften så här långt har ersatts redan av förnybar kraft.
Så allt annat lika har vi redan löst uppgiften om man ser till Sveriges klimatpåverkan.
Jag förklarade också att övriga länder har påbörjat en liknande resa.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Det är i allra högsta grad ett hederligt argument att prata om kolkraft när det gäller Sverige för miljöpartiet som sägs värna om miljön ökar ju koldioxid utsläppen i Tyskland och Polen med flera länder genom att vara delaktiga i stängningen av kärnkraften så Sverige är i allra högsta grad delaktig i ökningen av smutsig kolkraft.
Man måste se helheten.
Att vi redan i princip ersatt kärnkraften med vindkraft och effektiviseringar är ursäkta uttrycket rent skit snack.
Nu i sommar var Karlshamns verket i gång flera gånger och stöttade elnätet för vi hade elbrist när kärnkraften gjorde revision och detta var mitt i sommaren när el behovet var som lägst så tvingas vi starta ett oljeeldat kraftverk.
Ingen vind ingen vindkraft = fossilbaserad kraft.
Så vi är inte ens i närheten av att ersätta kärnkraften med något annat.
På sikt går det stänga ner kärnkraften, men vi är inte där på många år än.
Du får hålla isär Sveriges erbarmerligt usla kraftnät och kärnkraft. Det otvetydigt så att elnätet hittills har hjälpts av kärnkraften i söder men det måste ändå lösas genom bättre kapacitet nord-syd. Synd bara att det inte redan gjorts.
Man hade kunnat hänga om kablarna i befintliga gator till stor del vad jag förstått.
Istället projekterar man i decennier för helt nya gator.
 
Göran.W Göran.W skrev:
Jag kan med förstå att kärnkraftverken stängs men det är ju på grund av att det pumpats in groteska mängder pengar i vindkraften i form av bidrag och på så sätt snedvridit konkurrensen.
Vindkraften hade inte kunnat konkurrera med kärnkraften på lika villkor.
Tack vare alla bidragen till vinkraften har det byggts en massa vindkraftverk så kärnkraften fick lönsamhets problem och paradoxalt nog så har vindkraften ännu värre lönsamhets problem nu för när det inte blåser mycket är elen jätte dyr och när det blåser mycket är den nästan gratis.
Inte heller kärnkraften hade blivit byggd utan oss skattebetalare.
 
K karlmb skrev:
Inte heller kärnkraften hade blivit byggd utan oss skattebetalare.
Detta visar bara att man kan bygga riktigt bra såväl som riktigt dåliga system för skattepengar.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Detta visar bara att man kan bygga riktigt bra såväl som riktigt dåliga system för skattepengar.
Visst finns det bättre lösningar än vindkraft.
Men nu är den på plats och vi behöver iaf inte kärnkraften längre.
 
  • Haha
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Vad ger du mig för odds på att över 90 % av alla dagens vindkraftverk har behövt bytas ut innan den sista av dagens kärnkraftsreaktorer behöver tas ur drift av tekniska skäl?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
K karlmb skrev:
tex ska de kraftigt minska sin energianvändning genom effektivisering och isolering.
Tror du på jultomten också?
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
mmm... och var gör vi av med alla gamla rotorblad i glasfiber, betongfundament etc?

Nej det är helt sant att vi inte behöver kärnkraften längre som karlmb säger - om vi på något magiskt sätt kan snabbutbygga kraftnäten och nyttja kol/gaskraft från sydeuropa som kraftreserv när det inte blåser tillräckligt.

Lysande plan.
 
En ytterligare faktor är att Sverige blöder enorma mängder kapital via skattesubventioner och bidrag till utländska investerare i diverse vindkraftsparker. Kolla ägandestrukturerna.
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Fast de kan väl iofs få förlora sina pengar om inte vindkraften är så bärkraftig som dess förespråkare hävdar.
 
Visst men vi har tydligen gett mandat till vår regering att använda våra gemensamma skattemedel till dessa investeringar... det blir förlorade resurser för oss också som kunde använts på betydligt mindre huvudlöst sätt.
 
  • Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Tror du på jultomten också?
Nej, mer på att Putin kommer att vilja ha mer betalt för gasen. Han är ingen generös tomte.
 
H Harald Blåtumme skrev:
mmm... och var gör vi av med alla gamla rotorblad i glasfiber, betongfundament etc?

Nej det är helt sant att vi inte behöver kärnkraften längre som karlmb säger - om vi på något magiskt sätt kan snabbutbygga kraftnäten och nyttja kol/gaskraft från sydeuropa som kraftreserv när det inte blåser tillräckligt.

Lysande plan.
Jag är lika frustrerad som du över det misskötta kraftnätet. Och jag har länge insett att det finns bättre alternativ än vind.
Billigare och mindre väderberoende.
 
Magnus E K
Sol är ju ännu sämre än vind när effekten behövs som mest. Om så 100% av alla tak i landet täcks (varvid vi kommer bli ett av de fattigaste länderna i världen) blir det inte en enda kWh kl 17-18 i januari.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.