Bödde skrev:
Så, då var det gjort. Tre mycket trevliga och kunniga grabbar kom hit och gjorde ett superjobb, så vi är verkligen nöjda och lättade över en nu fungerande torpargrund.
Vad gäller arbetskostnaden konstateras följande: 3 man höll i 7 timmar (och då räknar jag med körtid). 54.000 / 3 = 18.000 / 7 = 2571 kr/tim (per gubbe).
Ni får döma själva om det känns skäligt eller ej.
Nu har du fintat bort mig helt och hållet.

Tråden börjar med att du får en offert och känner dig kränkt av att hantverkaren har gjort det billigare för dig genom att öka arbetskostnaden på bekostnad av materialdelen.

Tråden slutar med att du betalat ett annat företag 2571kr per timme för en högst ordinär hantverkstjänst? Du bar betalat 4-5 gånger mer än marknadspriset, cirka. Den ultimata ROT-optimeringen.
 
Mikael_L
MathiasS skrev:
I dessa sammanhang är det skönt att göra allt jobb här hemma själv, då behöver plånboken inte gå en holmgång med samvetet.
Nej nu har du fått det där helt om bakfoten.
Du är ju den allra värsta sortens skattesmitare.
Dina hantverksinsatser genererar ju absolut noll till staten (mig och dig och de andra).
När du så småningom säljer kommer förvisso värdeökningen generera 22% i reavinsskatt, men det gör det ju även om du anlitat hantverkare som skickar in arbetsgivaravgifter, moms, osv.

Skäms på dig ... ;)
 
Jag kommer dö i huset och behålla även de 22 procenten.....
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
Njaaaa dom 22 lär väl dödsboet få punga ut med om det nu blir nån vinst när dom ska försöka sälja en hemmaklabbad kåk "lol"
 
Så vill man nu köra lite galghumor så är det bättre ju snarare du plockar ner tavlorna för oss andra arma sponsorer
 
Ok, kräng huset, ta 22% smällen, slå upp ett tält och lev på stålarna från huset som ökat minst 300% i värde pga mitt hemmaklabb. Den ultimata skattesmitningen med Mickes sätt att räkna - inget jobb, ingen skatteinbetalning varje månad.
 
MathiasS skrev:
Nu har du fintat bort mig helt och hållet.

Tråden börjar med att du får en offert och känner dig kränkt av att hantverkaren har gjort det billigare för dig genom att öka arbetskostnaden på bekostnad av materialdelen.

Tråden slutar med att du betalat ett annat företag 2571kr per timme för en högst ordinär hantverkstjänst? Du bar betalat 4-5 gånger mer än marknadspriset, cirka. Den ultimata ROT-optimeringen.
Eeee, jahå, å var har du läst detta för någonstans??? Du får jobba lite på läsförståelsen.
Tråden handlar om en enligt mig skyhög arbetskostnad som vi fick i offerten från ett företag. Exemplet var att de tog 2200 kr för å sätta i en stickpropp på en luftrenare. Jag tänkte höra med er läsare om det fanns anledning att diskutera detta och hur man i så fall bäst gör detta.
Efter mycket parlamenterande här på BH stod det klart för mig att detta inte är något konstigt i byggsvängen, och att det kallas ROT-optimerad offert. Ja, jag kände mig dum som inte fattat detta, och jag kände mig delvis blåst av företaget eftersom de pratade värmt om sina fina priser på produkterna. Det blir liksom missledande när de lägger över kostnaden på produkten på arbetskostnaden, även om slutpriset blir billigare om man jämför med en "riktig" offert.
Eftersom jag fick diskbråck för två månader sen fanns inte alternativet att göra det själv, och jag har heller inte den kunskapen vad gäller fuktsanering. Därför köpte vi tjänsten, även om vi moraliskt inte tyckte om det och även om vi visste att timpengen skulle bli hög.
Det blir lätt missförstånd när människor som du läser mellan raderna och diktar upp sanningar som inte finns. Vi har inte anlitat ett annat företag utan just det företaget som gav oss den ROT-optimerade offerten. Vi hade ingen aning om hur länge de skulle behöva vara här, men med facit på hand tog det (som sagt) 7 tim för 3 man, vilket alltså blir timpengen du tar upp.
Ja, visst var de fint gjort av dem att plocka ut en sån timpeng från en familj som inte förstod bättre. Känns verkligen ärligt och genuint. Men nu fungerar grunden och vi är glada för det, så skit samma.
 
Jag jobbar konstant på läsförståelsen.

Jag uppfattade tidigare inlägg som att rot-optimering inte var ok moraliskt och etiskt och därför blev jag lite förvirrad när sagan slutar med att du ändå gör så. Slutsatsen är väl att det flesta av oss är vår egen plånbok närmast och jag dömer ingen, hade gjort likadant själv.
 
MathiasS skrev:
Jag jobbar konstant på läsförståelsen.

Jag uppfattade tidigare inlägg som att rot-optimering inte var ok moraliskt och etiskt och därför blev jag lite förvirrad när sagan slutar med att du ändå gör så. Slutsatsen är väl att det flesta av oss är vår egen plånbok närmast och jag dömer ingen, hade gjort likadant själv.
Ber om ursäkt för det där med läsförståelsen, jag såg inlägget sent igår å jag hade ont, var trött å grinig. Väldigt onödigt av mig...

Du drar helt rätt slutsats i fallet med oss. Pengarna styr tyvärr i slutänden för de flesta av oss...
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Bödde skrev:
Ber om ursäkt för det där med läsförståelsen, jag såg inlägget sent igår å jag hade ont, var trött å grinig. Väldigt onödigt av mig...

Du drar helt rätt slutsats i fallet med oss. Pengarna styr tyvärr i slutänden för de flesta av oss...
Starkt att be om ursäkt :)
Jag hade nog också gjort likadant även om jag håller med om det moraliska problemet. Själv försöker jag minimera utnyttjandet av hantverkare, då det kostar alldeles för mycket. Främst i form av irritation och psykiskt lidande. Men ibland "måste" man ju.
 
Du behöver inte be om ursäkt, jag har tjock hud. Sticker man ut hakan en bit får man tåla en käftsmäll ibland...:)
 
MathiasS skrev:
Du behöver inte be om ursäkt, jag har tjock hud. Sticker man ut hakan en bit får man tåla en käftsmäll ibland...:)
Hahahaha :)
 
men alltså....... Du har alltså fått ett fast pris som du tycker är ok, men sedan så tycker du dom tjänar för mycket.
Har jag tolkat dig rätt så??
 
pappskallen skrev:
men alltså....... Du har alltså fått ett fast pris som du tycker är ok, men sedan så tycker du dom tjänar för mycket.
Har jag tolkat dig rätt så??
Nja, det är väl lite mer invecklat än så :)

Vi fick en offert på ett jobb där det fanns en summa på delar och en summa på arbetet. Allt ok så långt tyckte vi, men när jag la till en produkt (som enligt offerten och killen på företaget jag rådfrågade) som kostade 1100 kr ökade samtidigt arbetskostnaden med 2200 kr. Det var den höga arbetskostnaden jag reagerade på, eftersom 2200 kr borde innebära typ 4 timmars arbete - men det är en grej som man kopplar in i stickproppen på 10 sekunder.
Med detta faktum i åtanke började jag fundera på hur mycket "påslag" det var på övriga produkter jag beställt, och det var då jag ställde frågan här på BH.

Genom alla inlägg här på tråden förstod jag läget, och eftersom vi inte ansåg att det fanns några alternativ så tackade vi ja till offerten.

Redovisningen jag la ut var för å knyta ihop säcken och visa er alla hur det gick till i detta fall. Om igen, det är upp till var å en om man tycker det är skäligt eller ej, och om igen så är vi väldigt nöjda med det som installerats och grabbarnas jobb.
 
C cecar33 skrev:
Antingen så köper man eller så köper man inte, men först så bör man nog ha flera offerter för det man vill få utfört innan man kan ta ställning till om någon är oskäligt dyr.

Som alltid så är det offererat pris som gäller hur dom räknat är inget man har att göra med, men är det fast pris så har man tagit höjd för ev. problem som kan dyka upp och som företaget då inte vill stå för utan det får kunden göra uppstår inga oväntade problem blir förtjänsten högre.
Begär en Spec på matr detalj. Arbete detalj
Kostnad per timma
Lägg på 10 procent arbetsledning
10 procent på matr
Begär en faktura
Rotavdrag 30 procent arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.