15 333 läst · 45 svar
15k läst
45 svar
Omdöme om Julas kap/geringssåg
Jag har förvisso inte den sågen, men en väldigt lik från Biltema (samma såg annan färg?) i typ samma prisklass. Jag är egentligen ganska nöjd. För att kapa reglar osv funkar den ypperligt men hade jag vetat hur mycket jag skulle använda den när jag köpte den så hade jag nog spenderat nån eller några tusen till för att få en maskin som känns mer robust och pålitlig.
Som nämndes ovan var inställningen för vinkeln helt åt skogen, men på min såg kan man justera visaren och kalibrera den själv. Tyvärr var snabbinställningarna för -45, 90 och 45 också fel, så jag plockade bort armen som låser vid dessa inställningar för att kunna få bättre noggrannhet.
Så kontentan; om du är som jag kommer kapen vara ett av de absolut mest använda verktygen (typ på andra plats efter skruvdragaren), då tycker jag man kan motivera att lägga lite extra på det även som hemmapulare.
Som nämndes ovan var inställningen för vinkeln helt åt skogen, men på min såg kan man justera visaren och kalibrera den själv. Tyvärr var snabbinställningarna för -45, 90 och 45 också fel, så jag plockade bort armen som låser vid dessa inställningar för att kunna få bättre noggrannhet.
Så kontentan; om du är som jag kommer kapen vara ett av de absolut mest använda verktygen (typ på andra plats efter skruvdragaren), då tycker jag man kan motivera att lägga lite extra på det även som hemmapulare.
Jaa, jag kan ju inte annat än instämma med de flesta, jag har både föregångaren till den där julasågen och metabon som nämndes.
Julasågen sågar visserligen både rakt och fint men ingen vinkel stämmer och att man blir van med det vill jag inte påstå då det aldrig blir samma vinkel två gånger = såga lister och foder går inte alls.
Metabon däremot är väl värd det högre priset, sågar både rakt och fint även med originalklingan som var mer fintandad än jag räknat med.
Slutsats: gick julasågen sönder imorrn skulle jag nästan bli lättad men inte om metabon gick sönder.
Julasågen sågar visserligen både rakt och fint men ingen vinkel stämmer och att man blir van med det vill jag inte påstå då det aldrig blir samma vinkel två gånger = såga lister och foder går inte alls.
Metabon däremot är väl värd det högre priset, sågar både rakt och fint även med originalklingan som var mer fintandad än jag räknat med.
Slutsats: gick julasågen sönder imorrn skulle jag nästan bli lättad men inte om metabon gick sönder.
Hm, det är svårt när man inte sågat själv och får se vad de går för.
men jag har hört på många ställen att metadon ska vara väldigt prisvärd, får ta och kika på en sådan.
Vet någon om det blir samma problem med den som med min styvrars Bosch, att den fastnar i listen halvvägs så man måste vända på listen? Det är just detta jag vill undvika
men jag har hört på många ställen att metadon ska vara väldigt prisvärd, får ta och kika på en sådan.
Vet någon om det blir samma problem med den som med min styvrars Bosch, att den fastnar i listen halvvägs så man måste vända på listen? Det är just detta jag vill undvika
Haha, jäkla rättstavning på telefonen
Det där låter ju snarare som det är något fel på den sågen. En såg utan slide kan ju ge problemet att man måste såga från två hål om man har tjocka reglar, men en list borde väl alla sågar komma igenom.richieroyale skrev:
Gammal thread, men eftersom Jula säljer sitt masterverk fortfarande...
Lite bilder. 1/3 slitage på kolborstar (= ej mycket använt under 1 år )
Vad har hänt? Plastfäste ( svart ) av dålig kvalitet blev snabbt sliten, motorn började vibrera, vinkeln blev fel, boom bang.
Genius engineering and quality.
Lite bilder. 1/3 slitage på kolborstar (= ej mycket använt under 1 år )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad har hänt? Plastfäste ( svart ) av dålig kvalitet blev snabbt sliten, motorn började vibrera, vinkeln blev fel, boom bang.
Genius engineering and quality.
Jag har en äldre, välanvänd Metabo KGS 305 hemma och en Nutools Ntrams 1700 som stugsåg. Ntramsen ligger i tusenkronorsklassen ny. Skillnaden är stor till KGS:ens fördel är stor, Ntramsen låter värre, är sämre att gera med, är mycket rappligare mm. Den är i ok till grovbygg men inte mycket annat.
Kan det vara så att klingan är utbytt och det sitter en 210mm-klinga (original är 216mm) på den istället? För då klarar den inte av att såga igenom hela listen om man har den liggande mot anhållet.richieroyale skrev:Hm, det är svårt när man inte sågat själv och får se vad de går för.
Anders, det har gått mer än 1 år, jag får väl ringa först, vill inte lasta på och åka ditt bara för att åka tillbaka utan resultat...anders07 skrev:
Jag iaf ska prova hitta 40 år gamla grejer med motor som sitter rätt i...
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
3år är reklamationsrätten. Tror inte den går att tillämpa här dock utan omsvep.magnetens skrev:
Trist som fan att maskiner inte uppfyller den kvalitén man tänkt sig.