2 002 läst · 26 svar
2k läst
26 svar
Orkar ni med ytterligare synpunkter på nytt kök???
Att flytta micron blev ännu bättre. Ser jätte bra ut Skönt för dottern att slippa erat spring i hennes rum. ;D Antar att hon längtar så att hon får ff. Lycka till med projektet. Lägg gärna in bilder under vägens lopp.
Det gjorde vi! Inte "på riktigt" förstås, men vi lossade skåpen i gamla köket och ställde där vi tänkt att de skulle stå sedan. Ett bord fick vara den tänkta arbetsbänken. Vi monterade en träram på väggen för att känna om höjden på fläkten skulle bli rätt. Micron fick stå på diskbänken ett tag (ej på bilden), där vi tänkte oss ett högskåp med ugn och micro. Spisen och vattnet kan man ju inte flytta, men det var lättare att föreställa sig hur arbetsgången i det nya köket skulle bli, bara genom att ändra några sådana saker. Jag bifogar en bild...brännvall skrev:
Det är jag som bor i huset som ska byggas om... brännvall är min mamma som hjälper mig med all planering och står till tjänst med glada tillrop.ginnfilt skrev:
Jag skulle gärna vilja kunna flytta kyl och frys, men kan inte komma på något ställe att ställa dem på utan att förlora nödvändig köksyta. Bifogar ännu en bild med lite mer förklaringar om hur rummet ser ut... kanske någon kan se hur man skulle kunna lösa problemet med kyl och frys?
Jag kan inte se nån bra lösning för att flytta kyl & frys. När begränsningarna sätter stopp e det bara att gilla läget :-/ Men jag tror hur som helst inte att ni kommer att störa er så jätte mycket på att kyl/frys står där det står. Man vänjer sig. Kan säga att än fast mitt kök e stort, så är det vissa saker som jag inte heller e riktigt nöjd med. Men man kan inte få allt hur gärna man än vill ibland.
Gah! Börjar bli snurrig efter allt flyttande av skåp...
Här är en variant till för att få kyl och frys lite närmare. Flytta över köket till andra hörnet...
Då går det inte att utnyttja fd klädkammare längre och det blir färre överskåp. Men å andra sidan kan man titta ut när man diskar.
Tycker ni att det här är en bättre variant?
Här är en variant till för att få kyl och frys lite närmare. Flytta över köket till andra hörnet...
Då går det inte att utnyttja fd klädkammare längre och det blir färre överskåp. Men å andra sidan kan man titta ut när man diskar.
Tycker ni att det här är en bättre variant?
NEJ! den förra var mycket bättre, tycker jag. Jag skulle Hellre dricka kaffe en diska kaffekoppen vid fönster . Låt bli kyl och frys.
En sak som du kan tänka på är att det är mer praktiskt med väggskåp 80cm än 60cm = 80 cm rymmer mer ( lättare att stuva stora och små saker på en lång hylla) och har smalare dörrar (2x40) så man kanske inte slår huvud så ofta i dom som i en 60-dörr .
Det är inte så himla viktigt att över- och underskåp har samma bredd - det ser bra ut på skisser men i verkligheten märker man det knappast .
Lycka till!
gaia
En sak som du kan tänka på är att det är mer praktiskt med väggskåp 80cm än 60cm = 80 cm rymmer mer ( lättare att stuva stora och små saker på en lång hylla) och har smalare dörrar (2x40) så man kanske inte slår huvud så ofta i dom som i en 60-dörr .
Det är inte så himla viktigt att över- och underskåp har samma bredd - det ser bra ut på skisser men i verkligheten märker man det knappast .
Lycka till!
gaia
Det näst sista alternativet ser bäst ut i mina ögon, mycket på grund av att kyl/frys inte tar upp värdrefull plats i köket, vilket det gör nu. Dessutom får du ett bättre ljusinsläpp genom att ha köksskåpen på en innervägg, då det är mycket överskåp och bordet mot yttervägg.
Vad gäller den nya planeringen av köket, känns det som om du/ni har fokuserat väldigt på att få kyl/frys närmare spisen och det har ni lyckats med, genom att prioritera bort resterande viljor ?
Det näst sista alternativet har bra förutsättningar för att användas av två eller fler samtidigt, vilket för min del är viktigt. I det sista alternativet kommer den person som står vid spisen att ramla över diskmaskinen när den är öppen.
Hoppas att du blir nöjd mer ert nya kök, Lycka till!
Vad gäller den nya planeringen av köket, känns det som om du/ni har fokuserat väldigt på att få kyl/frys närmare spisen och det har ni lyckats med, genom att prioritera bort resterande viljor ?
Det näst sista alternativet har bra förutsättningar för att användas av två eller fler samtidigt, vilket för min del är viktigt. I det sista alternativet kommer den person som står vid spisen att ramla över diskmaskinen när den är öppen.
Hoppas att du blir nöjd mer ert nya kök, Lycka till!
Jag gillar det sista alternativet! Skönare "flöde" av hur man rör sig i köket. Jag håller med om att utrymmet i fd klädgarderoben vore bra att utnyttja, men jag gillar helt enkelt layouten bättre i alternativet med matplats i rummet och matlagning vid fönstret...
Vi krånglade i ett år (med paus för fönsterbyte) med layouten innan vi slog till! Ta en veckas paus, så ser du med nya ögon och får nya idéer.
/Ulle
Vi krånglade i ett år (med paus för fönsterbyte) med layouten innan vi slog till! Ta en veckas paus, så ser du med nya ögon och får nya idéer.
/Ulle
Då vi skulle göra vårt kök satt vi timmar och ritade olika förslag tills vi var alldeles snurriga...
Istället tog vi kontakt med olika köksleverantörer som ritade olika förslag utifrån de önskemål vi hade, exempelvis:
vi lagar ofta maten tillsammans -> viktigt med arbetsyta.
vi har ofta gäster -> köksö med förhöjd del där de kan sitta och vara delaktiga.
m.m.
Dessutom tittade vi på lämpligt ställe för avlopp och vatten -> vatten i yttervägg utgör risk för frysning under kalla vintrar.
Du har inget köptvång men skulle någon vilja ha en slant för prospektet så kanske det kan vara värt den kosatnaden?
Kanske kan en lösning komma på förslag som ni aldrig skulle kunna komma på själva?
Istället tog vi kontakt med olika köksleverantörer som ritade olika förslag utifrån de önskemål vi hade, exempelvis:
vi lagar ofta maten tillsammans -> viktigt med arbetsyta.
vi har ofta gäster -> köksö med förhöjd del där de kan sitta och vara delaktiga.
m.m.
Dessutom tittade vi på lämpligt ställe för avlopp och vatten -> vatten i yttervägg utgör risk för frysning under kalla vintrar.
Du har inget köptvång men skulle någon vilja ha en slant för prospektet så kanske det kan vara värt den kosatnaden?
Kanske kan en lösning komma på förslag som ni aldrig skulle kunna komma på själva?