H halj skrev:
Xella multipor borde vara ett alternativ, lite dyr kanske jämfört med vanlig isolering.

[länk]
Det har jag använt i min källare och jag är så jäkla nöjd!
Från att ha varit kalla väggar och rå känsla till varma väggar.
Helt utan risk för att det bildas kondens i diverse luftspalter.
Enda minuset är att det inte går att göra några infästningar i materialet

N Nyatag skrev:
rekommenderar hantverkarna att regla upp innerväggar då det annars blir kallt. Deras förslag är stålreglar, luftspalt, OSB och sen gips - allt kommer flyta över mark så ingen kontakt med mark.

behandling
Misstänker att dina hantverkare är snickare och vad vet dom om tegel och puts? Dom kan inte annat än trä plast gips och reglar.
Gissar att det mesta av fuktskador fanns i vinkel mellan golv och vägg och det är troligast markfukten som orsakat detta. Tänk på att man kan inte dränera sej ifrån markfukten som finns i marken huset står på. Förr eller senare blir det för fuktigt och dessutom svårt att inspektera bakom alla skivor.

Håll dej till oorganiska material som du tänkt. Putsa och silikatmåla och söv lugn är mitt råd.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Källarväggar ska isoleras på utsidan.
Det var den poleten som trillade ned för mig haha, var lite efter på noterna

P Patrik Hazard skrev:
Det har jag använt i min källare och jag är så jäkla nöjd!
Från att ha varit kalla väggar och rå känsla till varma väggar.
Helt utan risk för att det bildas kondens i diverse luftspalter.
Enda minuset är att det inte går att göra några infästningar i materialet
Kikar lite smått på det nu - vart landade prismässigt? Och gick det bra att putsa / måla efter?

G gaia skrev:
Misstänker att dina hantverkare är snickare och vad vet dom om tegel och puts? Dom kan inte annat än trä plast gips och reglar.
Gissar att det mesta av fuktskador fanns i vinkel mellan golv och vägg och det är troligast markfukten som orsakat detta. Tänk på att man kan inte dränera sej ifrån markfukten som finns i marken huset står på. Förr eller senare blir det för fuktigt och dessutom svårt att inspektera bakom alla skivor.

Håll dej till oorganiska material som du tänkt. Putsa och silikatmåla och söv lugn är mitt råd.
Tack - deras förslag var med stålreglar och noll kontakt med golvet men ändå - känns som om det kan gå fel och enda pro är väl att det är lättare att skruva upp saker sen och även att det är snabbt att få upp systemet

Stort tack till alla som bidragit! Har bestämt mig att skipa OSB och avakta lite - flytta in med källaren rå och se hur det känns innan man tar något beslut

N Nyatag skrev:
Kikar lite smått på det nu - vart landade prismässigt? Och gick det bra att putsa / måla efter?
Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade för det var några år sedan.
En nackdel var att man var tvungen att köpa helpall. Det finns dock lite olika tjocklekar som ger olika många kvm per pall, så räknar man lite och är lite flexibel med tjocklek så går det att matcha rätt bra ändå.
Jättelätt att putsa! Man använder samma Multipor bruk att limma upp plattorna med som man putsar med. Jag hade aldrig putsat i hela mitt liv och fick ett riktigt bra resultat ändå.
Sen målade jag med silikatfärg på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.