E erik5678 skrev:
Men en vägg med tjära på utsidan borde väl ha varit ganska tät från början?
Ja, det är ett ganska vanligt byggnadssätt från den tiden. Väggen var tillräckligt tät (iallafall de första decennierna) och dränering kan vara komplicerat om det inte går att få fall hela vägen ut till nåt avrinningsställe, så det struntade man i.
 
B b8q skrev:
Men väggen står på en syll, och under den är det knappast tjära, så fukt sugs upp i väggen.

Det går rätt bra att inreda ett rum som är fuktigt; dels kan du putsa och måla väggen med t.ex. silikatfärg, som kan "andas". Sedan kan du sätta in en avfuktare (Jag använde en Woods i min källare innan jag dränerade om och bilade ut - det gjorde stor skillnad bara det). Och slutligen låta bli organiska material mot golv och väggar; som trä, mattor etc.
Ja, planen är att putsa ytterväggarna och måla med silikatfärg. Det är flera som sagt att det inte går att putsa när det tränger in för mycket vatten, och att putsen kommer släppa. Vet inte om det stämmer med den mängd fukt som är här.

Sedan blir det väldigt blött i "vallgraven" där syllarna till den reglade väggen var ingjutna och den behöver gjutas igen innan jag kan putsa väggen och lägga golv. Går det att göra när det hela tiden kommer mer fukt? Det känns som att det kan vara svårt att få det att torka ordentligt.
 
Romarna kunde till och med gjuta betong som härdade under vatten...
 
Då kanske det går att putsa och göra i ordning ändå. Frågan är vad som händer om det kommer ett kraftigt regnväder och det kommer in mycket vatten. Sitter putsen kvar?

Vill gärna börja på att göra i ordning men vill inte behöva göra om igen senare.
 
Har du någon avfuktare i källaren idag?
 
E erik5678 skrev:
Då kanske det går att putsa och göra i ordning ändå. Frågan är vad som händer om det kommer ett kraftigt regnväder och det kommer in mycket vatten. Sitter putsen kvar?
Så länge du målar med något som inte stänger in fukten (kalk eller silikatfärg t.ex.) så att väggen kan andas så är det nog lugnt.
 
M Mawe85 skrev:
Har du någon avfuktare i källaren idag?
Ja, avfuktare har funnits sedan 15 år tillbaka för att hålla nere luftfuktigheten. Den arbetar hårdare nu och luftfuktigheten går då och då över de 60% som jag har satt larm på.


S scim skrev:
Så länge du målar med något som inte stänger in fukten (kalk eller silikatfärg t.ex.) så att väggen kan andas så är det nog lugnt.
Jag hoppas att det är så, men alla som jag än så länge har pratat med som är i byggbranchen säger att det måste torka först. Måste undersöka det mer.
 
E erik5678 skrev:
Jag hoppas att det är så, men alla som jag än så länge har pratat med som är i byggbranchen säger att det måste torka först. Måste undersöka det mer.
Det är ju trams, när man putsar kommer man ju ändå blöta ner väggen. Jag putsade om flera väggar innan jag dränerade och det är ingen skillnad på dessa jämfört med de jag putsade efter jag dränerat så här 6 år senare.
 
Putsen fäster bättre när det är blött.
 
S scim skrev:
Det är ju trams, när man putsar kommer man ju ändå blöta ner väggen. Jag putsade om flera väggar innan jag dränerade och det är ingen skillnad på dessa jämfört med de jag putsade efter jag dränerat så här 6 år senare.
useless useless skrev:
Putsen fäster bättre när det är blött.
Det låter väldigt bra. Då finns det hopp att få det klart med minimal försening
 
Jag putsade ett källarrum i vintras i mitt nya hus och det ska ju vattnas mycket innan och efter(så att det inte torkar för fort), så fukt är nog inget problem. Men frågan är om du inte ska näta innan du putsar? Om det kan bli grävning på utsidan finns ju risken att väggen sätter sig lite. Självklart är det ju bara att laga små springor med nytt bruk och färg(silikat), men nätningen kanske inte är så mycket extrajobb, och framförallt är putsnät ganska billigt.

Sen är ju frågan om det var så bra uppvärmt innan? Ifall du har lite mer uppvärmning i rummet nu efter renovering så kanske du får ned fuktigheten lite på detta sätt.
 
Idag har man beslutat att grävning kommer att göras någon gång nästa år i samband med andra planerade arbeten. Så länge kan jag inte vänta, utan jag börjar bygga nästa vecka och hoppas på det bästa.

O OTGI skrev:
Jag putsade ett källarrum i vintras i mitt nya hus och det ska ju vattnas mycket innan och efter(så att det inte torkar för fort), så fukt är nog inget problem. Men frågan är om du inte ska näta innan du putsar? Om det kan bli grävning på utsidan finns ju risken att väggen sätter sig lite. Självklart är det ju bara att laga små springor med nytt bruk och färg(silikat), men nätningen kanske inte är så mycket extrajobb, och framförallt är putsnät ganska billigt.

Sen är ju frågan om det var så bra uppvärmt innan? Ifall du har lite mer uppvärmning i rummet nu efter renovering så kanske du får ned fuktigheten lite på detta sätt.
Jag har tänkt näta. Det går ett par elrör där sedan tidigare. Vet inte riktigt hur man gör med elen. Rören är sedan huset byggdes och egentligen kanske man bör byta dessa innan man putsar in dem för de är nog rätt sköra. Då får man å andra sidan en skarv att putsa in. Sätta nät framför eller bakom elrören? På något sätt ska någon apparatdosa på plats. Tunn dosa och uttag med förhöjningsram antar jag att det måste bli. Får nog posta i el-forumet om den biten.

Uppvärmning... Vattenburen radiator. Värmen stängs av centralt i hela fastigheten på sommaren dumt nog. Detta görs även sedan man satte termostater på varje radiator för ca 15 år sedan för att "någon kan resa bort och glömma termostaterna fullt öppna". Det är i alla fall den förklaring som jag har hört.
 
Kolla på om du kanske kan byta radiatorn till en fläktkonvektor, Den sätter lite snurr på luften.
 
Dags för en uppdatering.

Det har stått still ett tag i väntan på fuktmätningar och grejer, men det är nu gjort och det är 88% relativ fuktighet i väggen. Ytan har däremot torkat, och efter inrådan så kommer jag att lägga på KC-bruk, men jag kommer att vänta med att måla tills efter att det har grävts.

Nu förbereds det för putsande och första steget var att ta bort löst bruk. Det mesta av bruket som är ytligt har konsistens ungefär som en mandelkubb. Det bara smular sönder. Behöver knappt verktyg. Frågan är hur mycket man ska behöva ta bort innan man fyller håligheterna med nytt bruk.

Ska även börja på att sätta stålreglad vägg runt avloppsrören och börja planera för bygge av ny innervägg. Måste leta rätt på en bra elektriker illa kvickt för att planera hur elen ska dras.

Inga nya bilder nu då det inte har hänt något synligt sedan sist, men nu är det i alla fall på gång igen.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.