Risk att smällen när den tänder blir för hård och kröker vevstakar, skjuter kolvringar, spräcker kolvar och annat elände. Risken ökar ju tätare och friskare motorn är. Samt då att vissa dieselmotorer har förvärmda insugningsrör där det kan smälla.
 
A
Fotografen skrev:
Risk att smällen när den tänder blir för hård och kröker vevstakar, skjuter kolvringar, spräcker kolvar och annat elände. Risken ökar ju tätare och friskare motorn är. Samt då att vissa dieselmotorer har förvärmda insugningsrör där det kan smälla.
Ok, då har jag haft turen att de dieseltraktorer, hjullastare, grävmaskiner och lastbilar jag startat med mängder av startgas genom åren antagligen varit varit otäta och ofriska vilket inte alls är någon omöjlighet.

Alltid lär man sig något nytt...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fredrik Estman
  • Laddar…
Jag vet inte mkt om detta - men man kan i vart fall notera att
Bilia säljer startgas för diesel :)

https://webshop.bilia.se/startgas-p-108.aspx

PS. Det står oxå skrivet på CRC startgassprayflaskan att den är
för både bensinare och diesel ... .
 
Redigerat:
bra-byggare skrev:
Ok, då har jag haft turen att de dieseltraktorer, hjullastare, grävmaskiner och lastbilar jag startat med mängder av startgas genom åren antagligen varit varit otäta och ofriska vilket inte alls är någon omöjlighet.

Alltid lär man sig något nytt...
Beror lite på hur stor dos den får också.
 
Gamla diesel motorer är nog säkrare att starta med startgas än nyare modeller med direktinsprutning.
På gamla traktorer brukar det till o med stå etherstart vid kallstart och det är väl vad startgas är ?
 
Jag vet att startgas inte är rekommenderat till dieselmotorer och skulle inte använda det till min egen. Men jag vet flera bussstall med över hundra bussar där mekanikerna startar bussarna med startgas när dom inte annars startar på vintern och dom har aldrig haft problem med det. Så jag tror inte att risken är så stor att det händer något. Men dom behöver ju inte betala själva om det far sönder.
 
Hur är det med "nitro" då :) ? Det har ju lägre energiinnehåll än bensin/
diesel, men väldigt hög halt av inbudet syre vilket gör det relativt okäns-
ligt för bränsle/luft-blandningsförhållande (tvärtemot diesel ...) ... till den
grad man kan blanda 1/4 i dragsters o likn (istf 1/14 med bensin/diesel).

Iofs kostar det typ 75 kr/l, men stargas är ju inte heller billigt ... . Bara
spånar lite uppenbart :) ... .
 
Nimajneb skrev:
Testat detta men det är svårt att säga om det kommer ren diesel eller blandat med luft. Lite diesel kommer fram men du menar att det i princip ska spruta? Ska man ha gasen i botten..?
Nej, spruta gör det nog inte, men det ska rinna diesel, inte liksom bubbla och ha sig, utan bara en fin jämn liten ström med diesel. Kommer det så är det nog inte luft i systemet som är problemet. Det var riktigt länge sedan jag luftade en dieselmotor nu, men jag vill minnas att man märker skillnad ganska tydligt.
 
Är batteriet laddat ordentligt?
Några torrsprickor på slangarna, speciellt om det är en skarp vinkel vid någon nippel?
 
corre skrev:
...har algerna fått fäste så kan det filtret vara igensatt.
Problem med alg-bildning i diesel-system är vanligt, mycket vanligt. Så som corre är inne på. Kolla upp detta. Mata maskin med friskt bränsle.
 
Läste bara igenom snabbt men har du kollat så det inte är för mycket vattein i bränslefiltret?
 
  • Gilla
micke7606
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.