p169suc skrev:
varför satte de inte limfri råspont i sina egna hus?
De är lata. ;)
Jag tror dessutom att de skippade limmet på ytterväggarna så det stämmer nog.

P
Johan Gunverth skrev:
De är lata. ;)
Jag tror dessutom att de skippade limmet på ytterväggarna så det stämmer nog.
Satte de inte spånskivor på ytterväggarna?bara innerväggarna

p169suc skrev:
Satte de inte spånskivor på ytterväggarna?bara innerväggarna
Hehe...insidan ytterväggen. Jo, men de verkade inte limma skivorna mot just dessa träreglar. Med största sannolikhet för att de är ena lata jävlar.

P
Johan Gunverth skrev:
Hehe...insidan ytterväggen. Jo, men de verkade inte limma skivorna mot just dessa träreglar. Med största sannolikhet för att de är ena lata jävlar.
Jag tänkte inte att de limmade spånskivorna utan att de innehåller lim när jag skrev limfri råspont

Johan Gunverth skrev:
Beijer Byggs redovisning är ju (precis som tidigare) lite "intressant" med tanke på att de använder spånplattor på 1198mm för att kunna hålla 1200c/c med 2mm lucka, som krav. Var får man tag på dessa skivor med det udda måttet?
Varför skriver tillverkaren ByggElit i sina monteringsanvisningar att man SKALL sätta (1200-)skivorna dikt mot varandra och man bör limma kortskarvarna? Är det över huvud taget spånplattor för väggmontage Beijer skriver om?
Siffrorna kommer från SP's test och det är Byggelit som beställt provningen av SP.

http://kampanj.byggelit.se/svar22.html

S
jo nu finns det montörer på husbanden och sen finns riktiga byggsnickare.
ta aldrig råd från en sådan om du ska ett kvaltitetshus.
osb som golv??? ja du får ju ett golv som är mjukt att gå på

S
tillbaka till frågan. osb för att det är billigare

SBH skrev:
jo nu finns det montörer på husbanden och sen finns riktiga byggsnickare.
ta aldrig råd från en sådan om du ska ett kvaltitetshus.
osb som golv??? ja du får ju ett golv som är mjukt att gå på
Samtliga snickare erkänt duktiga. Har varit i branschen i minst 20 år. Hustillverkaren en lokal erkänt högkvalitativ entreprenör. Vill du fortsätta att tjafsa?

Som temporärt golv under byggtiden. Golvskydd eller mellan golvreglar medans huset monteras. Sedan slängs skiten.

P
SBH skrev:
tillbaka till frågan. osb för att det är billigare
råspont för det verkar ju bäst innehåller dessutom inget lim

Egentligen behövs ju inget av ovan nämnda matrl för att att göra väggen stark och/eller ljud dämpande....plåtreglar och dubbelgips så blir det både tyst,rakt och utan ev knarr....

S
okej då. råspont går bra. tar lite längre tid bara.
men något bakom ger faktiskt bättre med fästpunkter

MathiasS skrev:
Siffrorna kommer från SP's test och det är Byggelit som beställt provningen av SP.

[länk]
Ah! Det är Stabil-skivorna och inte den vanliga väggskivan. Jag kände på dessa och de kändes mer som OSB, lite sladdriga. Dyrare också. Frågan är om de inte är gjorda med samma slags lim som OSB. Gick inte att limma heller. De vanliga väggskivorna är hårdare också.

S
spånskiver rör sig. allt trä rör sig.
sen förborra i skiverna vid montage?? användare av väggen kommer ej tänka på det.
och störande moment när man ska montera skåp, trappor, hallinredning m.m.

bsolut bäst är råspånt, därefter osb och sedan spånskiva sist dubbelgips och något som borde vara förbjudet, enkelgips

Är det någon som fått användning av sina olika material bakom gipset? Jag menar hänger ni mycket på väggarn? Förutom i just kök och badrum då. Är det värt jobbet eller hade det inte gått lika bra med dubbelgips?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.