8 996 läst · 25 svar
9k läst
25 svar
Otroligt besviken på Bygghemma och DSV
Jag har ganska dåliga erfarenheter av DSV. Kom en leveransgubbe som knappt kunde ett ord svenska. Blev en massa kommunikationsproblem och gubben drog utan att leverera
Alltså, all respekt för att han jobbar och försöker försörja sig men det är ju bra om det går att föra ett samtal när man beställt saker för tiotusentals kronor. Åtminstone engelska?
Alltså, all respekt för att han jobbar och försöker försörja sig men det är ju bra om det går att föra ett samtal när man beställt saker för tiotusentals kronor. Åtminstone engelska?
Johansson72 skrev:Och den leveransen touchade inte Bygghemma en sekund, ordern går direkt via B2B integration från Bygghemmas webbsida till Elfas produktionssystem, dörrarna kapas listas och packeteras i Mullsjö, eventuella insatsvaror kommer i ett separat paket från centrallagret Elfa har i Västervik, sen går ordern ut till dig som kund. Som BigR skriver tidigare, det går direkt från grossist/tillverkare till dig. Bygghemma är bara fronten.
Jag har inga problem med det, men jag har problem med företag som döljer sin reklamationsavdelning, har långsam hantering och tar ut betalningen av mig som kund innan produkten kanske ens är planerad för produktion. Då har man skurit mellan för djupt i leden.
Grattis till dörrarna, de är tokbra, I know, jag har jobbat hos Elfa tidigare, Seriöst folk!
Johansson72 skrev:Och den leveransen touchade inte Bygghemma en sekund, ordern går direkt via B2B integration från Bygghemmas webbsida till Elfas produktionssystem, dörrarna kapas listas och packeteras i Mullsjö, eventuella insatsvaror kommer i ett separat paket från centrallagret Elfa har i Västervik, sen går ordern ut till dig som kund. Som BigR skriver tidigare, det går direkt från grossist/tillverkare till dig. Bygghemma är bara fronten.
Jag har inga problem med det, men jag har problem med företag som döljer sin reklamationsavdelning, har långsam hantering och tar ut betalningen av mig som kund innan produkten kanske ens är planerad för produktion. Då har man skurit mellan för djupt i leden.
Grattis till dörrarna, de är tokbra, I know, jag har jobbat hos Elfa tidigare, Seriöst folk!
Ja när du säger det så var det nog så det gick till.
Stog ju tom på fraktsedeln
Tack dörrarna fungerar riktigt bra, anledningen varför jag köpte på Bygghemma var pga dom hade kampanj och sparade en hel del jämfört med att köpa/beställa i lokal butik.
Men Kenta. Varför köpte du där igen om du anmält dem till ARN?Johansson72 skrev:
Fool me once. Shame on you.
Fool me twice. Shame on me.
Sen verkar alla webbshoppar vilja sälja åt alla andra, dvs agera som Amazon. Bygghemma och CDON är väl välkänt att de gör så men även typ Elgiganten kan numera bara skicka vidare ordern och skär emellan nån procent.K KristoferA skrev:Inte för att ursäkta Bygghemma. Men Bygghemma, elbutik med flera e-handlare inom bygg som riktar sig till konsument jobbar enbart med Dropshipping från grossist vilket innebär att de har Ingen kontroll över logistikkedjan. De är helt utlämnade till en logistikkedja från grossist som är anpassad för att leverera större volym till arbetsplats eller proffsbutik. Nu skall de leverera till konsument helt plötsligt och det är lite krångligare än vad det låter.
Har varit med om att det händer i flera steg tom. CDON sålde åt VidaXL som sålde åt ytterligare en part.
Kan vara lätt förvirrande när man ska hämta ut paket och det står några kryptiska förkortningar som leverantör som man aldrig hört talas om / beställt från (vad man vet).
Jag köpte stolar som fraktskadades av DSV. Efter trassel med reklamation hade produkten utgått, varför de lovat återbetala pengarna. Har inte fått dem än, fick beskedet i fredags. Hoppas de håller detta. Jag förvånas hur dåligt frakt hanteras, svinnet måste vara ofantligt, vem betalar?
Svaret är alltid att kostnaden läggs på kundkollektivet. Sen vet jag inte om fraktbolagen har räknat ut att snabb, slarvig hantering ändå är billigare än långsam, noggrann hantering, eller om de bara är slarviga ändå.
När jag beställde från Bygghemma skulle alla delar (staket) finnas i lager enligt saldot och leverans skulle ske inom några dagar. Det tog 1,5 månader innan jag fick leveransen. Under den tiden fick jag mejl med leveransbesked varje dag. Ibland flera gånger per dag. Beskeden om förväntad leveransdag ändrades flera gånger, men inte i varje mejl (vilket gjorde det än mer märkligt att det skulle behövas skicka ut nya mejl när inget hade ändrats). När jag kontaktade kundtjänst och bad dem att sluta mejlbomba frågade de om jag ville avbeställa ordern. Inte ett ord till ursäkt, inget åtgärdande av de många mejlen.
Nej, jag lär inte beställa från Bygghemma igen ...
Nej, jag lär inte beställa från Bygghemma igen ...
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Ja det är smidigt att beställa och få hem grejerna (om de nu kommer när man hade förväntat sig det). Men det är surt att man ska inte bara behöva vara förväntas full inför leveransen, utan även misstänksam emot över vad som kan vara fel.
Det är ett risktagande helt enkelt.
Men att kunna hitta det runt knuten hemifrån, är inte helt givet för alla.
Så jag skulle uppföra min dubbelcarport, tänkte jag som så att en del beställdes, medan det andra hämtades allt eftersom. Man ska ju hinna snickra upp matrialet också, å så såg jag det som en möjlighet att sprida ut kostnaden allteftersom.
Det är ett risktagande helt enkelt.
Men att kunna hitta det runt knuten hemifrån, är inte helt givet för alla.
Så jag skulle uppföra min dubbelcarport, tänkte jag som så att en del beställdes, medan det andra hämtades allt eftersom. Man ska ju hinna snickra upp matrialet också, å så såg jag det som en möjlighet att sprida ut kostnaden allteftersom.