Ja man kan ju tycka efter att ha läst inlägg på detta forum i några år att både snickare, rörmokare, elektriker ja kort och gott alla hantverkare borde ju ha lärt sig att inte ta betalt när de jobbar till överheten. De borde ju vara glada OCH tacksamma om husbonden bidrar med ett tält och en tallrik gröt om dagen. Självklart får de gärna köpa verktyg/transport bilar diverse för hundra tusentals kronor så de kan utnyttja när de arbetar. DE FÅR DOCK ABSOLUT INTE TA BETALT FÖR DETTA. Det ska bara vara en sjyst service. HA NU EN TREVLIG HELG :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
JT8 och 17 till
  • Laddar…
Med kilometerersättning och lite material landade fakturan på hela 25.945 Kr med moms??

Det är ju hur billigt som helst!!

Vanligtvis ligger snickare runt 500-600kr i timmen för arbetskostnad men om man slår ut 25945 på 55tim då blir det 471kr och då är material resor med i det priset, så denna snickaren har ju väldigt låg timpeng!

Om han har sågat upp hålet, fixat bärheten och gjort det snyggt och målat, satt lister, Och sedan monterat ihop en spiraltrappa med minst 12trappsteg och resultatet är snyggt så fattar jag inte vad du ifrågasätter här?
Tänk på att slitage på bil, maskiner och hans kropp kostar inget extra .... företag lägger oftast på 10-20% i vinst på arbeten men det känns inte som han gjort heller!
Han har varit väldigt schysst verkar det som!

Gjorde han ett bra resultat och inget ihopkastat arbete så tycker jag absolut att du ska vara rädd om den snickaren om du behöver ha gjort mer i ditt hem!
 
  • Gilla
G-83 och 16 till
  • Laddar…
N Nps skrev:
Ja man kan ju tycka efter att ha läst inlägg på detta forum i några år att både snickare, rörmokare, elektriker ja kort och gott alla hantverkare borde ju ha lärt sig att inte ta betalt när de jobbar till överheten. De borde ju vara glada OCH tacksamma om husbonden bidrar med ett tält och en tallrik gröt om dagen. Självklart får de gärna köpa verktyg/transport bilar diverse för hundra tusentals kronor så de kan utnyttja när de arbetar. DE FÅR DOCK ABSOLUT INTE TA BETALT FÖR DETTA. Det ska bara vara en sjyst service. HA NU EN TREVLIG HELG :cool:
Efter att ha varit på forumet ett tag borde du insett att de flesta inte vill ha det gratis, de vill bara förstå varför det kostade som det gjorde och inte känna sig lurade.
Du borde också insett att ofta är problemet bristande kommunikation, företrädesvis från företagarens sida.

Hade företagaren i detta fall innan jobbet angett ungefär hur lång tid man tror det kommer ta, vad det kommer debiteras för och ungefär hur mycket. Samt att löpande uppdaterat om hur arbetet fortgår, eventuella hinder som tagit extra tid, alternativt lämnat den informationen i samband med fakturan.
Hade man gjort detta tror jag vi hade sett betydligt färre trådar som denna på forumet (med förbehåll från strulpellar från båda sidor).
 
  • Gilla
jb72 och 4 till
  • Laddar…
Jag tycker att du ska prata med snickaren och berätta hur nöjd du är med resultatet och lägga fram en försiktig fråga om det var något som var särskilt besvärligt då du ser att timmarna dragit iväg lite. Du borde väl kunna få en lite mer detaljerad beskrivning om vad timmarna gått till. Sen är det väl bara att lyssna in svaret och bedöma om du ska pressa mer. Annars så vet du att du har en duktig snickare att anlita nästa gång - men då be om en uppskattning av tidsåtgång i förväg.
 
  • Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
P patrickolivia skrev:
Jo, det bästa hade nog varit om jag hade varit på plats och kunnat hjälpa till. Men det skulle varit tid bort från mitt jobb oxå. Hålet kapades helt sonika upp, laminaten på övre våningen plockades bort på ca. 15 m2, växlades av, jo, och finishen med en plywood som målades samt vinkellist har jag inget att anmärka på. Kanske lika bra man håller käften, acceptera att jo, det tog kanske 55 timmar. Eller 42, ingen vet. Betala och glöm är väl vad som gäller tydligen...
Precis.Var glad så länge du får vara tacksam. Aldrig smart att lämna hantverkare helt i veckor.:thinking:
 
Det är inte så att de varit 2st snickare? Då är det ju isåfall 3,5 dag arbetet utförts på! Men annars så tar det ju längre tid om man är ensam snickare.
Sedan är det väl säkert monterat ett räcke på ovansidan
 
Har låtit montera en liknande trappa, och det var inte lätt. Det slutade med att tillverkaren fick skicka dit montörer för att slutföra, även om det var ett separat problem med diff i måtten. Antalet timmar har jag svårt att kommentera, men priset för jobbet tycker jag låter riktigt bra.
 
Innan jag började arbeta professionellt som snickare fick jag uppdraget att montera en spiraltrappa mellan två våningar i en lägenhet. Jag hade aldrig tidigare gjort något liknande och hade väldigt lite erfarenhet av liknande jobb. Hela monteringen tog ungefär 5 timmar och då fick jag lite handräckning när det behövdes.
Så själva monteringen går ganska snabbt. Däremot kan det ta tid med håltagning och återställning. Men 55h låter väldigt mycket (utan att veta några faktiska omständigheter)

Tom
 
  • Gilla
Postal
  • Laddar…
55/16=3,44
55/24=2,3
Drygt två eller knappt fyra dagar för tre eller två gubbs. Troligen har man varit tre någon halvdag och två till resten. Med restider osv känns det inte helt orimligt.
Vilka var förutsättningarna för övrigt, kom trappen hopmonterad eller i byggsats?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha varit på forumet ett tag borde du insett att de flesta inte vill ha det gratis, de vill bara förstå varför det kostade som det gjorde och inte känna sig lurade.
Du borde också insett att ofta är problemet bristande kommunikation, företrädesvis från företagarens sida.

Hade företagaren i detta fall innan jobbet angett ungefär hur lång tid man tror det kommer ta, vad det kommer debiteras för och ungefär hur mycket. Samt att löpande uppdaterat om hur arbetet fortgår, eventuella hinder som tagit extra tid, alternativt lämnat den informationen i samband med fakturan.
Hade man gjort detta tror jag vi hade sett betydligt färre trådar som denna på forumet (med förbehåll från strulpellar från båda sidor).
:surprised:Dokumentation är inte hantverkarens starkaste sida. :thinking:
 
P patrickolivia skrev:
Tack Svanteman för ditt svar. Hålet växlades av och kanterna målades o allt var städat o klart. Jobbet har jag inte att klaga på men 55 timmar var nog för mycket. Jag har även byggt mycket själv så helt blåst är jag inte. Det var säkert en del meckande med trappan och kanske snickaren var ovan så det tog extra lång tid. Dock borde han kanske ha prutat lite på sin egen arbetstid om han inte riktigt hade koll, tycker jag.

Trevlig helg!
Var det ensam snickare eller 2?Ensam snickare tar det ungefär 16tim att montera och justera in trappan .Att ta upp hålet och växla av,sätta in reglar/läkt och klä in med plywood tar minst 16 tim till.Och hämta/ta/packa upp material och hantera det tar ochså tid.Så jag hade lagt ett fastpris på ca 32 tim a'600kr för jobbet.
Hans timpeng är ju alldeles för låg för att driva företag så om han gjorde ett bra jobb var rädd om hovom.
Men har du inte avtalat något utan kört löpande så är det bara att betala fakturan och jobba över nästa helg:)
Mvh Kari
 
Redigerat:
  • Gilla
Lizzan3
  • Laddar…
Varför hänga upp sig på timmarna, det är resultatet som räknas,

Trappan är på plars arbetet är bra utfört, betala och var nöjd, så kanske denne snickaren hjälper dig nästa gång,

Man ska vara rädd om duktiga hantverkare när man väl hittat dom,
 
  • Gilla
Natthimmel och 1 till
  • Laddar…
L Lizzan3 skrev:
Med kilometerersättning och lite material landade fakturan på hela 25.945 Kr med moms??

Det är ju hur billigt som helst!!

Vanligtvis ligger snickare runt 500-600kr i timmen för arbetskostnad men om man slår ut 25945 på 55tim då blir det 471kr och då är material resor med i det priset, så denna snickaren har ju väldigt låg timpeng!

Om han har sågat upp hålet, fixat bärheten och gjort det snyggt och målat, satt lister, Och sedan monterat ihop en spiraltrappa med minst 12trappsteg och resultatet är snyggt så fattar jag inte vad du ifrågasätter här?
Tänk på att slitage på bil, maskiner och hans kropp kostar inget extra .... företag lägger oftast på 10-20% i vinst på arbeten men det känns inte som han gjort heller!
Han har varit väldigt schysst verkar det som!

Gjorde han ett bra resultat och inget ihopkastat arbete så tycker jag absolut att du ska vara rädd om den snickaren om du behöver ha gjort mer i ditt hem!
471kr
Det är 371kr / h + moms......
vart hittar man så billigt hantverksfolk ?

betala och njut av din nya trapp
På måndag har du glömt utgiften
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Efter att ha varit på forumet ett tag borde du insett att de flesta inte vill ha det gratis, de vill bara förstå varför det kostade som det gjorde och inte känna sig lurade.
Du borde också insett att ofta är problemet bristande kommunikation, företrädesvis från företagarens sida.

Hade företagaren i detta fall innan jobbet angett ungefär hur lång tid man tror det kommer ta, vad det kommer debiteras för och ungefär hur mycket. Samt att löpande uppdaterat om hur arbetet fortgår, eventuella hinder som tagit extra tid, alternativt lämnat den informationen i samband med fakturan.
Hade man gjort detta tror jag vi hade sett betydligt färre trådar som denna på forumet (med förbehåll från strulpellar från båda sidor).
OK så om det är som du säger så är det ingen som tycker att hantverkarna har ett ofattbart högt påslag på material inköp. Det är ingen som tycker att tim priset är svindyrt. Det är ingen som anser att restid/kilometer kostnaden är dyr. . JAG TROR ATT DU LJUGER. Jag tror jag kan hitta 100 inlägg på 10 minuter där alla spyr galla över våra priser. Jag undrar om det är någon av er som är insatta i vad svenska välfärden kostar i skatter. Räkna på den
 
H
P patrickolivia skrev:
Tänkte bara kolla här vad som anses vara skäligt för att montera en spiraltrappa. Modellen fås fram med nedanstående länk. Bor i Finland så därför är texten på finska. Den är 120 cm i diameter och höjden blev 253 cm.

[länk]

Hantverkaren skickade i dag en räkning på hela 55 timmar jobb på monteringen av trappan. Ett hål på 140x140 cm tog han upp i mellangolvet. Med kilometerersättning och lite material landade fakturan på hela 25.945 Kr med moms.

Jag är själv företagare och förstår att tid är pengar för alla och envar. Men att lägga 55 timmar på monteringen av denna lilla spiraltrappa kan väl inte vara möjligt, eller???

[bild]
Varför inte fråga honom ang. angående antal timmar? Han kanske har skrivi fel antal timmar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.