Är på jakt efter en billig och bra geringssåg då jag har några projekt i huset som kommer att kräva en sådan och jag vill inte gärna låna min styvfars allt för länge utan vill gärna ha en egen. Jag hittade denna på Julas hemsida och gillar det faktum att den har dubbelgering men har inte testat den. Är det någon här som har gjort det? http://www.jula.se/kap-gersag-med-dubbelgering-1500-w-242115
Välkommen till forumet.
Jag har inte provat den där Jula-sågen, men jag är ganska säker på att du får en betydligt trevligare upplevelse av ditt snickrande om du sträcker upp budgeten så det räcker till en Metabo KGS216, som finns hos Bauhaus för 1800:-
http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-216-m-kap-gersag.html
Ja det var ju dubbelt så mycket pengar, jag vet. Men själv har jag köpt två av nästan varje verktyg, först ett billigt, sen ett användbart. Och det är inte billigare ...
Efter ett tag lärde jag mig dock, så de senaste investeringarna har jag bara ett verktyg av.
Den där KGS216 var i alla fall en riktigt trevlig såg, och alltså ett rent fynd för sina små slantar.
Men nu har dom designat om den helt, och jag hoppas att dom inte sabbat något av allt det som var bra och funkade med den förra designen.
Jag har själv byggt ett helt hus med en Makita med enkelgerning. Jag kan inte påstå att det har känts så speciellt begränsande. Visst har jag någon gång fått böka om en planka - dvs vända på den. Men speciellt ofta har det ju inte blivit.
Jag har inte provat den där Jula-sågen, men jag är ganska säker på att du får en betydligt trevligare upplevelse av ditt snickrande om du sträcker upp budgeten så det räcker till en Metabo KGS216, som finns hos Bauhaus för 1800:-
http://www.bauhaus.se/metabo-kgs-216-m-kap-gersag.html
Ja det var ju dubbelt så mycket pengar, jag vet. Men själv har jag köpt två av nästan varje verktyg, först ett billigt, sen ett användbart. Och det är inte billigare ...
Efter ett tag lärde jag mig dock, så de senaste investeringarna har jag bara ett verktyg av.
Den där KGS216 var i alla fall en riktigt trevlig såg, och alltså ett rent fynd för sina små slantar.
Men nu har dom designat om den helt, och jag hoppas att dom inte sabbat något av allt det som var bra och funkade med den förra designen.
Jag har själv byggt ett helt hus med en Makita med enkelgerning. Jag kan inte påstå att det har känts så speciellt begränsande. Visst har jag någon gång fått böka om en planka - dvs vända på den. Men speciellt ofta har det ju inte blivit.
Redigerat:
Som Mikael_L säger, någonstans får man dra en gräns! Du behöver inte gå upp i pris till en ordentlig Bosch, Makita eller liknande.. Men jag skulle starkt avråda från de allra billigaste!
En kompis köpte en billig av märket CoTech på classes för ett par år sedan, liknande denna http://www.clasohlson.com/se/Pr407956000/Pr407956000 men den verkar vara omdesignad. Och jag kan säga att man blir gråhårig fort! Den var väldigt rapplig i lägena och mycket svårt att ens få den att såga rakt, än svårare då man skulle ställa in olika gradtal! Vart olika varje gång fastän den stog på samma gradtal!
En kompis köpte en billig av märket CoTech på classes för ett par år sedan, liknande denna http://www.clasohlson.com/se/Pr407956000/Pr407956000 men den verkar vara omdesignad. Och jag kan säga att man blir gråhårig fort! Den var väldigt rapplig i lägena och mycket svårt att ens få den att såga rakt, än svårare då man skulle ställa in olika gradtal! Vart olika varje gång fastän den stog på samma gradtal!
Har föregångaren till den där. Har klarat ett garage och ett växthusbygge samt div andra renoveringar utan problem. Enda nackdelen är att skalan stämmer inte riktigt iaf inte på den jag har. Annars fungerar den bra och trots att den fått gått hårt inga glapp än så länge. Glöm inte att köpa ett bra bord/ställning till sågen du köper.
Jag har använt den ett tag, främst till lister, och tycker att den duger gott. Har inte haft några problem med skalan. Ganska enkelt att byta klinga, vilket behövs för finare snitt. Jämfört med dyrare maskiner tycker jag att denna är mer högljudd, men med ett par bra kåpor/pluggar är det inga problem.
Nu frågar TS om en JULA-såg, den har jag ingen erfarenhet av. För 7-8 år sedan köpte jag en kap/gersåg på ÖB, pris ca 1200 kr. Enda problemet jag haft var en trasig strömställare, jag fick en ny utan kostnad.
Sågen användes till en utbygnad 55 m2, bl a takstolar i 45x220.Den har fungerat ypperligt, bra precision tycker jag, dubbla "styrrör".
Sågen användes till en utbygnad 55 m2, bl a takstolar i 45x220.Den har fungerat ypperligt, bra precision tycker jag, dubbla "styrrör".
Hobbysnickare
· skaraborg
· 341 inlägg
Gå till ett par olika butiker som har demoex av maskinerna uppstälda. Ställdig och låtsassåga ett antal snitt, vinkla om sågen "såga" några snitt till. Hur känns det? Är det vingligt, lätt att ställa om vinklarna. Hur fungerar klingskydd och teleskopfunktionen.
På ett utav de dyrare märkena gillade jag inte mekanismen för klingskyddet, passade kanske inte min hand eller vad det nu var.
På ett utav de dyrare märkena gillade jag inte mekanismen för klingskyddet, passade kanske inte min hand eller vad det nu var.
Köp nåt bättre. Metabon som nämndest är nog ljusår bättre.
Jag är missnöjd. Man ska inte behöva mäta in klingan med en vinkelhake när det finns skalor att gå efter.
Inte ens "piggen" som ploppar in och låser i 90grader är på 90grader...
Man får vad man betalar för och om man är beredd att strula med att mäta in klingan med vinkelhake(helst då en kvalitetshake med 45grader osv.)
Det minsta man kan begära är att det iallafall går att såga rakt.
Jag är missnöjd. Man ska inte behöva mäta in klingan med en vinkelhake när det finns skalor att gå efter.
Man får vad man betalar för och om man är beredd att strula med att mäta in klingan med vinkelhake(helst då en kvalitetshake med 45grader osv.)
Bara en liten kontrollfråga, är det just den sågen från Jula som TS nämner som du berättar din erfarenhet av?seiko skrev:Köp nåt bättre. Metabon som nämndest är nog ljusår bättre.
Själv har som sagt inte någon erfarenhet av just precis den Jula-sågen, men väl av ett par andra billiga "kina-sågar".
Och det har inte varit speciellt roligt att jobba med dom. Sådana saker som helt raka 90graders-snitt, eller någon annan önskad exakt vinkel blir man ofta inte bortskämd med.
Den jag har själv är från ÖoB, en svart maskin med något coolt namn. Jag har endast behållt den för att den har större sågkapacitet och kan därför kanske komma till användning för att såga stolpar till ett altanbygge eller så.
Men i vilket fall brukar jag däremot alltid förvånas över hur fint själva snittet blir, trots att det t.o.m är originalklingan på den. Men som jag sa, allt annat på den maskinen gör mig bara förbannad.
Var det sågen från Jula du använde då eller var det någon av de andra som har nämnts?
Jag har tidigare använt mig av en Bosch PCM 8S och den har fungerat bra men jag har alltid fått vända på listerna när jag vrider reglaget åt höger, den tar emot och fastnar halvvägs och det är just detta som gör att jag inte vill köpa en sådan och det var därför som jag tyckte att denna från Jula verkade bra då den hade dubbelgering. Har bara sett den snabbt i butik men har inte kunnat testa den ordentligt, tänkte mest om det var någon här som hade gjort det så man kunde få lite utlåtanden. Har en kompis som köpte en väldigt billig såg från Harald Nyborg, kostade ungefär 500:- och den kunde inte ens såga rakt så jättebilliga sågar vill jag inte ha
De är nog föregångaren till den där jula sågen jag har. Köpte den för ett par år sen o betalade nog närmare 1500 för den då. Som nämnts tidigare så går de inte att såga rakt med den och de går heller inte att såga 45 graders vinkel med den. Om man ställer den på 45 grader och sedan pressar lite till så får man fortfarande bara typ 44 grader. De gäller i båda led. De är också svårt att träffa med klingan där man vill. Sätter man klingan på strecket man ritat och sedan startar klingan så flyttar den sig slumpmässigt upp till 3-4 mm åt något håll.
Så mitt råd är att köpa nått annat än den sågen. Min sticksåg av samma fabrikat är ännu värre. Den har tex pendelfunktion åt alla håll ;-)
Min julakap används idag till att kapa tändved med.
Så mitt råd är att köpa nått annat än den sågen. Min sticksåg av samma fabrikat är ännu värre. Den har tex pendelfunktion åt alla håll ;-)
Min julakap används idag till att kapa tändved med.
Medlem
· Linköping
· 48 inlägg
Jag har just den sågen och har haft den i 3 år tror jag och använt den regelbundet under åren. Nu vet jag inte om det är exakt samma modell men när jag har kikat har jag inte sett någon skillnad.
För priset är den helt ok, inga delar har lossnat än. Geringen glider fortfarande utan hack.
Positivt:
Bra klinga.
Tillräckligt med ork för att klara dimensionerna som anges.
Låsningen av sågvinkeln lossnar inte även när jag har sågat mycket, har känt på en del finare märken där jag kan rubba låsningen lätt.
Smidigt bärhandtag på översidan.
Relativt lätt att flytta på.
Negativt
Skalan ligger några grader fel men jag har lärt mig vad som motsvarar nollan, mycket av det som sågas använder jag en smygvinkel till i vilket fall.
Dammuppsamlingen är sisådär.
Låter som om den ska skära men har låtit så sedan ny.
Ingen mjukstart eller motorbroms.
Sågskyddet löper inte lika lätt längre, ibland behöver jag peta på det för att det ska falla ner.
När den går sönder skulle jag köpa den igen?
Inte omöjligt, den har fungerat bra till mina behov.
Av det jag har finns det en del andra verktyg jag hellre skulle gå upp i prisklass när dom går sönder. Det som skulle locka till en dyrare är mjukstart faktiskt.
För priset är den helt ok, inga delar har lossnat än. Geringen glider fortfarande utan hack.
Positivt:
Bra klinga.
Tillräckligt med ork för att klara dimensionerna som anges.
Låsningen av sågvinkeln lossnar inte även när jag har sågat mycket, har känt på en del finare märken där jag kan rubba låsningen lätt.
Smidigt bärhandtag på översidan.
Relativt lätt att flytta på.
Negativt
Skalan ligger några grader fel men jag har lärt mig vad som motsvarar nollan, mycket av det som sågas använder jag en smygvinkel till i vilket fall.
Dammuppsamlingen är sisådär.
Låter som om den ska skära men har låtit så sedan ny.
Ingen mjukstart eller motorbroms.
Sågskyddet löper inte lika lätt längre, ibland behöver jag peta på det för att det ska falla ner.
När den går sönder skulle jag köpa den igen?
Inte omöjligt, den har fungerat bra till mina behov.
Av det jag har finns det en del andra verktyg jag hellre skulle gå upp i prisklass när dom går sönder. Det som skulle locka till en dyrare är mjukstart faktiskt.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Sågen i fråga kostar ca900kr. och för mig skulle den med största sannolikhet inte uppfylla mina krav på precision Och då har jag inte ens provat eller set den. Men min erfarenhet av verktyg speciellt inom snickeri säger mig, att den inte skulle uppfylla mina krav.
Vad jag vill säga är att ibland är det svårt att bilda sig en uppfattning om något verktyg är bra eller inte. När vissa säger att den funkar för dom medan andra säger att nä den är skit.
Alla har så olika uppfattning av vad som är bra och så har vi olika behov.
Vissa nöjer sig med att det blir 1-3mm glipa i gerningarna mellan två taklister och fyller med lite latex. Medan andra vill att det skall sitta ihop och mäter glipan med bladmått.
Och har man ingen större erfarenhet av maskiner så blir det nästan ännu svårare. Och det går inte att läsa några specar på div maskiner och försöka jämföra vilken som skulle funka för ens ändamål för så noga specar inte tillverkaren sina maskiner.
Så har jag någon lösning svar nej
Men om man skall göra en generalisering ( usch jag gillar inte generaliseringar ) så försök att undvika det billigaste.
Pär
Vad jag vill säga är att ibland är det svårt att bilda sig en uppfattning om något verktyg är bra eller inte. När vissa säger att den funkar för dom medan andra säger att nä den är skit.
Alla har så olika uppfattning av vad som är bra och så har vi olika behov.
Vissa nöjer sig med att det blir 1-3mm glipa i gerningarna mellan två taklister och fyller med lite latex. Medan andra vill att det skall sitta ihop och mäter glipan med bladmått.
Och har man ingen större erfarenhet av maskiner så blir det nästan ännu svårare. Och det går inte att läsa några specar på div maskiner och försöka jämföra vilken som skulle funka för ens ändamål för så noga specar inte tillverkaren sina maskiner.
Så har jag någon lösning svar nej
Men om man skall göra en generalisering ( usch jag gillar inte generaliseringar ) så försök att undvika det billigaste.
Pär
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 472 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 472 inlägg
Jag har också köpt denna såg TS frågar om för ett par år sen, 1200:- på kampanj med ben-stativet tror jag betalade.
Men jag kan bara instämma som flera ha skrivit. Dålig gradantal-inställning, ligger fel vid 0º. Kling-skyddet börjar fastna i öppet läge. Men klingan är fortfarande vass.
Jag skulle bara ha den till några väggar och tänkte "den duger" Men trots allt så sågade jag allt virke till hela friggeboden i somras och ja, den funkar fortfarande. Men den har börjat ansöka om pensionering.
Mitt råd = Köp något dyrare!
Men jag kan bara instämma som flera ha skrivit. Dålig gradantal-inställning, ligger fel vid 0º. Kling-skyddet börjar fastna i öppet läge. Men klingan är fortfarande vass.
Jag skulle bara ha den till några väggar och tänkte "den duger" Men trots allt så sågade jag allt virke till hela friggeboden i somras och ja, den funkar fortfarande. Men den har börjat ansöka om pensionering.
Mitt råd = Köp något dyrare!