Bu för fuskfogs förslaget.
 
Raveper, det jag tror du missar här är att du slår undan benen för en hel branch, eller två kanske.

1. Halva svårigheten med att montera kök ligger i att inget rumt är rakt, och förmågan att hantera detta är rätt avgörande för slutresultatet. Att då föreslå att allt ska räta upp är ju inte juste mot kökshantverkarna tycker jag.

2. Att kalla målarnissarnas viktigaste byggmaterial för fuskfog är inte heller helylle. Hur skulle det gå utan?


;)
 
MathiasS skrev:
2. Att kalla målarnissarnas viktigaste byggmaterial för fuskfog är inte heller helylle. Hur skulle det gå utan?


;)
Trodde att det endast var dåliga snickare som använde fuskfog för att dölja hur dåliga de är. Inte att även målarna gör sig skyldiga till sådana brott.
 
raveper skrev:
Trodde att det endast var dåliga snickare som använde fuskfog för att dölja hur dåliga de är.
Hm, ja, var in i ett nybyggt grannhus och såg nästan 2 cm breda mjukfogar på en del ställen, t ex mellan parkettgolvet och trappspaljén...och kåken kostade 5 mkr...
 
Du är lite ute och cyklar nu, en duktig målare ser till att hans underlag är perfekt innan han kletar på färgen, för ett så bra resultat som möjligt.
Sen är ju latexfog (mjukfog) en variant till att täcka skarvar på annat sätt än med lister.
Finns ingen snickare som kan göra skarvfria konstruktioner.
Använder du inte spackel heller? Latexfog är ju endast ett elastiskt spackel, typ.
 
raveper skrev:
Bu för fuskfogs förslaget.
Jag är duktig snickare, oavsett hur spikrakt taket är blir det en springa. Denna springa blir som ett svart streck mellan passbit och det ev vita taket! Att dra en snygg sträng med mjukfog är ett tecken på känsla för det estetiska!
 
verktygsgurun skrev:
Jag är duktig snickare, oavsett hur spikrakt taket är blir det en springa. Denna springa blir som ett svart streck mellan passbit och det ev vita taket! Att dra en snygg sträng med mjukfog är ett tecken på känsla för det estetiska!
Kan bara hålla med dig för jag är också duktig på att få det snyggt men det blir ännu snyggare om man drar latexfog i skarven mellan takanslutning och taket innan det målas.

Att rätta upp ett snett tak ger man sig mycket sällan på...
Man sätter en takanslutning som snedkapas efter takets lutningar så noga det bara går.
 
Så fort man nämner latexfog så går folk igång som om det vore något heligt. :)
 
raveper skrev:
Så fort man nämner latexfog så går folk igång som om det vore något heligt. :)
Går igång och går igång... :rolleyes:

Konstaterar bara att det i många fall blir ett snyggare avslut...

Vi menar inte att man ska ha springor på flera millimetrar som ska fyllas med latexfog för då är man ju kass som snickare och ska nog se sig om efter annat yrke istället... ;)
 
raveper skrev:
Så fort man nämner latexfog så går folk igång som om det vore något heligt. :)
Något oheligt menar du väl. ;)
 
får väl se om det blir någon mjukfog:)

håller på att sätta upp skåpen som faktiskt verkar passa bra på höjden om jag lägger en sockel liggande ovanpå - blir bara en liten springa tror jag.

fick dock ett bakslag då jag tydligen hade misslyckats med att skruva ihop väggskåpen i 90 grader. Jag tyckte när jag mätte med vinkelhaken att det var 90 grader i hörnen när jag häftade på baksidan.

håller nu på med ett nytt skåp för att se om jag lyckas bättre innan jag gör om häftningen på de 2 första skåpen.

nu mäter jag på insidan med vinkeln vilket ger mycket bättre info om det är rakt - dock med svårigheten att jag måste gå till baksidan för att häfta fast och då tappar jag positionen på skåpet.

Det är säkert så att jag använder fel teknik för att häfta ihop baksidan - för så svårt ska det väl inte vara.

finns det några specialknep?
 
Du använder bakstycket som vinkelhake....bara att trycka bakstycket mot mot topp och sida på skåpet och kontrollera så det ligger an öveallt mot bakstycket och sen är det bara att spika dit.
 
verktygsgurun skrev:
Du använder bakstycket som vinkelhake....bara att trycka bakstycket mot mot topp och sida på skåpet och kontrollera så det ligger an öveallt mot bakstycket och sen är det bara att spika dit.
Tänkte också skriva detta för så fungerar det ju i alla fall med Ikeas skåp men jag vet inte säkert att Epoq har samma lösning...

Detta är en anledning att jag aldrig låter kunder sätta ihop skåpen själv om jag ska montera den typen av "platta-paket-kök" för är inte skåpen ihopsatta i vinkel har man ett rent hel*ete att få det bra på väggen sen... ;)
...så...var noga nu för din egen skull...;)
 
jag tog ned och gjorde om.

nu ställde jag skåpet på golvet på höjden och använde ett vattenpass och då blev det bättre.(förra gången så hade jag framsidan ned och bakstycket uppåt.)

använde bakstycket som vinkel men det täckte inte helt så jag fick skjuta skåpet lite i sidled innan häftning iallafall så vattenpasset behövdes - men nu blev det bra.
 
En fungerande metod är att slå ihop sidor, topp och botten, lägg därefter skåpet med framsidan nedåt på golvet (lägg kartong under så du inte skadar faneren på framsidan), pressa därefter bakstycket mot en långsida och topp eller botten som Verktygsgurun beskriver. Det är inte svårt men man måste vara noga. Det var visst så du gjorde först och det är så du ska göra.

Att göra detta med skåpen ståendes upp verkar väldigt svajigt. Att väga in med vattenpass verkar tokigt. Vad händer om ditt golv inte är helt rakt? Dessutom använder du antagligen ett kort pass och det är väldigt oexakt. Använd som sagt bakstycket som vinkelhake.

Å andra sidan, det som fungerar för dig är ju en bra metod!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.