8 930 läst · 33 svar
9k läst
33 svar
Optimal elinstallation?
Om man tänker sig det kanske lite ovanliga fallet att man matar elvärme på samma faser som spisen, och har elvärmen styrd av en rumstermostat, och drar styrda och ostyrda faser i samma rör, ska man då ha t.ex. en grå och två orange till elvärmen? *krånglar till extra++*puttrix skrev:När man drar 3~ till ex. spis så använder man normalt:
Svart,brun,vit-faser och blå-nolla och gul/grön-skyddsjord.
I det sammanhanget så blandar man inte in nån tändtråd och då kan man inte förväxla så mycket.
I de sammanhang där man använder tändtrådar ex. belysning så använder man normalt svart till fas och vit,brun,grå eller orange till tändtrådar.
Förresten, är grå och orange godkända färger eller inte?
Jag tycker det borde vara läge att godkänna blandfärger som består av de godkända färgerna. Det finns ju redan svart med vit rand i många kablar med flera ledningar såsom EKK o.s.v., varför inte en brun med vit rand, vit med svart rand, grå med både vid och svart rand o.s.v., för att få möjlighet att ha bättre koll på flera tändfaser o.s.v. vid komplicerade installationer utan att behöva ha speciella märkningar var 20:e cemtimeter?
yxis skrev:Om man tänker sig det kanske lite ovanliga fallet att man matar elvärme på samma faser som spisen, och har elvärmen styrd av en rumstermostat, och drar styrda och ostyrda faser i samma rör, ska man då ha t.ex. en grå och två orange till elvärmen? *krånglar till extra++*
Förresten, är grå och orange godkända färger eller inte?
Jag tycker det borde vara läge att godkänna blandfärger som består av de godkända färgerna. Det finns ju redan svart med vit rand i många kablar med flera ledningar såsom EKK o.s.v., varför inte en brun med vit rand, vit med svart rand, grå med både vid och svart rand o.s.v., för att få möjlighet att ha bättre koll på flera tändfaser o.s.v. vid komplicerade installationer utan att behöva ha speciella märkningar var 20:e cemtimeter?
??? ??? ??? ???
Det finns väl ingen normalt funtad elektriker som skulle lägga värme och spis på samma grupp??
Då kan man ju likagärna dra 2,5 kvadrat i hela kåken och köra direkt på sina 16A huvudsäkringar!
Det är ju "skitsmart"!!! >
Man vill ju naturligtvis dela isär det för att få selektivitet vid ett fel!
Och kostnaden för rör/slang är ju så låg att det omöjligt kan motivera en sådan "tattarlösning"!!
Man blir ju mörkrädd när man läser sånt här!
Vilka andra "smarta" lösningar som knåpas ihop ute i stugorna vågar jag inte tänka på!!!
Jag har ny el på övervåningen och där blev det en 10A trefasgrupp till värmen (400V) där varje radiator utnyttjar två faser så att det gäller att koppla dem mellan olika faser så att det fördelas mellan alla tre faserna.
En 10A grupp går till belysning.
En annan fas 10A grupp går till uttag.
På bottenvåningen är radiatorerna kopplade som plan 2, men belysning och uttag är fortfarande gamla ledningar utan jordning och de går på samma säkring.
Jag kan tillägga att uttag och element är kopplade på slingor i form av en hästsko med matningen i mitten för att inte få för långa kablar.
Spishäll, inbyggnadsugn, varmvattenberedare och vattenpump har alla varsin 10A trefasgrupp.
Spisen och ugnen är nya och uttnyttjar bara en fas var, men alla tre faserna är framdragna i uttaget.
Den del som jag inte är nöjd med är tvättmaskin och torktumlare som ligger på samma 1-fas grupp. För att detta ska fungera krävdes 16A säkring och inte ens det fungerar alltid. Ska nog dra fram ett extra uttag så att de kan få varsin 10A istället.
Ett annat problem är motorvärmare och kupévärmare om man har två bilar. Det krävs mycket kräm till det. Körde timers i skift förra vintern för att slippa isig bil när säkringen har löst ut.
För att slippa ha stora huvudsäkringar gäller det att planera vilka apparater som används samtidigt och lägga dem på olika faser. Dessutom är 400V element med elektronisk termostat ett måste för att få jämnare belastning. Teoretiskt ska inte mina 16A huvudsäkringar räcka till om man använder allting samtidigt, men det gör man ju aldrig.
Om man ändå har problem med att få huvudsäkringarna att hålla kan man skaffa en effektvakt som tillfälligt kopplar bort t.ex. varmvattenberedare eller en värmeslinga när belastningen är som störst.
Jag kan tillägga att uttag och element är i slingor med formen av en hästsko med matningen i mitten för att inte få för långa kabellängder.
En 10A grupp går till belysning.
En annan fas 10A grupp går till uttag.
På bottenvåningen är radiatorerna kopplade som plan 2, men belysning och uttag är fortfarande gamla ledningar utan jordning och de går på samma säkring.
Jag kan tillägga att uttag och element är kopplade på slingor i form av en hästsko med matningen i mitten för att inte få för långa kablar.
Spishäll, inbyggnadsugn, varmvattenberedare och vattenpump har alla varsin 10A trefasgrupp.
Spisen och ugnen är nya och uttnyttjar bara en fas var, men alla tre faserna är framdragna i uttaget.
Den del som jag inte är nöjd med är tvättmaskin och torktumlare som ligger på samma 1-fas grupp. För att detta ska fungera krävdes 16A säkring och inte ens det fungerar alltid. Ska nog dra fram ett extra uttag så att de kan få varsin 10A istället.
Ett annat problem är motorvärmare och kupévärmare om man har två bilar. Det krävs mycket kräm till det. Körde timers i skift förra vintern för att slippa isig bil när säkringen har löst ut.
För att slippa ha stora huvudsäkringar gäller det att planera vilka apparater som används samtidigt och lägga dem på olika faser. Dessutom är 400V element med elektronisk termostat ett måste för att få jämnare belastning. Teoretiskt ska inte mina 16A huvudsäkringar räcka till om man använder allting samtidigt, men det gör man ju aldrig.
Om man ändå har problem med att få huvudsäkringarna att hålla kan man skaffa en effektvakt som tillfälligt kopplar bort t.ex. varmvattenberedare eller en värmeslinga när belastningen är som störst.
Jag kan tillägga att uttag och element är i slingor med formen av en hästsko med matningen i mitten för att inte få för långa kabellängder.
Låter som om din elektriker (eller du?) är medveten om Utlösningsvilkoret!
Låter också som att du bor på landet, hyffsta långt från transformatorn!
Vad det gäller säkringar så kan dom överbelastas en kort stund utan att lösa.
Om jag tar en typ jag har i huvudet så kan t.ex Garo C40 belastas med 58A i 240 min!
Olika säkringar har olika utlösningskurvor så det beror lite på vad man använder hur bra det går.
Låter också som att du bor på landet, hyffsta långt från transformatorn!
Vad det gäller säkringar så kan dom överbelastas en kort stund utan att lösa.
Om jag tar en typ jag har i huvudet så kan t.ex Garo C40 belastas med 58A i 240 min!
Olika säkringar har olika utlösningskurvor så det beror lite på vad man använder hur bra det går.
Sverre
Värst hittills är:
Högtalarkabel 2x0,75 som installationsledning i en villa. Detta oavsett om det var 6A till uttag eller 16 till Pannan. Vissa av trådarna hadde gulnad isolering när det revs.
Vanlig lampsladd skx? använd som utomhuskabel i mark till motorvärmare och belysning. 16A ojordat.
16A per uttag kan vara bra till motorvärmare men med rätt kabel tack
Värst hittills är:
Högtalarkabel 2x0,75 som installationsledning i en villa. Detta oavsett om det var 6A till uttag eller 16 till Pannan. Vissa av trådarna hadde gulnad isolering när det revs.
Vanlig lampsladd skx? använd som utomhuskabel i mark till motorvärmare och belysning. 16A ojordat.
16A per uttag kan vara bra till motorvärmare men med rätt kabel tack
Angående värst:
I en kompis kompis lägenhet såg jag för ett antal år sedan en lampsladd skx fast monterad i fönsterkarmen till den hängande lampan. Den var fast monterad med SPIK rakt igenom sladden......
Jag höll mig en bra bit ifrån den istallationen.......
I en kompis kompis lägenhet såg jag för ett antal år sedan en lampsladd skx fast monterad i fönsterkarmen till den hängande lampan. Den var fast monterad med SPIK rakt igenom sladden......
Jag höll mig en bra bit ifrån den istallationen.......
Angående värst...
Pumphus på landet med trådarna på isolatorer i taket, "tjuvkopplare" inskruvad i lamputtaget i taket, från denna matning till pump skarvad med sockerbitar *rys*
Nope jag går inte in där med mindre än att jag har huvudsäkringarna i fickan *s*
/Kent
Pumphus på landet med trådarna på isolatorer i taket, "tjuvkopplare" inskruvad i lamputtaget i taket, från denna matning till pump skarvad med sockerbitar *rys*
Nope jag går inte in där med mindre än att jag har huvudsäkringarna i fickan *s*
/Kent
Angående värst:
Handskuttaget till en vedkap monterat med en meter kabel,som var hopnajad med hässjelina som var monterad på spikar direkt på logväggen och ansluten naturligtvis, med najning direkt på matarledningen till fastigheten "för det gjorde alltid farsan. Jorden var en separat järntråd som var fastklämd i locket och hopnajad med en gammal harv som stog nervuxen i gräset. Fiiiiiiiiiiiiiina lösningar, bara att köra.
Handskuttaget till en vedkap monterat med en meter kabel,som var hopnajad med hässjelina som var monterad på spikar direkt på logväggen och ansluten naturligtvis, med najning direkt på matarledningen till fastigheten "för det gjorde alltid farsan. Jorden var en separat järntråd som var fastklämd i locket och hopnajad med en gammal harv som stog nervuxen i gräset. Fiiiiiiiiiiiiiina lösningar, bara att köra.
Är ju snart läge att starta en ny tråd om mindre lyckade installationer *s*
Om inte annat så får man sig ett par goda skratt.
Glömmer inte kommentaren och reaktionen när elektrikern stod och bara sa fy fan åt en installation som en bekant hade gjort och min bekant svarade skrattande, ja du det här är inte att leka med!
Numera öppnar jag föresten alltid sladdar som jag får låna och kollar så att de är ok... det är de ofta inte (((((((((
/Kent
Om inte annat så får man sig ett par goda skratt.
Glömmer inte kommentaren och reaktionen när elektrikern stod och bara sa fy fan åt en installation som en bekant hade gjort och min bekant svarade skrattande, ja du det här är inte att leka med!
Numera öppnar jag föresten alltid sladdar som jag får låna och kollar så att de är ok... det är de ofta inte (((((((((
/Kent
Okej, men vänd på exempelt, elvärme med separata styr/termostatlådor, då får du ju i alla fall minst fyra fasledare sammanlagt till+från termotasten, om du har fler element i samma rum och vill ha fördelning över faserna får du sex fasledare till termostaten... om dessa delar rör till/från termostat så kan det bli rörigt...sverre skrev:Det finns väl ingen normalt funtad elektriker som skulle lägga värme och spis på samma grupp??
Då kan man ju likagärna dra 2,5 kvadrat i hela kåken och köra direkt på sina 16A huvudsäkringar!
Det är ju "skitsmart"!!! >
Man vill ju naturligtvis dela isär det för att få selektivitet vid ett fel!
Och kostnaden för rör/slang är ju så låg att det omöjligt kan motivera en sådan "tattarlösning"!!
Man kan ju också tänka sig en befintlig installation där man behöver komplettera med ett direktverkande element på ett ställe som ligger i närheten av en plats där matningen till spisen redan går, och allt är utanpåliggande ledningar. Det är inte snyggt att spika upp ny utanpåliggande kabel på befintliga tapeter, speciellt inte i hörn eller andra ställen där kabeln verkligen skär sig mot bakgrunden.
Men, alltså, det jag vill poängtera är att det är synd att det inte finns fler godkända färger/färgkombinationer.