Jag hittar på en äldre kompressor till garaget. Gamla ägaren sa att den gick riktigt tungt i starten.

Går det göra något smidigt åt detta?
Jag har info om motorn . Och i mitt hus har jag 3st 16amp in i huset.

Rostig etikett på en ASEA motor för kompressor, visar specifikationer: 5,5 kW, 7,5 hp, 380 V. Made in Sweden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har kompressorn automatisk YD-start eller elektronisk mjukstart? Om inte lär den inte gå att starta med 16A.
 
tommib
Ja, du ska kunna köra den på dina mätarsäkringar, men du får inte ha så mycket andra förbrukare på då (läs: i stort sett inga värmeapparater som ugn, häll, uppvärmning av huset mm). Detta förutsätter att du har ett trefasuttag där du kan koppla in den.

Om den går tungt i starten kan det kanske vara något mekaniskt som går att åtgärda, svårt att säga på distans. Det finns också någon variant med ventiler där kompressorn kan starta mot lågt tryck och sen växla över men det är mer än vad jag kan.
 
Problemet med en gammal/simpelt konstruerad kompressor är att det inta alltid funkar så bra med mjukstart - Den ska ju orka starta med några bar mottryck i tanken. Det finns, som sagt var, modernare (?) varianter med ventiler som avlastar kompressorn i starten, men om det finns på den modellen vet jag inte.
 
Han föreslog yd start eller byta ut hjulet på kompressorn till ett mindre.
 
Du kommer att få startproblem utan Y/D start eller en mjukstart. Men en manuell Y/D kostar bara 4-500:-
Ps
Jag tror inte att det räcker med att byta hjulet.
 
En kompressor med Y-D start MÅSTE ha avlastningsventil så att kompressorn bara blåser luften rakt ut under Y delen av starten.

Manuell start funkar ju sådär....
Man måste ju då gå och starta när trycket sjunker och hur får man stopp när trycket är uppe?
Det finns kompressorer som lyfter ventilerna när trycket är uppe, men då kommer den att snurra och gå hela tiden.

Protte
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har inte alla kompressorer med automatisk start-stopp avlastningsventil?
 
Direktstartade har det, men då stängs ventilen samtidigt som motorn startar men volymen i röret mellan kompressor och tank räcker för att motorn ska hinna upp i fart innan mottrycket blir för stort.

En Y-D startar tar väldigt lång tid på sig så då räcker inte volymen i röret.

Protte
 
Tack alla för snabba svar. Låter som jag får hoppa över den kompressorn.
 
prototypen prototypen skrev:
Direktstartade har det, men då stängs ventilen samtidigt som motorn startar men volymen i röret mellan kompressor och tank räcker för att motorn ska hinna upp i fart innan mottrycket blir för stort.

En Y-D startar tar väldigt lång tid på sig så då räcker inte volymen i röret.

Protte
Inte att förglömma: Där röret går in i tanken sitter det en backventil.

Tryckströmbrytare, har själv köpå på Jula förr, för detta har en liten röranslutning som öppnar när motorn stannar. Det kommer då ett "pys". Sedan har inte motorn något mottryck i röret fram till backventilen vid nästa start.

Genom att göra röret större/längre eller ansluta en liten tank kan man förlänga tiden med den mjuka starten.

Om man redan har fungerande tryckstyrning, men inte denna funktion, så kan man fixa det med en magnetventil och ett tidrelä (och sagda backventil, förstås), men byte av tryckbrytaren kan vara billigare.

Men skicka oss en bild på hela kompressorn! Det finns modeller där motorn går hela tiden, och där trycket regleras pneumatiskt genom att påverka insugsventiler. När man lärt sig att göra rätt, dvs skruva upp tryckregulatorn vid start, eller bara starta mot tom tank, så kan de funka riktigt bra även med snål elmatning.

OCH: Siffrorna på motorns skylt visar vad den max kan leverera för effekt/dra för mängd el (gränsen för överbelastning). Det som styr hur mycket det verkligen blir är vad som sitter på axeln, dvs hur mycket luft som kompressorn komprimerar, och till vilket tryck, och hur den är konstruerad (en-stegs, tvåstegs? ...) och vilken utväxling det är mellan motor och maskin. Om motorn är bytt och man tagit vad man haver kan det alltså sitta en onödigt stor motor där, i så fall luras skylten Du fotat.

Om förra ägaren av huset kört maskinen är det väl troligt att den går att köra på platsen, eller har Du minskat på huvudsäkringen in?
 
Tack för all info. Hitta kompressorn på blocket och blev sugen för jag behöver en stötte för lackering och maskiner som behöver luft.
Använd begagnad luftkompressor med motor och rost, ute på gräs intill skrot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en Ingersoll-Rand kompressor, modell "TYPE 30", med dimensioner och serienummer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typskylt på en ASEA-motor med specifikationer 5,5 kW, 7,5 hp, 380 V, tillverkad i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en 2-stegskompressor (bra!)
Luften tas in i högra cylindern, diameter 5", slaglängd 4".
Komprimeras där en bit på vägen.
Leds sedan över till andra steget, med diameter 2 1/2", slaglängd 4"
(1" = 25,4 mm, en "tum")
(Och att det är en kolvkompressor kanske jag inte behöver skriva...)

Kompressorn ser ut att ha ventilavlastning, de tunna rören som går upp till cylindertoppen.
Röret ser ut att komma från en magnetventil nere på ramen.

Min gissning är att maskinen har avlastning (elstyrd) för obelastad start.

Om man skall beräkna effekterna någorlunda behöver man veta diametern på de båda remskivorna också (utväxlingen).

En vrålgissning utan att ha räknat: Borde gå att starta med trög 16A, men som redan sagt, inget annat samtidigt till en början i alla fall. Startströmmen hålls också ner lite om det är "långa kablar" för anslutningen...
 
Det verkar finnas massor av info på Internet om man Googlar, användargrupper mm.

Kompressorn har tillverkats sedan 1929, och görs ännu, skrivs det.

Och företag verkar göra/sälja reservdelar

Jag blir avundsjuk. Till min "stora" (mindre än din) AtlasCopco/Asea måste jag tillverka allt till själv :(
 
Fått tag i en annan äldre kompressor.
Kan någon läsa ut något vettigt ifrån denna bricka? Behöver den lika mycket kräm?
Kanske beror på andra flrusettningar? Rostig typskylt på en äldre kompressor med tekniska specifikationer och modellnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.