i artikel står det:

"Vilken avloppslösning man än väljer måste man ha en slamavskiljare, till exempel en trekammarbrunn, som avlägsnar de större partiklarna i avloppsvattnet."

Detta stämmer inte !!

I Naturvårdsverkets nya riktlinjer från en 1 augusti 2006 betonas
nu anläggningens funktionalitet istället för, som tidigare, dess konstruktion.

med detta menas att om en konstruktion kan bevisas rensa till de nivåer som naturvårdsverket råder (BOD7 > 90%, Fosfor > 90% och Kväve 50%)
får denna användas!

det finns flertalet av dessa alternativ ute på marknaden, varav ett minireningsverk kan vara ett alternativ. Minireningsverket, Bio Cleaner, från Evergreen Solutions (se länk: AB Evergreen Solutions - Kompletta Minireningsverk & Reningsverk) består av endast en tank som man kopplar in avloppsvatten och El till och sen ett utlopp (till tex ett dike)

Den biologiska processen i tanken är uppdelad i flera steg och fosforn fälls ut via kemisk rening. Här krävs det INGEN "slamavskiljare, till exempel en trekammarbrunn, som avlägsnar de större partiklarna i avloppsvattnet."
konstruktionen renar enligt naturvårdsverket krav !!

där av står det fel i artikeln....

flearafiskar skrev:
i artikel står det:

"Vilken avloppslösning man än väljer måste man ha en slamavskiljare, till exempel en trekammarbrunn, som avlägsnar de större partiklarna i avloppsvattnet."

Detta stämmer inte !!

I Naturvårdsverkets nya riktlinjer från en 1 augusti 2006 betonas
nu anläggningens funktionalitet istället för, som tidigare, dess konstruktion.

med detta menas att om en konstruktion kan bevisas rensa till de nivåer som naturvårdsverket råder (BOD7 > 90%, Fosfor > 90% och Kväve 50%)
får denna användas!

det finns flertalet av dessa alternativ ute på marknaden, varav ett minireningsverk kan vara ett alternativ. Minireningsverket, Bio Cleaner, från Evergreen Solutions (se länk: AB Evergreen Solutions - Kompletta Minireningsverk & Reningsverk) består av endast en tank som man kopplar in avloppsvatten och El till och sen ett utlopp (till tex ett dike)

Den biologiska processen i tanken är uppdelad i flera steg och fosforn fälls ut via kemisk rening. Här krävs det INGEN "slamavskiljare, till exempel en trekammarbrunn, som avlägsnar de större partiklarna i avloppsvattnet."
konstruktionen renar enligt naturvårdsverket krav !!

där av står det fel i artikeln....
Tittar på deras "ritning" på hemsidan, så har du ju fortfarande sedimentering/slamavskiljning i reningsverket...

Japp, det blir ju alltid rester kvar som ska bort. I mitt mini reningsverk så tömmer man en filter påse några gånger per år...

jakim skrev:
Japp, det blir ju alltid rester kvar som ska bort. I mitt mini reningsverk så tömmer man en filter påse några gånger per år...
Beror helt på vilket minireningsverk du har! De flesta reningsverk har INTE det, utan slambilen får komma och tömma.
Men smaken är ju som baken. Man slipper kostnaden för slamtömning, men jag hade personligen inte velat ta hand om min egen skit... :)

jakim skrev:
Vilket fabrikat av reningsverk är det? Vad kostade det att installera?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.