BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men även förråd behöver ju ventilation som sagt. @BirgitS brukar ha koll på grundflödena enligt de facto branschstandard.
Om man har ventilation i en klädkammare så har man frånluft. Men jag har inte sett något explicit krav på det eller önskat luftflöde.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag har inte sett något explicit krav på det eller önskat luftflöde.
Precis, ventilationskravet gäller "rum avsedda för människor att vistas i mer än tillfälligt".
Det är väl det TS fiskar efter här.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
I praktiken behöver du inte övertyga någon annan än besiktningsmannen, det är vad som står i protokollet som räknas. Han lär i sin tur knappast göra någon formell utredning för att avgöra vilken sorts rum det är, utan utgår med all sannolikhet från de observationer som görs vid besiktningen. Låt mig gissa att det kanske stod en säng i rummet vid tillfället?
Ja, exakt så var det. Men juridiskt sätt skulle det kunna vara så att jag älskar att förvara sängar i förråd ))
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C
L Lappkattfot skrev:
Men juridiskt sätt skulle det kunna vara så att jag älskar att förvara sängar i förråd ))
Så kan det ju vara, men det får du bråka med besiktningsmannen om. Styrelsen kan inte styra över detta mer än att de i sin tur kan bråka med besiktningsmannen.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vanligen du som bostadsrättshavare som avgör vad du tar olika rum i bruk som. Kolla i stadgarna, att du och inte föreningen ansvarar för det inre av lägenheten inklusive icke bärande innerväggar och innerrdörrar. D v s att du beslutar över planlösningen som ges av innerväggar.

Om du prompt vill använda det lilla rummet som förråd så se till att det inreds för det ändamålet. Och när OVK sker nästa gång ser du till att rummet är just inrett som ett förråd och inte som ett sovrum. Ingen säng där. Du pratar också med besiktningsmannen och förklarar att det inte är ett sovrum utan har tagits i bruk som ett förråd. För att göra det ännu tydligare så kan du ju köpa en skylt som det står "Förråd" på och sätta på dörren.

Men även förråd behöver ju ventilation som sagt. @BirgitS brukar ha koll på grundflödena enligt de facto branschstandard.

Vad gäller styrelsen så känns detta troligen aktuellt nu för de som sitter där och styrelsen kanske är stressad av alla nedslag och att firman har förklarat för dem att de ansvarar för att vidta åtgärd snarast enligt lagen. Är nog ofta också frustrerande att sitta med ansvaret juridiskt men inte ha befogenhet att göra så mycket, i alla fall om styrelsen inte vill att föreningen ska betala. Men detta klingar av när aktualiteten har släppt och styrelsen har kört ned hjulen i den lera som det innebär att få olika aktörer att lira tillsammans samtidigt som ingen vill göra något och ingen vill betala.

Meddela styrelsen om ett tag, t ex dagen före midsommar så att energinivån för dessa frågor är lite lägre, via ett email att du inte har något sovrum av det slag som står i OVK-protokollet och att besiktningsmannen måste ha misstagit ditt förråd för ett sovrum. Men rummet är inte inrett som ett sovrum, det är t ex för litet för det vilket gör besiktningsmannens felslut märkligt. Det är ett förråd. Fråga styrelsen i emailet om de vill att du tar in en en ventilationsfirma och installerar en ventilationsspalt i fönstret till detta förråd. Skriv att du gärna ordnar med det om styrelsen ger dig det uppdraget å föreningens vägnar så är frågan ur världen för alla.
Tack för alla tips! Om jag bara läst det igår, haha! Nu var det exakt det jag skrivit till styrelsen fast samma dag som de kommit ut med sitt brev till oss :)
 
H hus520 skrev:
Jag måste bara fråga, du bor inte i samma förening som denna tråden. Handlar också om OVK och styrelsen....

[länk]
Tror inte. Min styrelse har i alla fall inte kört med hot och bedrägerier som i den tråden ))
 
H hempularen skrev:
Men "bottom line" här är ju att OM det går så långt att kommunen förelägger föreningen att åtgärda ventilationen, så måste något göras. Och har då medlemmen skapat ett nytt rum utan att hantera ventilationsfrågan, så har medlemmen orsakat skada för föreningen genom "ingreppet" i lägenhetens ventialtion. Det är ett ingrepp även om man inte rör kanalerna. Så att skapa nya rum i en bostadsrätt kräver i praktiken alltid tillstånd från föreningen. Även om man inte rör någon bärande vägg eller stamledning osv. Så är en ny vägg ett ingrepp i fastighetens ventilationssystem.
Fast ventilationen i föreningen påverkades inte alls så blir svårt för dem att bevisa någon skada.
 
Z ZipLock skrev:
Byggde du alltså om lägenheten efter tråden du startade nedan, och nu har du fått underkänt på OVK pga just den ombyggnaden?

[länk]
Nej, det blev inte exakt så utan jag har öppet mot köksdelen.
 
C cpalm skrev:
Precis, ventilationskravet gäller "rum avsedda för människor att vistas i mer än tillfälligt".
Det är väl det TS fiskar efter här.
Ja, precis. Hur kan någon bevisa att rummet jag byggt är ett sovrum och inte en klädkammare eller vad som helst. Även om det skulle stå en säng där... kan ju vara så att jag har en klädkammare där jag förvarar en bäddad säng (nu förstår jag hur det "ser ut" men juridiskt sett... vem är det som avgör att ett rum är ett sovrum eller ett förråd t.e.x)
 
L Lappkattfot skrev:
Ja, precis. Hur kan någon bevisa att rummet jag byggt är ett sovrum och inte en klädkammare eller vad som helst. Även om det skulle stå en säng där... kan ju vara så att jag har en klädkammare där jag förvarar en bäddad säng (nu förstår jag hur det "ser ut" men juridiskt sett... vem är det som avgör att ett rum är ett sovrum eller ett förråd t.e.x)
Bara så du vet så är det mot reglerna att somna på dass då det är frånluft där
 
  • Gilla
  • Haha
Tjoa och 1 till
  • Laddar…
A Antemoo skrev:
Bara så du vet så är det mot reglerna att somna på dass då det är frånluft där
Det är ingen frånluft men finns inte heller någon vägg på ena sidan. Hur som helst så är det ingen som sover där på riktigt även om det står en säng där.
 
C
L Lappkattfot skrev:
Hur kan någon bevisa att rummet jag byggt är ett sovrum och inte en klädkammare eller vad som helst.
Men det jag försöker säga är att besiktningsmannen inte behöver bevisa det.
Det som står i protokollet är det som gäller, oavsett om det är rätt eller fel, oavsett om någon kan bevisa det eller inte. Det finns inga beviskrav och inget sätt att överklaga.

Vill du att det skall stå något annat får du antingen övertyga besiktningsmannen att ändra sig och skicka in ett nytt protokoll, eller anlita en annan besiktningsman som gör en annan bedömning.
 
C cpalm skrev:
Men det jag försöker säga är att besiktningsmannen inte behöver bevisa det.
Det som står i protokollet är det som gäller, oavsett om det är rätt eller fel, oavsett om någon kan bevisa det eller inte. Det finns inga beviskrav och inget sätt att överklaga.

Vill du att det skall stå något annat får du antingen övertyga besiktningsmannen att ändra sig och skicka in ett nytt protokoll, eller anlita en annan besiktningsman som gör en annan bedömning.
Aha, nu förstår jag. Så jag behöver inte ens vänta till nästa OVK om jag vill att det ska stå något annat?
 
C
L Lappkattfot skrev:
Aha, nu förstår jag. Så jag behöver inte ens vänta till nästa OVK om jag vill att det ska stå något annat?
På sätt och vis - det är det sist registrerade protokollet som gäller.

Men om du funderar på att ordna en egen OVK står du troligen inför ett stort praktiskt problem i och med att OVK:n är för hela byggnaden och hela systemet bygger på att OVK:n är fastighetsägarens angelägenhet. Jag tvivlar på att det är praktiskt möjligt att göra en OVK av en enskild lägenhet. I synnerhet om man tänkte anlita någon annan än den som står för det gällande protokollet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.