3 701 läst · 17 svar
4k läst
17 svar
Om plastfärg på pärlspont i ett gammalt kök
useless skrev:
A Avemo skrev:Det finns nog ingen genväg till att få bort all färg. Och detta med giftiga gaser på grund av värmen gäller givetvis även speed heater. Jag ville bara peka på att det finns genvägen att inte ta bort färgen utan måla över i stället. På utomhuspanel kan man ju fundera över lämpligheten med plastfärg på en gammal fasad. Erfarenheten visar att det kan ställa till med stora problem. Men det gäller ju inte inomhus. Det blir nog snyggast om man tar bort allt. Men vill man ha ett mindre jobb och är beredd att acceptera att inte resultatet blir alldeles som nytt så kan man ta genvägen att mattslipa och måla över. Visst finns det genvägar. Men ofta har de ett pris.
Tack! Ska pröva alla tips. Den gamla färgen är verkligen som plast. Det går inte att slipa. Jösses, hur tänkte man anno 1983? Tur att tider förändras. Det enda positiva i kråksången är att den originalfärg under är helt opåverkad av tidens tand! När jag kommit igång ska jag skicka bilder till detta fantasiska forum! Ny spont är ett alldeles för stort jobb. Ska pröva med värme i sommar. Jag vet att acceleratorolja som strykes på ett dygn innan, ska göra att det blir enklare. Är lite försiktig med att säga vilket företag som givit råd.A Avemo skrev:Det finns nog ingen genväg till att få bort all färg. Och detta med giftiga gaser på grund av värmen gäller givetvis även speed heater. Jag ville bara peka på att det finns genvägen att inte ta bort färgen utan måla över i stället. På utomhuspanel kan man ju fundera över lämpligheten med plastfärg på en gammal fasad. Erfarenheten visar att det kan ställa till med stora problem. Men det gäller ju inte inomhus. Det blir nog snyggast om man tar bort allt. Men vill man ha ett mindre jobb och är beredd att acceptera att inte resultatet blir alldeles som nytt så kan man ta genvägen att mattslipa och måla över. Visst finns det genvägar. Men ofta har de ett pris.
Produkter som diskuteras i tråden