Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag kan hålla med dig i vissa stycken då man måste tolka färgen utifrån om det är personfara eller tillstånd på en maskin som avses. Men hur det skulle bli bättre? Finns det än bättre standard? Det lär bli svårt att ändra på nuvarande.
Bara för att det är svårt att ändra betyder inte att det är bra. Men tack för medhåll :)

E elmont skrev:
Jag hoppas att du tänker efter och börjar mäta ÄVEN om du har slagit av brytaren. Det är knappast sällsynt att även brytare felar. Inte ens om du plockar ur säkringar kan du vara 100% säker, det kan ju vara fel säkringar du har plockat bort.
Så mät (för att kolla att mätaren fungerar) bryt, mät igen.
Du har rätt och jag tänker absolut inte argumentera för att syssla med el på ett farligt sätt! Alla bör mäta innan de grejar.

Frågan gällande färger på dvärgbrytaren är dock besvarad.

A anderslofwall skrev:
Du har rätt och jag tänker absolut inte argumentera för att syssla med el på ett farligt sätt! Alla bör mäta innan de grejar.

Frågan gällande färger på dvärgbrytaren är dock besvarad.
Det var bara en notering om att det i tråden fanns ett inlägg som var felaktigt för andra som läser den, inte svar på ts fråga. Men nu verkar mitt tidigare inlägg blivit accepterat;)

Ett gott råd är att frånkoppla, skydda från tillslag och mät att det är spänningslöst.
Som Elmont skriver så lita inte på att brytaren fungerar elle att den inte bryter det som du ska in och rota i

U Uffe A skrev:
Ett gott råd är att frånkoppla, skydda från tillslag och mät att det är spänningslöst.
Som Elmont skriver så lita inte på att brytaren fungerar elle att den inte bryter det som du ska in och rota i
Tack Uffe, som framgått ovan så var frågan bara om den indikerade på eller av. Jag har en värmekabel under huset och har varit osäker på om den verkligen är på. Nu vet jag att allt är ok, tack vare alla fina svar. Tack och trevlig kväll.

Önskar dig detsamma
Här inne finns det många kunniga personer som gärna ställer upp och ger goda råd ;)

• Gilla
Wille58
  • Laddar…
E
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sådana där märkningar är helt sjuka, det borde vara förbjudet att märka på det sättet!
Jag har brytare på element som är liknande, helt felkonstruerat för att kunna förstå vad som är på och av.
Ni som tycker annorlunda, grattis, men det är faktiskt väldigt många som håller med mig, OCH det är empiriskt provat inom ergonomiforskning att det är fel att göra sådär.
Knappar och reglage ska vara intuitiva!
Korrekt monterade lodräta vippor eller vipptryckknappar är i tillslaget läge när vippan pekar uppåt eller vipptryckknappen är intryckt i övre halvan. Kan det bli mer intuitivt?

E Emil_K skrev:
Korrekt monterade lodräta vippor eller vipptryckknappar är i tillslaget läge när vippan pekar uppåt eller vipptryckknappen är intryckt i övre halvan. Kan det bli mer intuitivt?
Jag befinner mig just nu i Spanien med alla vippor aktiverade neråt. I alla fall i just detta hotellrum. Menar du att intuition är kopplat till nationalitet? Jag skulle vilja påstå att det är mer konvention än intuition.

/Höghus

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Det kan bli intuitivt ja.
Vippa upp eller ner är mer att man bestämt sig för en standard, inte att det är intuitivt.
Jo förresten, jag kan hålla med, men det finns horisontella vippor också, kanske inte i proppskåp, men många andra ställen. Jag har trappomkopplare hema, pyttelite irriterande ;-)

Det var därför man fick lära sig för länge sedan "tänder upp och släcker ned" där det går. ;)

Det kan bli intuitivt ja.
Vippa upp eller ner är mer att man bestämt sig för en standard, inte att det är intuitivt.
Jo förresten, jag kan hålla med, men det finns horisontella vippor också, kanske inte i proppskåp, men många andra ställen. Jag har trappomkopplare hema, pyttelite irriterande ;-)
Du kan kanske vara intresserad av att sätta dig in i hur olika av dessa sätt att indikera och manövrera tex elkopplare kommit fram historiskt. Då ser du att det finns diverse både tekniska och säkerhetsmässiga aspekter samt på senare tid även sånt som bygger på det du nämner att vara intuitivt.

Det har någon gång som jag kommer ihåg varit uppe här så går att söka. I fallet TS visar med sin brytare och imbyggd signallampa är det kanske på något sätt klart vad ljus betyder satt mot tillkopplad värmekabel. Men det går säkert att få till något omvänt också, en ren konvention och kulturellt grundat osv.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Ja, precis, att ändra på invanda rutiner kan vara farligt. Som när man skulle börja blinka vänster i rondeller, en sak som var svår för vissa blev bara värre.
Jag kanske kom snett in i denna tråd, men jag ville belysa att det inte alltid självklart och logiskt.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Som när man skulle börja blinka vänster i rondeller, en sak som var svår för vissa blev bara värre..
Och det är inget som gäller utan valfritt.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.