R
Hur tycker du att man ska lösa det?
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Hur tycker du att man ska lösa det?
Jag skulle föreslå att anläggningsägare tar fram förslag om 2-3 namn på erkänt sakkunniga som de kan tänka sig låta besikta och sedan får Otovo välja en av dem.

Anser de inte att någon av dem är sakkunnig får de sakligt motivera varför de inte accepterar någon av de föreslagna.

Det kan vara på sin plats att notera att det finns otroligt få besiktare i Sverige som verkligen kan solceller, el och juridiken. Många säger att de kan, men väldigt få kan det i verkligheten.

Nybergs elkonsult och TS elkonsolut är några av de få som verkligen är pålästa och erfarna. De är båda SBR cert.
 
  • Gilla
Ak02 och 3 till
  • Laddar…
R
R Robert-san01 skrev:
Jag skulle föreslå att anläggningsägare tar fram förslag om 2-3 namn på erkänt sakkunniga som de kan tänka sig låta besikta och sedan får Otovo välja en av dem.

Anser de inte att någon av dem är sakkunnig får de sakligt motivera varför de inte accepterar någon av de föreslagna.

Det kan vara på sin plats att notera att det finns otroligt få besiktare i Sverige som verkligen kan solceller, el och juridiken. Många säger att de kan, men väldigt få kan det i verkligheten.

Nybergs elkonsult och TS elkonsolut är några av de få som verkligen är pålästa och erfarna. De är båda SBR cert.
Ja det kan vara en väg, problemet blir ju att bedöma sakkunniga både för TS och sedan ska företaget som ska godkänna dessa också kunna känna förtroende för dom..

Det är ytterst svårt skulle jag säga utan den bästa vägen är en besiktningsman..
Besiktningsmannen har all rätt o ha med sig en sakkunnig ifall denne är osäker på området…
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det kan vara en väg, problemet blir ju att bedöma sakkunniga både för TS och sedan ska företaget som ska godkänna dessa också kunna känna förtroende för dom..

Det är ytterst svårt skulle jag säga utan den bästa vägen är en besiktningsman..
Besiktningsmannen har all rätt o ha med sig en sakkunnig ifall denne är osäker på området…
Tror ingen av parterna är villiga att ta kostnaden för en komplett entreprenadbesiktning. Besiktare + sakkunnig blir snabbt 20-30k +moms.

En bra besiktare, som kan sin sak behöver ingen sakkunnig för att besiktiga solceller på en villa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
R Robert-san01 skrev:
Tror ingen av parterna är villiga att ta kostnaden för en komplett entreprenadbesiktning. Besiktare + sakkunnig blir snabbt 20-30k +moms.

En bra besiktare, som kan sin sak behöver ingen sakkunnig för att besiktiga solceller på en villa.
Men då står man kvar på ruta ett med ditt resonemang..
Det händer ofta att besiktningsmän har sakkunnig på ett visst område med sig..

Det är därför överbesiktning är tillämpbart:

Överbesiktning
26. Part får påkalla överbesiktning av besiktning enligt
punkt 24 och 25 i dessa bestämmelser. Genom
överbesiktningen prövas de frågor som har föranlett
densamma, som fråga om entreprenadens
godkännande, förekomsten av fel eller ansvar för fel.
Sådant påkallande ska ske inom en månad efter det
att part fått besiktningsutlåtande över den besiktning
som ska överprövas, om inte särskilda skäl föreligger
för att förlänga tiden.
Överbesiktning utförs av en person som parterna
gemensamt utser.
Överbesiktning ersätter den besiktning eller den
del av besiktning som föranlett påkallandet.
 
Redigerat:
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men då står man kvar på ruta ett med ditt resonemang..
Det händer ofta att besiktningsmän har sakkunnig på ett visst område med sig..

Det är därför överbesiktning är tillämpbart:

Överbesiktning
26. Part får påkalla överbesiktning av besiktning enligt
punkt 24 och 25 i dessa bestämmelser. Genom
överbesiktningen prövas de frågor som har föranlett
densamma, som fråga om entreprenadens
godkännande, förekomsten av fel eller ansvar för fel.
Sådant påkallande ska ske inom en månad efter det
att part fått besiktningsutlåtande över den besiktning
som ska överprövas, om inte särskilda skäl föreligger
för att förlänga tiden.
Överbesiktning utförs av en person som parterna
gemensamt utser.
Överbesiktning ersätter den besiktning eller den
del av besiktning som föranlett påkallandet.
Absolut är det korrekt väg att gå. Problemet är att upplägget AB och ABT är skapat för kommersiella entreprenader. Det är svårt att ens tillämpa ABS fullt ut även hela avtalet gäller 150 000kr.

Jag har gjort besiktningar av entreprenader och varit sakkunnig på just solcells installationer. Men aldrig att en privatperson beställt ett sådant jobb pga kostnaden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
R Robert-san01 skrev:
Absolut är det korrekt väg att gå. Problemet är att upplägget AB och ABT är skapat för kommersiella entreprenader. Det är svårt att ens tillämpa ABS fullt ut även hela avtalet gäller 150 000kr.

Jag har gjort besiktningar av entreprenader och varit sakkunnig på just solcells installationer. Men aldrig att en privatperson beställt ett sådant jobb pga kostnaden.
Men varför tar du up AB och ABT för dom är inte tillämpliga i konsumententreorenader…

Jag föreslår TS att följa ABS 18 då det är det som är närmast…
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
Men om det inte är avtalat så är det ju inget TS kan tvinga på entreprenören.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men varför tar du up AB och ABT för dom är inte tillämpliga i konsumententreorenader…

Jag föreslår TS att följa ABS 18 då det är det som är närmast…
Det var bara hänvisning till vilken typ av avtal som brukar ligga i grund när det ska besiktigas. Det skulle vara bra att veta vad och hur det är till att det är avtalat. Är det enligt "hantverkaravtalet" eller något egen skrivning föreslagen av Otovo?

ABS18 är för småhusentreprenader. Otroligt sällan det används vid mindre jobb som detta är.

Det borde finnas en beställning/avtal. Det är också vad som avtalats som skall följas och besiktas att de fått levererat. Detta missar tyvärr ofta besiktare av solcellsanläggningar och utgår ifrån att allt ska vara som de vill, inte vad som är avtalat.
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
R
jag har inte sagt att man ska tvinga utan man behöver samspråka med företaget, de flesta svenska företag är medvetna om hur besiktningar går till och om man inte är nöjd så finns överbesiktning..
Kommer man inte överens så kanske tinget är det enda valet…
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
jag har inte sagt att man ska tvinga utan man behöver samspråka med företaget, de flesta svenska företag är medvetna om hur besiktningar går till och om man inte är nöjd så finns överbesiktning..
Kommer man inte överens så kanske tinget är det enda valet…
Så är det!

ARN verkar inte vara något Otovo bryr sig om...

Något man behöver ha med i detta case är att motparten utgår i från Norge även de har ett svenskt org nummer. Jag tror de bara har säljare kvar i Sverige och anlitar UE till hela processen efter avtalet är påskrivet.

Det behöver inte vara ett problem, men kan vara bra att veta om.
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
Att jordningen saknas på solcellerna är nog en tvistig anmärkning. Jag skulle nog tro att vissa punkter inte behöver åtgärdas.
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
K
Det här med den sammanlagrade effekten är ett vanligt misstag som görs när man installerar solceller. Finns många artiklar om det. Så den punkten är svårt att komma ifrån
 
  • Gilla
MilosG
  • Laddar…
Har du betalat eller inte?
 
Det är liknande hos mig men jag ser inget problem med det. 16A huvudsäkring och 16A från växelriktaren de få dagar panelerna maxar. Summa 32A tillgängligt. Mellan huvudbrytare och jordfelsbrytarna sitter 6 mm² och efter jordfelsbrytarna är fasskenorna 10 mm². Det är inget problem.

Möjligen skulle jag byta 2 av jordfelsbrytarna från 25A till 40A men om jag normalt inte förbrukar mer än vad huvudsäkringarna tål vilket skulle vara på vintern när värmepumpen spetsar men då ger ju panelerna i stort sett inget. På sommaren när panelerna maxar ett par timmar mitt på dagen är husets förbrukning minimal.

Jag skulle ta den anmärkningen med ro men det är bra att känna till problemet.

Har man en undercentral med kabel dit är det bra att mata den genom en säkring i huvudcentralen.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.