altar skrev:
En unidraingolvbrunn i duschen var vad som hade bestämt oss för från början, det gick av olika anledningar inte att sätta in en sådan så vi fick hitta ett alternativ. Vi hittade då Purus Line, vilket var en dyrare brunn. Men vi fick aldrig något pris på den. Den beställdes och monterades. Häromdagen fick vi en välsaltad faktura på den i från de som utfört VVS i vårt badrum... vi trodde vi beställt totalentreprenad?
Lite svårt att bedöma på bilderna hur illa det är. Men jag kan säga så mycket som att om du har anlitat en firma för en totalentreprenad, så borde inte dennes underentreprenör (vvs-firman) fakturera dig direkt. Eventuella extrakostnader för t ex dyrare material än överenskommet, brukar alltid gå igenom huvudentreprenören.

altar skrev:
Precis detta undrar vi också. Vi ska ringa till Ebeco i morgon igen och fråga detta. I våran värld så kan det inte vara någon större skillnad på wedibord och ett annat material.

Dessutom så vill vi också gärna veta vad som händer om väggen står på elslingan. Helt klart är att man inte kan beräkna det rätta trycket, men föreligger det exempelvis brandrisk så gäller inga försäkringar i världen. Lägger slingan av efter tre år? Vad händer då? Vem ska betala för att riva upp golvet då? Tja... vi ska helt klart fråga dem i alla fall.
Det ska bli intressant att höra förklaringen. Jag tycker det låter väldigt långtsökt att det skulle handla om brandrisk eller att det skulle handla om trycket. Jag utgår i från att det är uppreglat med stålreglar och sen klätt med wediskivor och då finns där ingenting som kan brinna och vikten är inte mycket mer än vad kakelplattorna väger.

RobZombie skrev:
Det ska bli intressant att höra förklaringen. Jag tycker det låter väldigt långtsökt att det skulle handla om brandrisk eller att det skulle handla om trycket. Jag utgår i från att det är uppreglat med stålreglar och sen klätt med wediskivor och då finns där ingenting som kan brinna och vikten är inte mycket mer än vad kakelplattorna väger.

Pratade med Ebeco nu, och deras garantier gäller om man tar bort ca 5cm av wediskivan i botten av väggen och spacklar upp det igen.
Varför man inte får ställa en konstruktionen på slingan sägs vara för avkylningens skull.
Wediskivan är isolerande skulle varit problemet.

Så då är det väl bara för dom att bryta tätskiktet och försegla det igen.....

Här är konstruktionen av väggen.

• _DSC8017_edited-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jan-Å skrev:
Jag tycker Du har all anledning att vara besviken, det Du beskriver är inte vad man förväntar sig som kund, att tidsplanen inte höll är nåt som borde generera rabatt men vad som gäller lagmässigt vet jag inte. Det är ju uppenbart att det går att kakla duschen så fogen lirar med övrigt kakel eftersom dom gjorde det på ena sidan, mycket märkligt att man väljer att göra så borde vara lika på bägge sidor i vart fall.
Om jag beställde en totalentreprenad så hade jag förväntat mej att få en faktura från den firman inte småfakturor från andra, det är väl själva vitsen med att leja bort allt till en enda firma?
Du är inte ensam om din upplevelse, det finns hur många berättelser som helst om liknande insatser, verkar tyvärr vara stor skillnad på hantverkares och kunders definition på kvalitet.
Personligen kan jag säga att än om jag oftast tar på mig "totalentreprenader" där jag är samordnare och ser till så allt flyter på med el, vvs, måleri m.m så brukar jag göra klart för kunden och skriva tydligt i offerten att dessa UE fakturerar separat av bl.a dessa anledningar.

1. Omöjligt för mig att lämna ett pris på resp. UE arbete i min offert.
2. Det blir dyrare för kunden om elektrikern och rörläggarens chefer ska komma och titta på vad som ska göras och sedan lämna ett pris på detta då dessa killar jag använder mig av är sjukt effektiva och duktiga i sitt utövande.
3. Min offert tar längre tid att lämna om jag ska invänta priser från UE.
4. Jag kan inte fakturera mitt färdigställda arbete förrän UE är klara vilket ibland kan försenas p.g.a att kunden t.ex ska kakelsätta själv eller liknande.

Detta accepterar alltid kunderna och jag har aldrig hört några klagomål faktiskt.

Det viktiga är dock att kunden informeras i klartext om detta naturligtvis.

Jag är helt övertygad om att Paul och Jan-Å skulle komma överens i min badrumsrenovering utan problem :) Men TS problem är inte ovanliga och jag anser bara att hantverkaren är experten i den här diskussionen, kunden förväntar sej säkert orealistiska insatser men det måste vara experten som ser till att oklarheter i mesta möjliga mån reds ut innan.
Vet jag som kund att varje UE kommer att fakturera separat och att det är till min fördel så är det förstås inget problem för mej som kund, förväntar jag mej nåt annat och ingen säger nåt så undrar jag vad jag betalar för?
Å så vill jag att hantverkaren gör det bättre än jag, alternativt lika bra som jag själv men 4 ggr så snabbt. ;)

Angånde fakturan som kom i från vår UE så rör det sig om en golvbrunn. Brunnen är en Purus Line Tile 1000. Detta är en dyr brunn, det visste vi sedan innan. Men enligt fakturan vi fick från dem så skulle den kosta 9940kr ink moms. Hade vi köpt den i butik hade den kostat 8282kr ink moms... Alla priser som vi tidigare fått från entreprenören har varit bra och han har kunnat ge oss bättre priser än om vi köpt dem själva. På fakturan fanns också en sil till brunnen som inte är den som vi har fått monterad. Med den inkluderad i priset skulle vi betala 3000kr mer än i butik... detta känns som en rejäl saltning av priset och fult med tanke på att arbetet är snart två månader försenat. Javssist - det är inte totalentreprenören som har beställt och skickat fakturan och satt priset... MEN det är honom vi har beställt jobbet av.

Så här blev det efter montering...

• IMG_1272.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
purus linen är inte den bara godkänd mitt på golv och inte väggnära montage?

Tror väggnära montage är godkänt med vissa tätskikt. Sist jag kollade gick det med en variant av Alfix. Vet inte hur det ser ut i dagsläget!

alfix och schönox är godkända men med unidarin brunnarna inte purus.
i monteringsanvisningen för purus står det att man ska följa tätskiktslevrantörens monteringsanvisningar men ingen har purusen godkänd vid väggnära montage.

rogfro skrev:
alfix och schönox är godkända men med unidarin brunnarna inte purus.
i monteringsanvisningen för purus står det att man ska följa tätskiktslevrantörens monteringsanvisningar men ingen har purusen godkänd vid väggnära montage.
Vad jag hittat efter lite sökande så känns det som att du har helt rätt:(.
Då dom använt Bostiks folie.
Då känns det som att man har större problem än lite estetiska saker.

Någon som vet mer om detta?
Vad göra?
Riva upp?
Mitt fel som föreslog Purus line till vår leverantör när vi inte kunnde ha en Unidrain på grund av balkar i golvet?

Men exempelvis här pratar de ju en massa om väggnära montering. Jag måste missförstå något.

altar skrev:
Vi står nu i beslutet om vi ska ta in en besiktningsman eller inte, för att få någon rätsida på detta helvetet.
En av oss i familjen tycker att det inte är något att diskutera, den andra är mer tveksam.

Är besiktningsmannens åsikt något som vårat företag måste rätta sig efter?

Lagmässigt så är det som vanligt, du har sällan lagen på din sida, har pratat med både BKR, Konsumentrådet, Ebeco, Bostic och där är det sällan man som konsument har någon rätt.

Rätta mig gärna om jag har fel, man är jäkligt grinig efter detta förfarandet.
Då det finns ett uppgjort program och ritning, är där inte mycket att orda om, = håll inne pengar, med motiveringen, att det inte blivit som ni förväntat er. Om felen är av det slaget,att det skulle kosta orimliga summor, att rätta till felen, ja, då blir det ett prisavdrag.
Företaget har ansvaret å sin sida. Om ni håller inne t ex 30% av kontraktsumman,så får företaget, om de nu vill komma åt även dessa 30%, vända sig till domstol. I en domstolsförhandling, kommer företaget att förlora. Så stå på er, och fota allt om blivit fel.

Verkar bara dyka upp mer o mer problem. Jag kanske kan bidra med nått!
Skvaller-rör till inbyggda toan?

Stockholmare skrev:
Verkar bara dyka upp mer o mer problem. Jag kanske kan bidra med nått!
Skvaller-rör till inbyggda toan?
Vi uppskattar alla bidrag och svar, skicka gärna fler tankar.

Problem är ju det bästa man vet:(.
Dom har borat ett hål under toan, ska se om jag kan hitta några bilder på detta.

Ha en underbar nyår på er alla!

Okej men då verkar det vara som det ska där iaf :)
I det hela tycker jag ert badrum ser okej ut, skulle inte direkt kalla det för ett fuskbygge med dom problemen ni haft.

Gott nytt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.