O
Jag inspirerades när jag följde utvecklingen av två stora kommunala brygganläggningar/strandpromenader i Organowood som nu har några år på nacken. Den ena mitt i Strömstad på västkusten, den andra i Danderyd, förort utanför Stockholm. Båda har dubbelfunktion, både som tilläggningsbryggor och promenadstråk.
De har åldrats väldigt fint, behållit sin hårda yta som gör dem lite vattenavvisande och behållit sin relativt ljusa yta.

Själv är jag trött på nackdelarna med gröna, koppartryckta virket. Det är ofta av usel kvalitet från början och kopparimpregneringen hjälper inte ytan att hålla sig vattenavvisande. Träet flisar och får sprickor tidigt och barnen får stickor i fötterna. Jag tycker dessutom att de är fula i sitt gul-gröna stadium och jag ogillar skarpt att inte kunna elda upp virke som behöver byts ut. Kopparimpregnerat måste man ju till tippen och specialavfall med. En stor nackdel att behöva betrakta det som "farligt avfall" tycker jag!

För mig som vill ha giftfritt virke är det organowood eller lärk, kanske också ek att välja på. Organowood blir absolut billigast. Nyfiken är jag också på deras nya process som verkar lovande. Oerhört vackert är det också efter uppvärmningen av virket. Så nu testar vi för fulla muggar, och fick hem ett parti kvalitetsvirke för bygget.

Om det håller lika bra som det gjort i de strandpromenader i Oreganowwod som jag sett, och hur det åldras hos oss får vi se. I grunden höll virket långt högre kvalitet än vad man får om man köper gröntryckt - det är en bra början.


B ByggareKarl skrev:
Vi har en 2 år gammal trall som byggdes av OrganoWood trall och undrar om någon här på forumet har lyckats med sin trall? Vår erfarenhet är att det är precis tvärtom vad som anges dvs kräver minimalt med underhåll.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur många har organowood hyrt in nu
 
  • Gilla
fredpro och 4 till
  • Laddar…
Ja, Långt ifrån vad jag har hört kring organowood?
 
S
O Ost&Vastkustbyggaren skrev:
Jag inspirerades när jag följde utvecklingen av två stora kommunala brygganläggningar/strandpromenader i Organowood som nu har några år på nacken. Den ena mitt i Strömstad på västkusten, den andra i Danderyd, förort utanför Stockholm. Båda har dubbelfunktion, både som tilläggningsbryggor och promenadstråk.
De har åldrats väldigt fint, behållit sin hårda yta som gör dem lite vattenavvisande och behållit sin relativt ljusa yta.

Själv är jag trött på nackdelarna med gröna, koppartryckta virket. Det är ofta av usel kvalitet från början och kopparimpregneringen hjälper inte ytan att hålla sig vattenavvisande. Träet flisar och får sprickor tidigt och barnen får stickor i fötterna. Jag tycker dessutom att de är fula i sitt gul-gröna stadium och jag ogillar skarpt att inte kunna elda upp virke som behöver byts ut. Kopparimpregnerat måste man ju till tippen och specialavfall med. En stor nackdel att behöva betrakta det som "farligt avfall" tycker jag!

För mig som vill ha giftfritt virke är det organowood eller lärk, kanske också ek att välja på. Organowood blir absolut billigast. Nyfiken är jag också på deras nya process som verkar lovande. Oerhört vackert är det också efter uppvärmningen av virket. Så nu testar vi för fulla muggar, och fick hem ett parti kvalitetsvirke för bygget.

Om det håller lika bra som det gjort i de strandpromenader i Oreganowwod som jag sett, och hur det åldras hos oss får vi se. I grunden höll virket långt högre kvalitet än vad man får om man köper gröntryckt - det är en bra början.
Har du några bilder på detta nyförbättrade underverk?
 
Undrar om de förstår att köpta/egna recensioner om möjligt skadar deras anseende än mer?
 
  • Gilla
fredpro och 1 till
  • Laddar…
B
O Ost&Vastkustbyggaren skrev:
Jag inspirerades när jag följde utvecklingen av två stora kommunala brygganläggningar/strandpromenader i Organowood som nu har några år på nacken. Den ena mitt i Strömstad på västkusten, den andra i Danderyd, förort utanför Stockholm.
Du kanske skulle åka och titta på denna också?
https://organowood.com/inspiration/logarangen/
7 år senare så samma plats ut så här:

Rötskadade träplankor på en strandpromenad med synliga sprickor och förfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.byggindustrin.se/affare...ukt-vi-vet-inte-varfor-det-har-blivit-sa-har/


O Ost&Vastkustbyggaren skrev:
Om det håller lika bra som det gjort i de strandpromenader i Oreganowwod som jag sett, och hur det åldras hos oss får vi se. I grunden höll virket långt högre kvalitet än vad man får om man köper gröntryckt - det är en bra början.
Får hoppas att ditt håller bättre än lögarängens strandpromenad. Stora rötskador efter 7år är ju inte direkt imponerande, gröntryckt virke håller ju långt längre än så.
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
O
Hej BSOD, bra att veta om den anläggningen, tack. Jag har sett att det uppstått snabba rötskador på en del ställen. Å andra sidan ser jag rötskadat virke lite varstans som behandlats på olika sätt, och har själv byggt med olika virke och metoder som både haft snabb och långsam rötningsprocess.
Jag tror vi har en hel del att lära av hur vi väljer virke och behandling, trots att vi är en skogsnation och borde vara experter på att ta fram virke som inte behöver behandlas som "farligt gods" efter nedbrytning.
Jag hoppas att kunna lära av de mindre experiment jag testat med.


B BSOD skrev:
Du kanske skulle åka och titta på denna också?
[länk]
7 år senare så samma plats ut så här:

[bild]
[länk]



Får hoppas att ditt håller bättre än lögarängens strandpromenad. Stora rötskador efter 7år är ju inte direkt imponerande, gröntryckt virke håller ju långt längre än så.
 
O
S sinuslinus skrev:
Har du några bilder på detta nyförbättrade underverk?
Nej jag har inga foton på promenadbryggorna utan människor på. Men det finns bilder med googling - sök på Samsöviken Danderyd och på Strömstads hamn. Jag hittade bilder från alla möjliga håll, nya och gamla. Båda anläggningarna har några år på nacken.
 
S
O Ost&Vastkustbyggaren skrev:
Nej jag har inga foton på promenadbryggorna utan människor på. Men det finns bilder med googling - sök på Samsöviken Danderyd och på Strömstads hamn. Jag hittade bilder från alla möjliga håll, nya och gamla. Båda anläggningarna har några år på nacken.
Du skrev ju att du köpt virke av någon ny sort. Den kan du fota för de äldre verkar inte hålla så läängs;
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men vafan. Organocrap, om ni ska göra smygreklam kan ni väl ändå försöka dölja det lite bättre. Jävla sopor.
 
  • Gilla
Hep och 5 till
  • Laddar…
Spännande att det kommer in en helt ny användare som verkar ha som hobby att åka landet runt och betrakta kommunala bryggor, och dessutom är insatt i tillverkningsprocessen för att tillverka materialet.
Känns inte det minsta suspekt. Faktum är att jag blir jättesugen på att köpa några kubik OreganoWood efter att ha läst den här tråden!
 
  • Haha
fredpro och 5 till
  • Laddar…
O Ost&Vastkustbyggaren skrev:
Nej jag har inga foton på promenadbryggorna utan människor på. Men det finns bilder med googling - sök på Samsöviken Danderyd och på Strömstads hamn. Jag hittade bilder från alla möjliga håll, nya och gamla. Båda anläggningarna har några år på nacken.
Fast varför bryr du dig om ifall det finns människor på bilderna? Är du rädd för GDPR? Du vet att den inte gäller för privatpersoner och det är väl som en sådan du skriver här, även om det känns ovant.
 
  • Haha
  • Gilla
Düsseldorff och 3 till
  • Laddar…
Inte för att vara sådan men här kommer lite bilder på bryggorna i Djursholm med Organowood. Ser fortfarande bra ut imo.
Obs! Ingen koppling till något företag med kisel-behandling. Utan kollar runt för att leta behandling själv.
 
  • Träbrygga behandlad med Organowood vid vattnet, med hus och träd i bakgrunden under en klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbrygga behandlad med Organowood i Djursholm, med båtar förtöjda vid sidan och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De olyckliga ägare av 2 stora terrasser med organowood trall.

Efter att ha kämpat i fyra säsonger med samma problem som många beskriver med organowood har vi gett upp hoppet om en förbättring och hittat en annan lösning på problemet.

Vi kontaktade organowoood ganska tidigt och förklarade om just fiberludd, och rådet vi fick var att använda deras produkter för underhåll – då skulle problemet försvinna över tid. Vi hade redan använt de väldigt dyra produkterna och det hjälpte definitivt inte. Jag tror att vi över 3 år spenderar mer än 10.000 på organowood produkter, men till ingen nytta.

Vi var inte heller nöjda med den förväntad grå färg. Terrasserna framstod som fläckvis grå då ytorna ständigt var i "rörelse" på grund av fiberludd.

Vi fann också att ytorna inte på något sätt var vatten- eller smutsavvisande. Vi har faktiskt aldrig haft terrasser som varit så svåra att hålla rena. Och även med en stor ansträngning såg de aldrig snygga ut. Trädgårdsmöbler och krukor i svart rotting var också omöjliga att hålla rena, de var också fyllda med fiberludd.

Vi kontaktade organowood flera gånger men de visade väldigt lite intresse för vårt problem

Till slut använde vi nästan inte terrasserna och det fanns barn som inte fick komma till oss då deras föräldrar förståeligt nog var trötta på att de kom hem ”inlagda” i fiberludd.

Efter att ha undersökt noga vad vi kunde göra och många försök med olika produkten bestämde vi att städa terrasserna väldigt noggrant med Demidekk terrassfix och efterföljande behandling med Tjäralin Terrassebeis och resultatet blev fantastiskt. Produkten finns i flera färger Renoverad terrass med vitmålad trall, svart rottingmöbler och blomkrukor under pergola med tygtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, vi valde en med vitt pigment.

Trallen måste vara mycket torrt och produktens torktiden är lång, men det är värt det. Nu har vi terrasser som är både vackra och lätta att hålla rena. Det hade vi kunnat få för betydligt mindre pengar :)
Renoverad terrass med vitmålad trall, svart rottingmöbler och blomkrukor under pergola med tygtak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad terrass med vitpigmenterad behandling, trädgårdsmöbler och blomkrukor, grön trädgård i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är efter den nya behandlingen, vi har behandlat två gånger.
 
  • Gilla
oobum och 4 till
  • Laddar…
Har varit på besök i Mölle hamn där man under 2019 har installerat en gradäng i organowood.

Det fanns redan ganska många mörka fläckar och kanske början till röta. Tråkigt att se.

Den installeras med rätt avstånd mellan trallen och inte nära vatten eller fuktig jord.
Gradäng i organowood i Mölle hamn med mörka fläckar och tecken på röta, mot hus och klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätrall i organowood material med mörka fläckar och tecken på slitage eller röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på organowood-trall med mörka fläckar och tecken på röta i en spricka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av organowood gradäng med synliga mörka fläckar och tecken på slitage eller röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fredpro och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.