tommib
E elmont skrev:
Är det verkligen en elektriker som har dragit?? Att dra in EKLK/EKK eller motsvarande i rör är nått som man bara gör i yttersta nödfall. Och då man gör det brukar man skala upp den del som går i slangen så att man i framtiden ska ha möjligheten att ändra i installationen för oskalad kabel i flexslang är i princip omöjlig att byta ut.
Ta och kolla att elektrikern verkligen är (auktoriserad) för det där ser ut som första gradens hempul eller ev. som en multihantverkare från östs arbete.
[länk]
Jag håller med, det här känns som att någon har lärt sig att i Sverige lägger vi elen i rör men är annars van att arbeta med kabel direkt i vägg. Det behöver ju inte vara någon som inte vet hur man kopplar el, bara att vederbörande är van vid ett annat förläggningssätt men fått nedslag på avsaknaden av rör någon gång.

Rent allmänt ser det väl iofs ok ut. Draka EQLQ, VP2 dosor och slangarna är väl PM-flex? Inte grejer från Biltema i alla fall... :)

Onödigt dyrt för dig i alla fall TS, det måste ta lång tid att dra i kablarna i rören sådär. Jag hittar inte den kabeln som färdig produkt i slang i alla fall.
 
  • Wow
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Jag håller med, det här känns som att någon har lärt sig att i Sverige lägger vi elen i rör men är annars van att arbeta med kabel direkt i vägg. Det behöver ju inte vara någon som inte vet hur man kopplar el, bara att vederbörande är van vid ett annat förläggningssätt men fått nedslag på avsaknaden av rör någon gång.

Rent allmänt ser det väl iofs ok ut. Draka EQLQ, VP2 dosor och slangarna är väl PM-flex? Inte grejer från Biltema i alla fall... :)

Onödigt dyrt för dig i alla fall TS, det måste ta lång tid att dra i kablarna i rören sådär. Jag hittar inte den kabeln som färdig produkt i slang i alla fall.
Jag tror det blir väldigt svårt att dra om kabeln, precis som grannen var inne på.

Jag har svårt att se att fördelarna på något vis skulle överväga nackdelarna här.

Och varför är vissa FK?
 
Tack för alla svar! Kanske som ni säger att elektrikern har en bra förklaring på varför han gjort på detta sätt. Jag ringer honom imorgon och återkopplar sen.
Trevlig kväll!
 
  • Gilla
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
E
AnnaMLH AnnaMLH skrev:
Tack för alla svar! Kanske som ni säger att elektrikern har en bra förklaring på varför han gjort på detta sätt. Jag ringer honom imorgon och återkopplar sen.
Trevlig kväll!
Ring honom nu direkt, det kan bli intressant det här. :thinking:
 
  • Haha
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
T
Det ska bli otroligt intressant o veta varför. Hoppas han inte är en trogen byggahusläsare för då har han nog hittat på en bra anledning.
Kan knappt komma på en bra anledning faktsikt. om du inte sagt att du helst vill ha allt utanpåliggande med sista biten synlig kabel sista biten, men det tror jag knappast..
 
  • Gilla
Klippspiken
  • Laddar…
Nu får vi ju förhoppningsvis svaret av TS, men jag tänker att en anledning att dra EQLQ är för att få en fin dragning i tex källaren nedanför. Om så är fallet så bör man väl ändå skala delen som går i rör men elektrikern sparar ju lite svett och tid på att skippa.
 
E
G GreatYellowHouse skrev:
Nu får vi ju förhoppningsvis svaret av TS, men jag tänker att en anledning att dra EQLQ är för att få en fin dragning i tex källaren nedanför. Om så är fallet så bör man väl ändå skala delen som går i rör men elektrikern sparar ju lite svett och tid på att skippa.
Känns ju galet att inhandla 100 meter EQLQ för att skala bort och slänga 90%, biledrare, ytter- samt aluminiummantel, det hade nog även gått två praktikanter för detta.

Men fortsätt kom med teorier, vi ska nog knäcka detta till slut.
 
  • Haha
stefancrs
  • Laddar…
Noterar bara att risken för genomborrning/spikning ökar nog med en styv kabel i ett flexrör.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
L LukasK skrev:
Noterar bara att risken för genomborrning/spikning ökar nog med en styv kabel i ett flexrör.
Absolut, kabeln är tyngre så slangen kommer inte flytta sig lika enkelt. Väl penetrerar är det väl jämförbart med ett fullsmockat rör men det kan ju också bli att endast gröngul träffas och jordfelsbrytare därför inte flaggar. I andra fall blir det väl att testa dra om kabeln, går inte detta, hugga upp väggen med en yxa eller låta det ligga luftisolerat, inget att rekommendera såklart men löser inte jordfelsbrytare längre blir det nog hugarens naturliga reaktion.
 
E El-Löken66 skrev:
Känns ju galet att inhandla 100 meter EQLQ för att skala bort och slänga 90%, biledrare, ytter- samt aluminiummantel, det hade nog även gått två praktikanter för detta.

Men fortsätt kom med teorier, vi ska nog knäcka detta till slut.
det tar inte många sekunder med en Jokari skalkniv https://se.rs-online.com/web/p/wire-strippers/1622263/
;)
 
Det där tycker jag ser väldigt konstigt ut.

* Val av färger för trefas, givetvis sätter man ju en färg per fas, en normal elektriker har antagligen lådor med FK i allsköns färger redo i bilen. För större projekt antar jag man köper in en eller flera lådor med de vanligaste färgerna, sen har man de mer udda färgerna redo i bilen vid behov.

* Varför EKLK eller vad det nu var i slang? Det har vi i vårat hus också, men endast för ytterlampr eller lysrörsarmatur under diskbänk som har synlig klamring. Lycka till att få ut den ur slangen om du vill komplettera med ytterligare en ledare. Känns dessutom dyrare än att bara använda FK?

* Vart ska alla dessa slangar som kommer ut ur väggen där uppe egentligen ta vägen? Normalt sett jobbar man ju med kopplings- och apparatdosor.

/S - en glad amatör
 
  • Gilla
Hassel1949 och 1 till
  • Laddar…
Fråga 10 elektriker om hur man ska göra så får du 15 olika svar... alla lika bergsäkra.
 
  • Gilla
  • Haha
Sammy_j och 14 till
  • Laddar…
EKLK har väl använts på en del håll för att minska strålning?
 
  • Gilla
pierscha
  • Laddar…
B
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Valet av EKLK i slang beror troligen på att den sista biten för anslutning till fläkt eller dylikt kräver en kabel. Flexslangen på bild slutar ju vid väggskivan, och därifrån behöver man gå vidare på något sätt. Det är inget fel. Visserligen kan det blir besvärligt att byta denna ledning i framtiden, men inget fel. Sannolikheten för att man i framtiden vill byta denna kabel ser jag som låg.

Att brun användes till samtliga faser beror troligen på att det var den enda färg som elfirman hade i bilen. Du hade kunna få olika färger, men då troligen fått betala för en extra sväng till grossisten. Det spelar ingen roll att de har samma färg då spis inte är beroende av någon fasföljd. Det går fortfarande att dela upp till häll och ugn. Så det är inget fel.
för att vara säker kan du ju be firman märka dem 1-2-3 så duger det fint
 
Och jag tycker vi i många av svaren missar något grundläggande:

Har elektrikern gjort något fel? Nej.
Hade elektrikern kunnat gjort på annat sätt? Ja.
Hade det funnits bättre sätt? Vi kan ha massa åsikter med det kan inte vi avgöra med full säkerhet, vi sitter inne på en alldeles för liten del av ärendet.

Som FerroampMats är inne på. Massa bergsäkra svar..
 
  • Gilla
jonatanakerlind och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.