3 214 läst · 39 svar
3k läst
39 svar
OVK - Vem av oss har rätt om luftflödet
H Hybro skrev:Inlägg 26.
Jag förstår vad du skriver.
Men kommer det in tillräckligt med tjuvluft så har du inget undertryck i huset.
Stryper du det tillfödet mer eller mindre då först får du ett undertryck.
För att överdriva detta. Antag att du öppnar ett fönster på vid gavel. Har du då ett undertryck i huset.
Varför, varför inte?
Vidhåller att, det enda rätta är att mäta undertrycket i huset, om det nu ska vara något.
Du tänker fel. Så fort du har fläkten inblandad (och suger ut) så har du på fläktens sugsida ett undertryck. Så öppnar du fönstret på vid gavel. Det blir då så stor yta mot atmosfärstryck så precis vid fönstret är det precis samma tryck men ju närmare du kommer fläktens sugsida, desto mer undertryck har du.
Har du ett rätt hus så får fläkten slita hårt för att övervinna undertrycket, du får ett större delta men du kan lita på att det kommer in lika mycket som det sugs ut.
Vi tar en OREALISTISK ytterlighet åt andra hållet. Huset är HELT TÄTT. Du kör bara frånluftståfläkt. Då suger du ut luft lill en viss nivå, flödet kommer successivt att minska då fläkten når sin max kapacitet för att sen bara snurra på utan att det kommer ut en enda liter luft. Skulle du inett sånt hus sätt till en fläkt med tilluft fast inställd att ge mindre än frånluften så kommer det vara det flödet du får.
Nu är inga hus täta på det sättet så det är så att det är ett undertryck i huset och systemet är i nån form av balans, det kommer in lika mycket som sugs ut, vare sig man vill eller ej.
Ger upp... Kommer inte längre.
Lev väl, och mät direkt med för detta avsett instrument vilket över- eller undertryck ni har i ert hus om det intresserar.
Varför trilskas med att mäta luftflöden som är kända, och därtill lägga till ett luftflöde som man antar har ett visst värde för viss typ av hus. För att sedan dra till med ett antagande gällande lufttryck.
Fullkomligt obegripligt.
Luftflödenas storlek har i huvudsak och i första hand betydelse för luftkvaliteten i ett hus. Det var också vad killen som utförde obligatorisk OVK då det bekom sig mätte.
Han mätte inte, uppskattade inte, antog inte vilket tryck det var i huset.
Lev väl, och mät direkt med för detta avsett instrument vilket över- eller undertryck ni har i ert hus om det intresserar.
Varför trilskas med att mäta luftflöden som är kända, och därtill lägga till ett luftflöde som man antar har ett visst värde för viss typ av hus. För att sedan dra till med ett antagande gällande lufttryck.
Fullkomligt obegripligt.
Luftflödenas storlek har i huvudsak och i första hand betydelse för luftkvaliteten i ett hus. Det var också vad killen som utförde obligatorisk OVK då det bekom sig mätte.
Han mätte inte, uppskattade inte, antog inte vilket tryck det var i huset.
Redigerat:
Var nåt oklart eller svårt att förstå i inlägget jag skrev? Jag dimensionerar, mäter, konstruerar och simulerar fläktsystem på maskiner och jag har koll på det. Det är ingen större skillnad på det och ett hus mer än att jag kanske föredrar ett övertryck istället. Du behöver nog läsa på lite grundläggande fysik.H Hybro skrev:Ger upp... Kommer inte längre.
Varför trilskas med att mäta luftflöden som är kända, och därtill lägga en luftflöde som man antar har ett visst värde. För sedan dra till med ett antagande.
Fullkomligt obegripligt.
Du kan fö ha övertryck i en del av huset och undertryck i andra på ett väldigt lätt sätt förutsatt att du har både tillc och frånluft.
Eftersom det alltid är ett visst motstånd i ventiler och kanaler så blir det en tryckskillnad även om flödet är detsamma in som ut.H Hybro skrev:Inlägg 26.
Jag förstår vad du skriver.
Men kommer det in tillräckligt med tjuvluft så har du inget undertryck i huset.
Stryper du det tillfödet mer eller mindre då först får du ett undertryck.
För att överdriva detta. Antag att du öppnar ett fönster på vid gavel. Har du då ett undertryck i huset.
Varför, varför inte?
Vidhåller att, det enda rätta är att mäta undertrycket i huset, om det nu ska vara något.
Öppnar du fönstret så minskar flödesmotståndet och även tryckskillnaden.
Som sagts tidigare kan du inte suga ut 65 l/s och blåsa in 55 l/s för då tar luften så småningom slut och de som bor i huset dör.
för att inte snacka om rutor som bågnar inåt och till slut exploderar, väggar och tak som kollapsar.useless skrev:Eftersom det alltid är ett visst motstånd i ventiler och kanaler så blir det en tryckskillnad även om flödet är detsamma in som ut.
Öppnar du fönstret så minskar flödesmotståndet och även tryckskillnaden.
Som sagts tidigare kan du inte suga ut 65 l/s och blåsa in 55 l/s för då tar luften så småningom slut och de som bor i huset dör.
Det är uppenbart inte så lätt att förstå för @Hybro men jag har ett extremt enkelt exempel. Nästa gång du bakar pepparkakshus så lägger du pepparkakshuset i en plastkasse. Där har du skapat ett skapligt tätt hus. Sen tejpar du påsöppningen till dammsugaren, där har du din frånluftsfläkt. Starta dammsugaren.
du kan mäta trycket med en bra tryckmätare med atmosfärstryck som referens. Då trycket varierar med fläktkurvorna och tryckfallen (som varierar) så är det nog rätt tufft. Det är som sagt så att trycket varierar beroende på var i huset du mäter. Undertrycket ökar tex i badrummet då du stänger dassdörren. Övertrycket ökar i ett sovrum då du stänger dörren. Undertrycket minskar generellt då du öppnar en ytterdörr.H Hybro skrev:
Om man bortser från vem som har rätt eller fel. Så är väl syftet med det hela att få till ett godkänt slutbesked.
Då är enklaste och billigaste vägen dit att göra som ovk besiktningsmannen säger så man får sitt slutbesked.
Sen kan man ju göra vad man vill i sitt hus de kommande 30 åren.
Men det är ju den den tråkiga lösningen, och detta är ju ett diskussion forum.
För övrigt tycker jag att alla borde ha ett u-rör innanför dörren så man kan läsa av inomhus trycket var dag.
För tänk om det skulle bli övertryck i ett hus någon dag. Då är det ju bara att elda upp hela skiten.
Texten ovanför kan innehålla spår av ironi.
Då är enklaste och billigaste vägen dit att göra som ovk besiktningsmannen säger så man får sitt slutbesked.
Sen kan man ju göra vad man vill i sitt hus de kommande 30 åren.
Men det är ju den den tråkiga lösningen, och detta är ju ett diskussion forum.
För övrigt tycker jag att alla borde ha ett u-rör innanför dörren så man kan läsa av inomhus trycket var dag.
För tänk om det skulle bli övertryck i ett hus någon dag. Då är det ju bara att elda upp hela skiten.
Texten ovanför kan innehålla spår av ironi.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 921 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 921 inlägg
Eller ringa en annan OVK-firma med en flexiblare inställning. Den kan dessutom matas med den nya texten från projekteringen.T Tjoa skrev:
Min erfarenhet är att dessa OVK-firmor är alltifrån oseriösa firmor som fiskar nya ombesiktningsjobb genom att leta efter problem till flexibla lösningsorienterade verksamheter som ordnar uppdraget. Och en del regelryttare som trivs med att skapa elände baserat på paragrafrytteri. Det gäller att hitta rätt firma i den där lite sunkiga branschen.