Just därför vill nätägaren bli rådfrågad om man överskrider mätarsäkringen = servissäkringen som deras nät kanske är dimensionerat för på marginalen. Grannen längre bort på min ledning har 1.6 ohm i mätarskåpet och jag skulle därför inte gilla om han direktstartade en 5 kW motor så att spänningsdippen påverkade min anläggning. Så man kan inte anta att nätet har en viss styrka, vi vet ingenting om TS nät här och det finns hur som helst ingen anledning att förespråka några MacGyver-metoder i denna tråd! Gör det i en egen tråd.

Ditt resonemang kring area och ström saknar en aspekt, längden på ledningen. Om transformatorkiosken står på tomgränsen skulle sägerl 2.5 mm² fungera, men står den 500 meter bort behöver man upp i 100 mm² för att få samma resistans i ledningen.

Jag får konstatera att Bo på goda grunder är bannad från FB-gruppen "Vi som vill koppla el säkert hemma, eller bara lära oss mer om el". Dvs denne är en sann dinosaurie med en obsolet syn på kunskap, kompetens.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Du har givetsvis rätt. Men det vad ju inte det som TS frågade efter. TS måste ju själv avgöra om det funkar eller inte (kanske med hjälp av en riktig elektriker som begriper vad dom gör). Vad jag egentligen far efter är att det med all sannolikhet inte ens är ett verkligt problem. Och att det i så gott som i alla fastigheter inte är ett problem i praktiken och att att man vid enstaka tillfällen kan utnyttja det faktum att vi har ett för det mesta överdimensionerat elnät på samma sätt som grannar då och då får leva med att man har fest eller att man klipper grästet med en bensinmotorklippare.

Jag har försökt se vad som gäller och det förefaller som om inga servisledningar under 10mm2 görs alls oavsett om transformatorn står vid tomtgränsen eller inte. Står den längre bort så måste man ju räkna på det för att klara utlösningsvilkoret vid en kortslutning. Men 10mm2 gör ju att 50A skulle det gå att säkra upp en typisk villa till...

Vad är din fråga Limpan, om det finns serviskablar mindre än 10kvmm eller om man drar mindre vid nyförläggning?

Om det är det förstnämnda är svaret att det finns gott om 3x6/6 och även en och annan 3x2,5/2,5, det sista är nog inte särskilt vanligt till bostadshus, idag drar man allt mer ofta 4x2,5/2,5 som stigare/huvudledning till lägenheter vad jag sett men 4x6/6 (5G6) dominerar kraftigt ännu, skillnaden i pris blir nog väldigt stor sammantaget.

Aluminiumkablar får inte vara under 16 kvmm, kan dock se att man skulle kunna tillverka dessa som 10kvmm till huvudledningar i framtiden ä.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret. Då vet jag.

Men nu vet vi ingenting om nätets styrka i detta fall, vi vet inte om TS kan avgöra detta eller om han tänker anlita en elfirma. Då tycker jag det rätta svaret är Y/D-start. Vore tråkigt om vi rekommenderade metoder som potentiellt skulle sätta nätägarens ögon på honom.

Vi får dock inte rekommendera Y/D i fallet med andra kompressorn TS visade. Den motorn är 3 kW och med lindning 220/380 V och passar för direktstart 16 A om vi sträcker oss till övre gränsen.

Avlastning bör ordnas på båda och i första fallet som sagt Y/D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.