Man kan ju absolut kolla upp och fråga vilket märke och pris man får på de "stora" komponenterna i installationen, typ elcentral, JFB och själva laddaren. Att hålla på och fråga vad en WAGO kostar blir ju löjligt.

Det enklaste vore om Ahlsell mfl skippade sina låtsasprislistor och la sig på nån slags rimligt pris, sen kunde elektrikern lägga på tex 20-50% på priset. Varför inte helt enkelt ta det pris som proffsmagasinet kör + marginal, som nån sa...
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Skulle aldrig få för mig att köpa en ny bil till de montörer som jag ger jobb. Köper bilarna 1-3år gamla och så körs dom tills de tar slut. Brukar vara ca 3-4år. Blir dessutom Opel, Fiat eller liknande. Allt annat är att kasta pengarna i sjön. Hur ofta tror du egentligen att en servad och väl omhändertagen bil rasar?

Vad för special verktyg har du som är så dyra i ditt yrke som elektriker? Spänningsprovare, multimeter, megger. ≈25k och håller iaf i 10år utan att skämmas.
En snickare har betydligt dyrare saker utan att behöva ta en pålägg på 250% på virket.

Skulle jag jobba 55-60tim i veckan och få ut 40 så hade jag rotat djupt i fickorna för att skära av kostnaderna.
Du har noll koll på vad en utrustad servicebil behöver i form av utrustning samt vad det kostar.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E Eloffen skrev:
Du har noll koll på vad en utrustad servicebil behöver i form av utrustning samt vad det kostar.
Och varför behöver bilen vara ny, eller max 3 år gammal?
 
  • Gilla
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Du har noll koll på vad en utrustad servicebil behöver i form av utrustning samt vad det kostar.
I min befattning ingår det att köpa bilar och utrusta dessa åt personalen som rör sig ute så skulle nog påstå att jag har koll. Är dessutom själv elektriker i grund och botten så vet vad elektrikers "special" verktyg kostar. Påstår fortfarande att tex en snickare har betydligt dyrare verktyg men klarar ändå att hålla sig flytande utan att lura folk med fanatsiprislistor.
 
  • Gilla
EddieHansson och 7 till
  • Laddar…
L
Off topic, men kunde inte låta bli denna från FB...:crysmile:‍♀️
 
  • Text på anslagstavla med barns uppfattning om att bli elektriker, innehåller humor och naivitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
I min befattning ingår det att köpa bilar och utrusta dessa åt personalen som rör sig ute så skulle nog påstå att jag har koll. Är dessutom själv elektriker i grund och botten så vet vad elektrikers "special" verktyg kostar. Påstår fortfarande att tex en snickare har betydligt dyrare verktyg men klarar ändå att hålla sig flytande utan att lura folk med fanatsiprislistor.
A atomlab skrev:
I min befattning ingår det att köpa bilar och utrusta dessa åt personalen som rör sig ute så skulle nog påstå att jag har koll. Är dessutom själv elektriker i grund och botten så vet vad elektrikers "special" verktyg kostar. Påstår fortfarande att tex en snickare har betydligt dyrare verktyg men klarar ändå att hålla sig flytande utan att lura folk med fanatsiprislistor.
Glöm det, det du påstår är avancerat skitsnack. Om det nu är så att du lyckas lura någon så rekommenderar jag denna att kanske kolla på Youtube (Svanströms) där dom kan få se hur tex Skyltens servicebil är utrustad.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och varför behöver bilen vara ny, eller max 3 år gammal?
Jag har inte nämnt något om ålder på bil, det har du gjort. Men det enkla skälet till att många nämner 3 år är helt enkelt ekonomi. Leasingavtalen med garanterat restvärde samt mobilitetsgaranti osv. löper just vanligtvis på 3 år. Att ha bilar som inte kan delta i produktionen är helt enkelt för kostsamt.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Glöm det, det du påstår är avancerat skitsnack. Om det nu är så att du lyckas lura någon så rekommenderar jag denna att kanske kolla på Youtube (Svanströms) där dom kan få se hur tex Skyltens servicebil är utrustad.
Så du drar paralleller med ett företag som lever på produktplacering och som har Fluke och Bott som största sponsor som någon sorts verklighet över hur det ser ut i alla elektrikers bilar?

Kom för guds skull in i matchen!
 
  • Gilla
  • Haha
DTanner och 3 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Så du drar paralleller med ett företag som lever på produktplacering och som har Fluke och Bott som största sponsor som någon sorts verklighet över hur det ser ut i alla elektrikers bilar?

Kom för guds skull in i matchen!
Och nu påstår du att Fluke är ovanligt i en servicebil, du har inte ens kommit till omklädningsrummet.
 
  • Wow
Mrjayser
  • Laddar…
E Eloffen skrev:
Och nu påstår du att Fluke är ovanligt i en servicebil, du har inte ens kommit till omklädningsrummet.
Dags att börja läsa. Har aldrig påstått något sådant. Jag påstår dock att det är otroligt få som har HELA flukes produktsortiment i bilen.

Att ens antyda att Skyttens bil skulle vara något facit över hur servicebilar ser ut gör dig tyvärr inte direkt trovärdig.
 
  • Älska
Mrjayser
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Dags att börja läsa. Har aldrig påstått något sådant. Jag påstår dock att det är otroligt få som har HELA flukes produktsortiment i bilen.

Att ens antyda att Skyttens bil skulle vara något facit över hur servicebilar ser ut gör dig tyvärr inte direkt trovärdig.
Några saker saknas helt uppenbart i Skyltens bil. Presspistol med backar, vettiga skarvsatser enligt EBR-standard samt något för att lokalisera kabelfel.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
V
L lbgu skrev:
Vad är det för primadonnor du pratar om? Är de för fina för att åka i en bil äldre än 3 år?
Varför ska man åka med något sämre när de finns alternativ.
Själv får jag ny service bil senast vart 3e år

Sen så tror jag att man skulle få ösa på påslaget på ahlsells pruttopris för att dra runt en hunken häck.
Bilarna slits nå otroligt och 15000 mil i service är fasen inte samma sak som i en vanlig personbil.
Kostnaderna skenar när garantier mm går ut. Så enkelt är de
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
V
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart ska företaget erbjuda anställda bra arbetsvillkor, där ingår fordonsflottan. Men det fins ingen naturlag som säger att det ska vara nytt och bytas ut var 3:e år. Lite hög svansföring ibland hos en del småföretag utmynnar kanske i att man vill briljera med "värsta" bilen i hantverksgänget.
Utbytesintervallet borde bestämmas av behov och framförallt ekonomiska kalkyler med fokus på driftsäkerhet, service- reparationsbehov och personalpolicy.
Är inte kunden villig att betala höga kostnader fins inte ekonomiskt utrymme för företaget att byta bilar "bara för att"
Högkonjunkturen är kanske förbi för några år, och många företag, stora och små , får anpassa kostnadsbilden efter intäkterna.

Redigerat:
Företagets konkurrenskraften ligger i kostnadseffektivitet, fin bil på gården men uteblivna beställningar gläder ingen.
Service bilen är de närmaste kontor jag själv kommer och de skall inte va nå smäck, så enkelt är de.
Likväl som en datanörd inte köper sin dator på netonnets konsument kampanjtorg
Likväl som volvo verkstaden inte skruvar med verktyg från biltema
Etc etc
 
  • Arg
  • Gilla
Mrjayser och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A atomlab skrev:
Så du drar paralleller med ett företag som lever på produktplacering och som har Fluke och Bott som största sponsor som någon sorts verklighet över hur det ser ut i alla elektrikers bilar?

Kom för guds skull in i matchen!
Finns ju samma även inom snickarsvängen
En person laddar arbetsfordon med organiserade förvaringslådor och verktyg. Effektiv, prydlig inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
E Eloffen skrev:
Och nu påstår du att Fluke är ovanligt i en servicebil, du har inte ens kommit till omklädningsrummet.
V Villaägarenr1 skrev:
Service bilen är de närmaste kontor jag själv kommer och de skall inte va nå smäck, så enkelt är de.
Likväl som en datanörd inte köper sin dator på netonnets konsument kampanjtorg
Likväl som volvo verkstaden inte skruvar med verktyg från biltema
Etc etc
Ja ni (alla) får väl göra som man vill.
Själv fokuserar jag mer på bättre lönsamhet under goda tider än att sitta i ett bilsäte i arbetsbussen som är max 3 år gammalt, eller att ha en massa dyra saker i bilen som jag inte använder eller tjänar pengar på.
Och vid dåliga tider fokuserar jag på att finnas kvar på marknaden, inte gå i konkurs.

Men man kan naturligtvis tänka på annat sätt - det medhålles.
 
  • Gilla
DTanner och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.