M Mmhe71 skrev:
Han använder hela vägen flera ggr i veckan. Han snöröjer endast då han inte kan komma in med traktor eller fyrhjuling. Behöver själv endast ha röjt då vi ska dit på helgen. I övrigt handlar det ju om vägunderhåll, räddningstjänstens framkomlighet som tex brandkår. Börjar det brinna inne i skogen där min kåk ligger brinner hela skogen och huset ner eftersom de inte kommer att kunna ta sig in. Vägen är cirka 2 meter bred med en grässvål i mitten.....och det rör hela vägen.
Det ansvarar du själv för. Så du får antingen betala markägaren eller någon annan för att hålla vägen öppen, eller göra det själv.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
När styckades din fastighet av? Vad står det i fastighetsbildningsbeslutet angående utfart?

Ibland finns ett servitut där som Lantmäteriet (LM) inte har digitaliserat så att det står listat i det digitala fastighetsregistret. Så är det t ex för en av mina fastigheter som styckades av 1919; vi har rätt till utfart över grannfastigheten men LM har inte digitaliserat denna rätt.
"Att för utfart begagna väg enskild och samfälld...".

(Dock är inte vägen enskild enligt vare sig Trafikverkets karta eller vägföreningen, sedan går vägen över i samfälld. Vilket i sig är jättekonstigt eftersom det står enskild i officialservitutet).

Claes Sörmland
M Mmhe71 skrev:
"Att för utfart begagna väg enskild och samfälld...".

(Dock är inte vägen enskild enligt vare sig Trafikverkets karta eller vägföreningen, sedan går vägen över i samfälld. Vilket i sig är jättekonstigt eftersom det står enskild i officialservitutet).
Nu hänger jag inte med. Om en väg inte är allmän (d v s väghållare är kommunen eller Trafikverket) så är den per definition enskild. En enskild väg kan också vara samfälld, t ex att en vägförening har den som anläggning och förvaltar den.

Så jag läser det som att du har servitut att för utfart använda ens snutt enskild väg samt även en snutt enskild samfälld väg.

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
harry73
Det kan i för sig vara intressant för dig att lära dig lite mer om servitut samfällighet och rättigheter och skyldigheter som hör till dessa begrepp.
MEN just nu för att strula inte för mycket hos grannarna, föreslår jag att du låter allting precis som det är. Dvs, vägföreningen sköter sina vägar och du betalar avgiften, och du sköter den sista biten hur mycket du vill och behöver, och bonden gör samma sak.
Vill du att bonden ska ploga åt dig, ger du grannarna emellan lite för mödan, bränsle och slitaget. Vill du anlita en entreprenör, gör du det, och betalar entreprenören.

När du har lärt dig mer om servitut, inser du att det även enligt lagen, är så man ska göra.

M
Nu hänger jag inte med. Om en väg inte är allmän (d v s väghållare är kommunen eller Trafikverket) så är den per definition enskild. En enskild väg kan också vara samfälld, t ex att en vägförening har den som anläggning och förvaltar den.

Så jag läser det som att du har servitut att för utfart använda ens snutt enskild väg samt även en snutt enskild samfälld väg.
Ok. Enligt vägföreningen är sista snutten oreglerad men det kan hända att det är samma som enskild.

Enligt Trafikverkets kartor är sista snutten av vägen bara markerad att den finns som väg. Andra vägar i närheten är markerade som enskilda. Därför tog jag för givet att det är skillnad på enskild och oreglerad väg.

Claes Sörmland
M Mmhe71 skrev:
Ok. Enligt vägföreningen är sista snutten oreglerad men det kan hända att det är samma som enskild.

Enligt Trafikverkets kartor är sista snutten av vägen bara markerad att den finns som väg. Andra vägar i närheten är markerade som enskilda. Därför tog jag för givet att det är skillnad på enskild och oreglerad väg.
Vägföreningen menar nog bara med "oreglerad" att den delen inte är en del av deras väganläggning. De har således inget att göra med den vägsnutten.

Men din fastighet har fortfarande ett härskande servitut som ger rätt att använda den vägsnutten. Du har också rätt att sköta vägen så att ändamålet utfart kan nås. D v s du har rätt att t ex snöröja, halbekämpa, grusa den, dika den o s v. Detta görs lämpligen i bästa samförstånd med den troliga ägaren av vägen, den 70-åriga bonden.

(De där kartorna som finns över olika vägsträckor är ofta lite si och så med vad gäller de enskilda vägarna.)

• Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
M
Vägföreningen menar nog bara med "oreglerad" att den delen inte är en del av deras väganläggning. De har således inget att göra med den vägsnutten.

Men din fastighet har fortfarande ett härskande servitut som ger rätt att använda den vägsnutten. Du har också rätt att sköta vägen så att ändamålet utfart kan nås. D v s du har rätt att t ex snöröja, halbekämpa, grusa den, dika den o s v. Detta görs lämpligen i bästa samförstånd med den troliga ägaren av vägen, den 70-åriga bonden.

(De där kartorna som finns över olika vägsträckor är ofta lite si och så med vad gäller de enskilda vägarna.)
Tack Claes!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Är din sommarstuga relativt nybyggd/nyavstyckad?

När man gör vägsamfällighet brukar det allt som oftast ingå vägar till den SISTA fastighetsgränsen, dvs till gränsen för din fastighet.Det kan vara så att man din stuga inte fanns när vägsamfälligheten bildades, så den gick till bondens gräns bara. Sedan kan man tänka sig att det inte var värt att ansluta stugan när den avstyckades, utan du fick bara servitut fram till vägsamfälligheten.

Eftersom bonden använder vägen kan man tänka sig att den är hans och du får använda den genom ett servitut som tillkom vid avstyckningen. Du kan inte ställa några krav på bonden, mer än att han inte får hindra dig att köra där.

Även personbilar sliter på vägar, särskilt när det regnar, så det är lämpligt att du och bonden kommer överens på frivillig väg vilken standard vägen skall ha och hur mycket var och en skall betala. En årlig underhållskostnad kostnad på 1-5 kronor per meter är inte orimligt, beroende på standard och snöröjning etc.

• Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
M
M -MH- skrev:
Är din sommarstuga relativt nybyggd/nyavstyckad?

När man gör vägsamfällighet brukar det allt som oftast ingå vägar till den SISTA fastighetsgränsen, dvs till gränsen för din fastighet.Det kan vara så att man din stuga inte fanns när vägsamfälligheten bildades, så den gick till bondens gräns bara. Sedan kan man tänka sig att det inte var värt att ansluta stugan när den avstyckades, utan du fick bara servitut fram till vägsamfälligheten.

Eftersom bonden använder vägen kan man tänka sig att den är hans och du får använda den genom ett servitut som tillkom vid avstyckningen. Du kan inte ställa några krav på bonden, mer än att han inte får hindra dig att köra där.

Även personbilar sliter på vägar, särskilt när det regnar, så det är lämpligt att du och bonden kommer överens på frivillig väg vilken standard vägen skall ha och hur mycket var och en skall betala. En årlig underhållskostnad kostnad på 1-5 kronor per meter är inte orimligt, beroende på standard och snöröjning etc.
Tack!

Jag håller med alla som avråder dig från att bråka med markägaren. Och med bråk menar jag att ens nämna krav, kostnader eller skyldigheter riktade mot honom.
Sett ur hans perspektiv är du redan någon som belastar hans egen ägda mark. Du ska vara evinnerligt tacksam att han när han har lust snöröjer vägen. Kanske han redan knutit näven i fickan och muttrar över dig , inkräktaren som nyttjar HANS väg utan att ta ett spadtag själv!
(Tänk nu på att det är mina erfarenheter hur det KAN ligga till....)
Så köp tjänsten av honom eller någon annan men gärna i samråd med honom som markägare.
Annars kanske du har 4meter plogvall nästa gång du ska till stugan.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med de flesta andra, men slänger ändå in några frågor och hittills obehandlade tankar.

Hur ser samfälligheten ut? Är det stora mängder väg som servar både fastboende och fritidsboende, bostadsfastigheter och lantbruk? Hur ser den enskilda vägen ut, är ni ännu fler som har nytta av den eller bara bonden och du?

Om vägsamfälligheten fungerar väl, underhåller vägarna och röjer snö strukturerat kan det finnas skäl att försöka få med den sista vägsnutten i samfälligheten. De ökade kostnaderna kommer då förvisso ändå att hamna på bonden och dig, men vägen blir del av en strukturerad helhet och mindre personberoende.

Att ha goda relationer med en lokal bonde kan vara nyttigt till mycket, men är han redan i 70 årsåldern kan det ju finnas ett bäst före-datum på hur mycket han orkar. Så även om det bara är bonden och du som ska sköta vägen ska du kanske föreslå att ni fixar till den medan han orkar, kanske redan i sommar. Och ja, att ”ni” fixar till den kan mycket väl betyda att han står för material, maskiner och arbete medan du bara betalar.

• Gilla
Mmhe71 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.