Nissens
K karlmb skrev:
Etanol håller väldigt länge.
Och vad har det med bensin/diesel att göra? Det är ju det han frågar om...
 
Nissens
K karlmb skrev:
Nu förklarade jag ju att den nedlagda kärnkraften så här långt har ersatts redan av förnybar kraft.
Så allt annat lika har vi redan löst uppgiften om man ser till Sveriges klimatpåverkan.
Jag förklarade också att övriga länder har påbörjat en liknande resa.
Och på vilket sätt påverkar kärnkraften klimatet menar du?
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och vad har det med bensin/diesel att göra? Det är ju det han frågar om...
Någon skrev att alla bränslen åldras på några år, vad jag minns.
 
Nissens Nissens skrev:
Och på vilket sätt påverkar kärnkraften klimatet menar du?
Var skrev jag det?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Sol är ju ännu sämre än vind när effekten behövs som mest. Om så 100% av alla tak i landet täcks (varvid vi kommer bli ett av de fattigaste länderna i världen) blir det inte en enda kWh kl 17-18 i januari.
Och? Har jag förespråkat sol i Sverige?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Så snacket om smutsig kolkraft är ju inte ett hederligt argument om vi pratar om Sverige.
Nja ..
Jo kanske lite ohederligt. Men vad för kolkraft är OK att prata om då?
Det kol som bränns när vi importerar el ifrån Tyskland-polen-Litauen ?
Ska vi räkna kolkraft för varenda vara vi importerar från andra länder (förutom Norge och Frankrike)?

Hur vi än vrider och vänder på det så delar vi dock samma luft, och samma klimat.
Så det är kanske lika ohederligt att inte prata om kolkraft, bara för att vi lyckats få iväg produktionen utanför landets gränser.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Någon skrev att alla bränslen åldras på några år, vad jag minns.
En fördel med sådana här forum är att om man inte minns så följer man bara tråden bakåt med pilen uppe till höger. Jag hjälper dig med en skärmdump. Där ser du att frågan gällde bensin/diesel... blev bara nyfiken när du svarade något som är svårt att koppla till något alls...
 
  • Skärmdump från diskussionsforum som visar en tråd om bränsle med användarkommentarer och navigationspilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens
K karlmb skrev:
Var skrev jag det?
I meddelande #2312. Kom inte citatet från ditt meddelande med?
 
Vill också betona att varje kWh el som vi ökar vårförbrukning med i södra Sverige också kommer att leda till ökad kolanvändning i Tyskland/Polen/Litauen etc. Detta innebär att exempelvis elektrifiering av bilflottan inte alls är så rent som folk tror (i tillägg till utsläpp från batteritillverkning mm).

För att detta skall gå ihop så måste man hitta ett sätt att ladda elbilen då elen är billig, men det ger dyr infrastruktur för detta istället. Här är elhybriderna det absolut sämsta eftersom de måste laddas hela tiden för att ha el när bilen skall användas nästa gång. Detta gör att de ofta laddas när elbehovet i samhället är som störst (jag laddar min hybrid när jag kommer till jobbet och när jag kommer hem, det senare för att kunnan använda den på kvällen också).

Det är inte lätt att göra rätt...
 
Redigerat:
Mikael_L
Sen får vi nog säga att stängningen av R1, att drygt 800MW försvann, i sig inte påverkade speciellt mycket:

World electricity production 2020

world-electricity-production-2020.png.aspx

Klimatet lär gå åt he*vete ändå ... Inte lär vi hinna bygga kärnkraft i den omfattning som krävs.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Magnus E K
Upprepa tolv gånger:
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
Det finns ingen kolkraft i Litauen.
 
Mikael_L
Aha, varför då? Vad har de då, kärnkraft?, eldar gas?

OK utan att upprepa det, så ska jag nog kunna komma ihåg det nu ... :D
 
Nissens
pacman42 pacman42 skrev:
Vill också betona att varje kWh el som vi ökar vårförbrukning med i södra Sverige också kommer att leda till ökad kolanvändning i Tyskland/Polen/Litauen etc. Detta innebär att exempelvis elektrifiering av bilflottan inte alls är så rent som folk tror (i tillägg till utsläpp från batteritillverkning mm).

För att detta skall gå ihop så måste man hitta ett sätt att ladda elbilen då elen är billig, men det ger dyr infrastruktur för detta istället. Här är elhybriderna det absolut sämsta eftersom de måste laddas hela tiden för att ha el när bilen skall användas nästa gång. Detta gör att de ofta laddas när elbehovet i samhället är som störst (jag laddar min hybrid när jag kommer till jobbet och när jag kommer hem, det senare för att kunnan använda den på kvällen också).

Det är inte lätt att göra rätt...
Har du ingen förbränningsmotor i din hybrid?
Det har jag i min, och jag laddar batterierna endast på natten. En laddning räcker till jobbet o tillbaka, har jag ärende efter jobbet så kör jag med förbränningsmotorn.
Om din förbränningsmotor inte funkar, så är det ju bra att fixa den. :)

Om det är så att du inte kan tänka dig att köra på något annat än el, så borde du skaffa en elbil istället...
 
Redigerat:
Magnus E K
Mikael_L Mikael_L skrev:
Aha, varför då? Vad har de då, kärnkraft?, eldar gas?

OK utan att upprepa det, så ska jag nog kunna komma ihåg det nu ... :D
Kärnkraften är nedlagd (Sovjet-byggda Ignalina, så kanske bra i detta fall). Gas, olja, vattenkraft (pumpkraftverk), lite biobränsle och förvånansvärt mycket vind (och lite sol också), men vad jag kunnat hitta inget kol.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Har du ingen förbränningsmotor i din hybrid?
Det har jag i min, och jag laddar batterierna endast på natten. En laddning räcker till jobbet o tillbaka, har jag ärende efter jobbet så kör jag med förbränningsmotorn.
Om din förbränningsmotor inte funkar, så är det ju bra att fixa den. :)

Om det är så att du inte kan tänka dig att köra på något annat än el, så borde du skaffa en elbil istället...
Jag kör på bensin när jag måste och försöker annars köra på el. Det är billigare med el.

Mitt batteri är på noll på vintern när jag kommer till jobbet utan värme på. Samma sak på sommaren, fast då med AC på.

Poängen är att hybrider driver elförbrukning när elflrbrukningen redan är som störst.

Hade det funnits en ren elbil med vettig kostnad som kan dra släp och som är tillräckligt stor invändigt så hade jag redan haft en sådan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.