Hej!
Jag har en liten kluring. Nybyggd villa på 192 m2 med FTX. Jag dimensionerade från och tilluft enligt att omsättningen ska vara 0,35 l/s x kvadratmeter boyta och hamnar då på 67 l/s.
Jag har du projekterat alla rum efter värdena i bbr med råge, exempelvis 20 l/s i badrummet.
Sammanlagt har jag 67 l/s i frånluft och och 55 l/s i tilluft. OVK-teknikern godkände först alla mina flöden men ringde ett par dagar senare och menar nu att TILLUFTEN ska vara 67 l/s för att det är där man räknar omsättningen.
Jag menar att kan du mäta att du får frånluft på rätt antal liter så omsätter ju huset uppenbarligen den luften och i detta fall med ett undertryck på ca 10 l/s. Nu måste tydligen frånluftsfläkten höjas rejält.
Det känns märkligt. Vad tror ni?
Jag har en liten kluring. Nybyggd villa på 192 m2 med FTX. Jag dimensionerade från och tilluft enligt att omsättningen ska vara 0,35 l/s x kvadratmeter boyta och hamnar då på 67 l/s.
Jag har du projekterat alla rum efter värdena i bbr med råge, exempelvis 20 l/s i badrummet.
Sammanlagt har jag 67 l/s i frånluft och och 55 l/s i tilluft. OVK-teknikern godkände först alla mina flöden men ringde ett par dagar senare och menar nu att TILLUFTEN ska vara 67 l/s för att det är där man räknar omsättningen.
Jag menar att kan du mäta att du får frånluft på rätt antal liter så omsätter ju huset uppenbarligen den luften och i detta fall med ett undertryck på ca 10 l/s. Nu måste tydligen frånluftsfläkten höjas rejält.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
BBR reglerar miniminivån av "uteluftsflöde".
FHM definierar: "Uteluftsflöde: Tilluftsflöde med endast uteluft som kommer in till bostad, rum eller lokaler."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ledning-halsoskydd/ventilation/#Ordforklaring
Så OVK-teknikern verkar ha rätt.
FHM definierar: "Uteluftsflöde: Tilluftsflöde med endast uteluft som kommer in till bostad, rum eller lokaler."
https://www.folkhalsomyndigheten.se...ledning-halsoskydd/ventilation/#Ordforklaring
Så OVK-teknikern verkar ha rätt.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Men varför vill du ha 10liter i undertryck? Då drar du ju in detta okontrollerat i huset? Bättre att sätta dem lika
Suger man ut 67 l/s så kommer det ju även in 67 l/s, även om inte allt kommer via FTX-aggregatets tilluftkanaler. Så har man rätt flöde ut så är det ju per definition även rätt flöde in. Allt annat är ju fysikaliskt omöjligt förutom under en väldigt kort tid.Claes Sörmland skrev:
Jag vill nog påstå att det är fel. Det ät luftomsättningen som är av intresse. Den mäts normalt sett på frånluften.Claes Sörmland skrev:
För övrigt gäller inte OKV villor.
Bra för huset med lite undertryck. Tycker inte du skall behöva höja tilluften om du är nöjd med nuvarande flödenG Gutsy skrev:Hej!
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Jo OVK ska göras för även för småhus men då endast en första installationsbesiktning innan systemet tas i bruk. Ingen återkommande besiktning görs sedan.D Daniel 109 skrev:
Följande punkter kontrolleras då:
Se Boverket:
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Jag läser bara vad FHM skriver.useless skrev:
(Rör inte ihop byråkrati och regelverk med verkligheten. De har ofta inte med varandra att göra. Det blir så med politik och byråkrati. Lysenko.)
Okej, det var ju något udda att kalla även installationsbesiktningen för obligatorisk ventilations kontroll. Det var en benämning för den löpande kontrollen av ventilationen.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 909 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 909 inlägg
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Nja. Man vill ju ha högre flöden i vissa rum. Sovrum bör du ha minst 4 l/s som tillägg till 0,35.G Gutsy skrev:Hej!
Sen kan man alltid diskutera hit och dit. det är boverkets krav som gäller inget annat. Sen är det ju inte supertydligt där. Men har du bara 0,35 l/s och m2 så är det i underkant.
Elektroniktokig
· Västra Götaland
· 671 inlägg
Nja, tillför man 55l/s och tar ut 65l/s så skapar maj ju ett medvetet undertryck. De 10l kommer ju tas i dörr/fönster lister, imkanal osv det är ju ett oönskat flöde på ett oönskat ställe som kan medföra kondens på rutor mmH Hybro skrev: