8 687 läst · 28 svar
9k läst
28 svar
Ownit, Bahnhof och en till
Telenor äger Ownit idag, men också Bredbandsbolaget så när större operatörer köper upp så måste de för eller senare konsolidera och ta hem stordriftsfördelar. Så storleksmässigt är de väl nu nummer 2-3 på marknaden.AndersMalmgren skrev:
Kollade gamla fakturor och det verkar som de körde med 16% moms fram till 2014 , sen blev det 18% och till slut 25%. Kan inte se äldre fakturor än 2013 då de bytte fakturerings system/partner.b_hasse skrev:Det är ett portugisiskt momregistreringsnummer på min faktura (PT509519636).
Något har hänt sedan förra året. Nu är det 25% moms, förra året var det 18%. Totalsumman är densamma. Antingen har Portugal höjt momssatsen eller så har de tvingats använda svensk momssats för att köparen finns i Sverige. Frågan är vem som får pengarna.
Om det skulle vara en bra business att köra från Azorerna så borde väl fler operatörer hoppat på det också.
Pengarna tror jag blir kvar i Sverige, de har ju svensk F-skatt och bankgironummer, så det torde väl vara lätt för SKV att klämma åt om det skulle vara några frågetecken. Står ju även en Box adress i Borlänge som ursprungsadress för fakturan.
Nog om detta, har bara haft en driftstörning på internet, ringde Bahnhof felanmälan, kö i 6 minuter , fick tala med en kunnig tekniker som efter några minuter eskalerade problemet för djupare felsökning. Dagen efter fick jag ett SMS som förklarade att felet var avhjälpt och det har funkat bra sedan dess. Detta är allt under drygt 4 år, förutom en trasig SIP adapter (inte Bahnhofs fel) , men även där fick jag bra och snabb hjälp.
Jag har bara Telia att jämföra med sedan tidigare, men Bahnhof är klart mycket bättre.
Gissningsvis använde Bahnhof ett dotterbolag i Portugal för att kunna utnyttja den lägre momssatsen. Priset till konsument är ju alltid inklusive moms. När de nu tvingas debitera svensk momssats är troligen det portugisiska dotterbolaget helt meningslöst.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
På fyra år med ownit har vi haft två driftstörningar som varat ca 30 min var så riktigt nöjd där, trist om de blivit dyrare dock .
Nu väntar jag på att de ska höra av sig, varken bahnhof eller ownit har svarat på min intresseanmälan, lite dåligt
Nu väntar jag på att de ska höra av sig, varken bahnhof eller ownit har svarat på min intresseanmälan, lite dåligt
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jäklar vad sega de var på att skicka offert men nu har vi fått från Ownn IT
139 för 100/100 ink ip-telefoni
199 för 1000/1000 ink ip-telefoni
Basutbud ip-tv 99 kronor
Lite dyrt tycker jag allt om man ska räkna in TV i priset
139 för 100/100 ink ip-telefoni
199 för 1000/1000 ink ip-telefoni
Basutbud ip-tv 99 kronor
Lite dyrt tycker jag allt om man ska räkna in TV i priset
Vill minnas att när jag gjorde en motsvarande upphandling inför gruppanslutning (vi hade redan lokalt nätverk) så låg Ownit på 90kr, sedan efter ca 2 år tror jag det sjönk till 85kr och ytterligare 2 år senare till 80kr/lägenhet.
Kommer ej ihåg om ip-telefoni var med i detta.
Edit: Det gällde 100/100Mbit.
Grodgatan
Kommer ej ihåg om ip-telefoni var med i detta.
Edit: Det gällde 100/100Mbit.
Grodgatan
Kommihåg att moms och bolagsskatt är olika saker.b_hasse skrev:
Du betalar momsen, inte Banhof. De kan däremot betala bolagsskatt för dotterbolaget i Portugal.
Det finns såklart en anledning till att de gör på dette viset, å det är inte för att ni ska betala mindre moms, det skiter de i. Däremot kan de trixa med sina skatter...
Helt ointressant är det väl inte att säga 199 kr ink. moms och kunna stoppa 8 procent mer i fickan än konkurrenten med samma ink. moms-pris? De flesta kunderna i dessa sammanhang är ju inte momspliktiga och tittar bara på priset inklusive moms.plv skrev:
Vem jämför du med då? Tittar man på faktiskt levererad bandbredd så ligger Ownit typ nr tre i världen (efter två asiatiska leverantörer). Netflix rankar Ownit som....wait for it...AndersMalmgren skrev:
http://ispspeedindex.netflix.com/sweden
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Jag jämför med min gamla förening där vi också har ownit
Ja, men blir det inte rätt långt från en rättvisande jämförelse när du jämför något du hade på ett annat ställe med vad du har möjlighet att få där du bor nu? Missförstå mig rätt -jag har inte Ownit nu , men rent statistiskt önskar jag att jag hade det, för rent statistiskt pumpar dom bredband i lilla Svedala som om det inte fanns någon morgondag! (och nej, jag har ingen koppling till ownit överhuvudtaget...)...AndersMalmgren skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
En kompis flyttade in i ett nybyggt hus med 56 bostadsrätter i oktober förra året i södra Halmstad.
Det skulle vara telefoni, bredband och TV via Bredbandsbolaget.
Det tog ca 1/2 år, dvs tills för ett par veckor sedan, innan allt fungerade.
De var alltså utan utlovade tjänster i sex månader.
Vad som gick fel vet jag dock inte.
Det skulle vara telefoni, bredband och TV via Bredbandsbolaget.
Det tog ca 1/2 år, dvs tills för ett par veckor sedan, innan allt fungerade.
De var alltså utan utlovade tjänster i sex månader.
Vad som gick fel vet jag dock inte.
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
Ungefär samma antal hushåll etc ~25, det ena på Östermalm det andra i Vasastan, båda i innerstan mao så tycker man borde kunna få samma pris, men det var ju några år sedan vi skaffade Ownit så kan ju vara så att de fått kav på högre vinster (Höja priserna är inte alltid rätt strategi då dock)hevi skrev:Ja, men blir det inte rätt långt från en rättvisande jämförelse när du jämför något du hade på ett annat ställe med vad du har möjlighet att få där du bor nu? Missförstå mig rätt -jag har inte Ownit nu , men rent statistiskt önskar jag att jag hade det, för rent statistiskt pumpar dom bredband i lilla Svedala som om det inte fanns någon morgondag! (och nej, jag har ingen koppling till ownit överhuvudtaget...)...
Renoverare
· Stockholm
· 18 347 inlägg
All tele kan tänka sig att ge oss 1 gigabit för 125 kronor det är ju rätt bra
oobum: Exakt på vilket sätt har Alltele brustit i service?
oobum: Exakt på vilket sätt har Alltele brustit i service?
Liknande trådar
-
Avstängning vatten till tvättmaskin
Vitvaror -
Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Återställa till Öppen Fiber från Bahnhof
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
10Gb Transciever till Bahnhof 10Gb fiber
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Inloggning till Ownits DG 201
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G