Laddomaten har bara varit i drift några dagar, så sliten är den inte. Men det är ju säkert så att en vedpanna varierar mer i effekt än vad en pelletspanna gör.
Sen beror det också på hur fort jag kör laddpumpen. Normalt kör jag i läge 2, för att inte röra om mer än nödvändigt i tankarna. Då är det ibland knappt att Laddomaten hinner "tömma" pannan på varmvatten lika fort som det produceras. Därför varierar temperaturen på vattnet ut från pannan mellan 78ºC och 94ºC. Returen in till pannan varierar då också mellan 78ºC och 60ºC, så länge det finns kallvatten att blanda ut det varma med.
Går pannan över 94ºC stannar rökgasfläkten, så att brasan tappar andan, bokstavligt talat. Sen blir det inte varmare.

Jag bor i södra Småland, noga räknat i Traryd. Futtiga 19 mil till Särö.
 
Från Termoventilers hemsida

Uppstart av panna
Pannan är under 78°C. Patronen har inte börjat att öppna ännu.
Käglan på självcirkulations-ventilen håller tätt mot tanken med hjälp av
pumpens tryck.

Driftfas
Pannan har kommit upp i drifttemperatur, ca 85°C. Patronen har öppnat och blandar in kallt vatten från tanken.
Det blandade vattnet till botten på pannan håller ca 70°C.
När panneffekten och därmed temperaturen in i Laddomat 21 ökar så öppnar patronen och blandar in mer kallvatten.
Vid 90°C ut från pannan ger Laddomat 21 ca 66°C in i botten på pannan.

Slutfas
När tanken är fulladdad kommer det in hett vatten på den kalla sidan av Laddomat 21.
Då öppnar kolven helt till tanken och stänger ledningen mot panntoppen helt. Allt flöde går nu genom tanken.
Denna funktion är mycket viktig eftersom den är avgörande för att tankarna skall kunna laddas helt fulla.
På laddningskoppel där flödet in från panntoppen inte stoppas kommer pannan att stängas av för att inte ”gå i kok” och laddningen kommer att stoppas alldeles för tidigt.

Min retur ligger oxå på över 80 grader när pannan är i drift temp..
 
Ja, se där. Det står ju precis som jag sa i beskrivningen. Returens temperatur varieras beroende på panneffekten. Ni som pelletseldar ser nog inte det, för er panneffekt varierar inte mycket.
 
apersson850 skrev:
Ni som pelletseldar ser nog inte det, för er panneffekt varierar inte mycket.
Andreas_Hansson i inlägget ovan kör med ved..... :-?


2*19 mil för en kopp kaffe och lite trevligt snack känns lite långt. Jag hör av mig om jag får vägarna förbi....


Ps: Är det fler än jag som tycker att klockan på detta forum går en timme fel??
 
Ska kolla när jag eldar i kväll.
Ev är jag yr :)

Nu brinner pannan ska kolla när jag har fått upp lite temp
 
Gå in på din profil, välj Tillval och sätt tiden på GMT +1, så blir klockan rätt. Du har nog fel tidzon inställt nu.

Laddomat brukar sitta vid golvet. Ska man titta på termometrarna ordentligt får man böja sig konstigt. Kanske påverkar blodtillförseln till skallen?

Jag jobbar i Göteborg ibland, så det händer att jag kör förbi Särö. Ska tuta nästa gång. Jag kan för övrigt sträcka mig till två koppar kaffe. Plus pepparkaka.
 
apersson850 skrev:
Ja, se där. Det står ju precis som jag sa i beskrivningen. Returens temperatur varieras beroende på panneffekten. Ni som pelletseldar ser nog inte det, för er panneffekt varierar inte mycket.
Helt riktigt så är det som du skriver o för att få laddomaten att öppna så mycket att returen till pannbotten är drygt 60° så krävs det effekt..

Så ska man få det så med pelletseldning så krävs det en brännar effekt på 35-40 kW..
 
Det är ju rimligt att jag kan få det så, då, med min vedpanna som har en märkeffekt på 35 kW. Jag behöver ju det, för att inte behöva elda dygnet runt, utan bara några timmar varje kväll.
Detta då med laddpumpen i läge 2, alltså.
 
Mina termometrar har inte svängt något alls nästan?
Översta står på 83 nedersta 72

Tittar jag galet?
 
Jag har en bild på hur det kan se ut när jag eldar. Den är inte perfekt, men tillräckligt bra för att man ska se temperaturen. Det har ändrat sig en del från de 80-80 som den visar när jag precis har fått upp temperaturen på pannan.
 
  • Laddomat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
apersson850 skrev:
Gå in på din profil, välj Tillval och sätt tiden på GMT +1, så blir klockan rätt. Du har nog fel tidzon inställt nu..
Ja där ser man, det var fel zon. Det lustiga är att det har varit rätt tidigare och jag har inte ändrat något där på länge.......

apersson850 skrev:
Laddomat brukar sitta vid golvet. Ska man titta på termometrarna ordentligt får man böja sig konstigt. Kanske påverkar blodtillförseln till skallen?.
Det gör min också, numera.... Tidigare över pannan (man skall aldrig lita på rörkrökare). :'(


apersson850 skrev:
Jag jobbar i Göteborg ibland, så det händer att jag kör förbi Särö. Ska tuta nästa gång. Jag kan för övrigt sträcka mig till två koppar kaffe. Plus pepparkaka.
Du kanske vill ha en kopp med tilltugg, när du har vägarna förbi :question
 
apersson: Om du kör pumpen på läge 3 så kommer tempen inte att svänga så mycket.
Läge 2 ska användas om pannan ger mindre effekt än 25kW. Någon omrörning i tanken behöver du inte oroa dig för, även om det skulle bli lite "omrört" så har det mindre betydelse om du laddar tankarna fullt.

Har själv aldrig märkt någon omrörning alls med högsta pumphastigheten.
 
Ja, jag har märkt just detta, jag också. Jag har ju nyss börjat använda min nya panna, så jag har inte hunnit experimentera med alla möjligheter ännu. I bruksanvisningen rekommenderade de läge 2 om pannan inte blev för varm, annars läge 3.
Jag får väl övergå till läge 3 ett tag och se hur det blir

La in en annan bild här ovanför, som jag tog ikväll. Jag fixade några nya hyllor i källaren. När jag eldade med spillet som jag kapade från snickerivirket, som legat inne i åratal, blev det hett i pannan.
 
apersson850 skrev:
Ja, jag har märkt just detta, jag också. Jag har ju nyss börjat använda min nya panna, så jag har inte hunnit experimentera med alla möjligheter ännu. I bruksanvisningen rekommenderade de läge 2 om pannan inte blev för varm, annars läge 3.
Jag får väl övergå till läge 3 ett tag och se hur det blir
Då får du lägre temp till acktanken med läge 3..
 
apersson, jag tror att anledning till att din temp. på laddomaten varierar så mycket är för att du nyss har startat ditt system, fyllt på med en massa vatten, och det tar tid innan all luft är borta=dött vatten.  Jag har eldat i dryga 2 år och jag hade det så ibörjan, då körde jag på treans hastiget ett tag (nån vecka eller så, kommer inte ihåg riktigt) + att jag luftade mycket.  Testa när pannan har kommit upp i temp o laddomaten har öppnat, genom att stänga av pannan och sätta örat nära laddomaten så hör du säkert ett "porlande"

Kristian
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.