17 384 läst · 22 svar
17k läst
22 svar
Omlastning behövdes inte-men kostar 10.000
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Jag skulle be dem förklara EXAKT vad som var som vad det speciella med just denna lastning- var husfabriken tvungen att hyra in en speciell lastare? Låter konstigt då husfabriker ofta har allt de behöver för att lasta sina element på sina egna lastbilarJonas Westbom skrev:Vi har precis byggt klart med en av de kända hustillverkarna. Vi bor längs en smal väg och eventuellt skulle väggblocken behöva lastas av några hundra meter innan för att komma fram. Detta visste vi och omlastning skulle kosta 10000 kr. Kändes dyrt men ok.
Nu visade det sig att det inte behövdes, lastbilen kom fram hela vägen. Till slutfakturan förutsatte vi att posten ”omlastning” då skulle strykas med hustillverkaren påstår att de behövde lasta från fabrik på ett speciellt och fördyrande sätt i transporten utofall det skulle lastas om, och det alltså ändå kostar 10000 kr. Det kan väl ändå inte stämma?
HejJonas Westbom skrev:Vi har precis byggt klart med en av de kända hustillverkarna. Vi bor längs en smal väg och eventuellt skulle väggblocken behöva lastas av några hundra meter innan för att komma fram. Detta visste vi och omlastning skulle kosta 10000 kr. Kändes dyrt men ok.
Nu visade det sig att det inte behövdes, lastbilen kom fram hela vägen. Till slutfakturan förutsatte vi att posten ”omlastning” då skulle strykas med hustillverkaren påstår att de behövde lasta från fabrik på ett speciellt och fördyrande sätt i transporten utofall det skulle lastas om, och det alltså ändå kostar 10000 kr. Det kan väl ändå inte stämma?
Borde ej kosta extra då det inte skedde någon omlastning. Vad de menar med speciellt och fördyrande sätt bör husföretaget förklara då det i grunden inte kan vara någon skillnad. Antingen lastar du bil/släp eller inte. Att det skulle vara fördyring med omlastning kan ju vara om det skulle behövas en hjullastare/kran/bil till. Normalt lossas ju en bil med husväggar på några timmar o tar åkaren säg 800-1000 kr/h så har ju husföretaget skurit emellan rejält... Du bör ej behöva betala dessa 10 000 då det är husföretaget/säljaren som ska ha koll på om det går att komma fram (tyvärr har inte alltid säljaren denna koll). "Tror inte åkaren får dessa pengar utan husföretaget behåller dem"
Mvh från en som har erfarenhet med över 10 år inom hustransportbranchen från uppdrag med ett 10 tal hustillverkare
Vad jag kan se så är det ju lastat på kranbil direkt till er och det är ju inte standard direkt, det de menar är säkerligen att de inte kunnat boka transporten med den ordinarie transportören då de var rädda för att inte kunna komma in och lossa.
Vi kör själva mycket hus och då alltid i täckta ekipage som sedan lossas med stor kranbil eller mobilkran.
Som någon kommenterade tidigare så ser det ju omlastat ut.
Vi kör själva mycket hus och då alltid i täckta ekipage som sedan lossas med stor kranbil eller mobilkran.
Som någon kommenterade tidigare så ser det ju omlastat ut.
Hej igenJonas Westbom skrev:Vi har precis byggt klart med en av de kända hustillverkarna. Vi bor längs en smal väg och eventuellt skulle väggblocken behöva lastas av några hundra meter innan för att komma fram. Detta visste vi och omlastning skulle kosta 10000 kr. Kändes dyrt men ok.
Nu visade det sig att det inte behövdes, lastbilen kom fram hela vägen. Till slutfakturan förutsatte vi att posten ”omlastning” då skulle strykas med hustillverkaren påstår att de behövde lasta från fabrik på ett speciellt och fördyrande sätt i transporten utofall det skulle lastas om, och det alltså ändå kostar 10000 kr. Det kan väl ändå inte stämma?
Omlastning.. Då de använder kranbilen för montering och ej behövde lasta om och ej heller ha en mobilkran till monteringen så får nog säljaren reda ut vad han tagit betalt för. Mobilkran är ganska dyr per timma och en kranbil är betydligt billigare. En täkt husbil som bara levererar huset är ju billigast de den "endast lastar av". Oftast är det två (till tre) bilar med släp för leverans av en normalvilla. Så anser fortfarande husföretaget/säljaren inte kan ta 10 000 extra för omlastning med det motiv de redovisade att det var bökigare och lasta.
Stå på dig och ev mötspå halva vägen dvs max 5000 kr
Lycka till mvh från en med över 10 års erfarenhet av husleveranser!
Säljaren hävdar ”kostnaden är för att produktionen fick anpassa lasten vid leverans”. Oklart vad det betyder men jag har inte råkat ut för några problem under bygget och på det hela taget har jag kommit billigt undan. Jag tänker nog bara betala.
Oavsett kan man ju undra vad det var man fick för de där 10000 kr... man kan ju t.ex. få:Jonas Westbom skrev:
- 10 timmar arkitektritande
- 15 timmar IT-konsultande
- Hyra mini-grävmaskin i 7 dagar
- Två lass 10 ton makadam utkörda och avlastade med kranbil på skopa.
osv
Det är mycket möjligt att företaget faktiskt hade en reell kostnad på exakt 10000 kr för vad det nu var för merjobb de fick utföra/eller anlita någon/något jättedyrt att stå i standby för, men det känns mer som en schablonkostnad som de mer eller mindre hittat på. Sådant ifrågasätter jag alltid, då jag själv är tjänsteleverantör och skriver fakturor varje månad, och där skulle jag aldrig få för mig att fakturera något som inte går att härleda på ett trovärdigt sätt.
/S
Eller så har hustillverkaren frågat ett åkeri med kranbil, i stället för sitt vanliga åkeri, vad transport med en ev. omlastning kommer kosta. Krävs ju en kranbil för att kunna lasta om. Har de då fått ett fast pris som är 10000:- mer än deras ordinarie åkeri, så är det den summan det kostar även om chauffören var skickligare på att backa än man räknat med.
En kranbil i storlek på film kostar drygt 1800:- /h med släp. Dålig koll på vad en liten mobilkran kostar.
En kranbil i storlek på film kostar drygt 1800:- /h med släp. Dålig koll på vad en liten mobilkran kostar.