1 507 läst · 21 svar
2k läst
21 svar
Oro för fukt- och mögelskada
Det är inga problem att skriva på först så länge du får med besiktningsklausulen. Jag hade mycket hellre haft klausulen och besiktigat efter påskrift än att besiktiga innan jag skrivit på (för att inte riskera att besiktningen är gjord i onödan om det kommer in högre bud).eliflo skrev:
Okej det låter bra iofs. Pratade precis med mäklaren och han sade det är ok med sådan klausul så länge jag betalar vite om jag drar mig ur. Och han nämnde 10 000. Vet du, eller ngn annan, om det brukar vara så att det medför vite?S Sthlm_ skrev:
Min kommentar till dig verkar ha försvunnit, men det du skrev låter grymt iallafall 😊 Bra formulerat. Pratade med mäklaren precis och han sade det är ok men att man isf skriver in att man behöver betala vite om man ändrar sig sedan, och nämnde 10 000. Vet du om det brukar vara så?S Sthlm_ skrev:Det här är en rätt standardformulering:
Köparen har rätt att genom en sakkunnig person låta besiktiga Fastigheten efter köpet. Köpet ska återgå om köparen efter genomförd besiktning, senast yy/mm/dd, begär att köpet ska återgå.
Således ska du inte behöva motivera eller bevisa varför du vill att köpet ska återgå. Utan denna besiktningsklausul hade jag aldrig köpt huset.
Jag såg på mitt senaste kontrakt att den summan var 15k. Troligen för att ersätta säljaren för att publicera annonsen på nytt och dylikt.eliflo skrev:
Kanon att du delgav det. Hur lång tid hade du på dig från kontraktskrivande till att häva köpet? Tänker man vet ju inte hur lång tid det tar att ordna besiktning och få resultatet.S Sthlm_ skrev: