Lockpris deluxe. Kommer gå för mellan 13-15.

Tycker det var en fint hus som jag med lätthet hade funnit mig i.
Men det ligger lite avsides för oss tyvärr.

Ska jag klaga på nå så skulle det vara att teglet har krympt takfoten lite väl mycket enligt mig.

Oftast har man redan väldigt lite takfot vid mansardtak så teglet krymper det än mer.
Men huset klädde sig i tegel, en av få tegelvillor som är fin

L Lutte skrev:
Tycker det var en fint hus som jag med lätthet hade funnit mig i.
Men det ligger lite avsides för oss tyvärr.

Ska jag klaga på nå så skulle det vara att teglet har krympt takfoten lite väl mycket enligt mig.

Oftast har man redan väldigt lite takfot vid mansardtak så teglet krymper det än mer.
Men huset klädde sig i tegel, en av få tegelvillor som är fin
Sambon hittade denna, lite för ung tycker jag, men man kan inte klaga på att den ligger avsides iaf, snarare tvärt om. :)

https://www.bosthlm.se/1378207/oknebovagen-2-sotholmsvagen-12/fakta

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon hittade denna, lite för ung tycker jag, men man kan inte klaga på att den ligger avsides iaf, snarare tvärt om. :)

[länk]
Synd att det inte var bilder från insidan, men rent krasst tycker jag att huset proportioner inte gör sig. De flesta 2plans eller 1¾ villor ser oftast väldigt lustiga ut. Liten byggnadsarea men väldigt höga.

Men trädgård ser fin ut och huset ser utvändigt att vara i fint skick.

Jo Det är är fortfarande väldigt avsides, ligger garanterat 90mil från från vänner och bekanta . Sen ligger det ju väldigt långt ifrån närmaste skoterled så då är det ju avsides.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Områdesnamn sprider sig förstås geografiskt när de är populära, och bor man på exempelvis Hägerstensåsen förstår jag att det är lätt att kalla hela villamattan bort mot Mälarhöjden för Mälarhöjden, men det är allra minst ohistoriskt.

Och bara en sådan sak som att @AndersMalmgren nästan lurades söder om stan för att titta på ett hus i relativt ofashionabla Hägersten borde väl få även de mest namngeografiskt liberala att besinna sig.
Områdesnamn sprider sig förstås geografiskt när de är populära, och bor man på exempelvis Hägerstensåsen förstår jag att det är lätt att kalla hela villamattan bort mot Mälarhöjden för Mälarhöjden, men det är allra minst ohistoriskt.

Och bara en sådan sak som att @AndersMalmgren nästan lurades söder om stan för att titta på ett hus i relativt ofashionabla Hägersten borde väl få även de mest namngeografiskt liberala att besinna sig.

Nu förstår jag inte riktigt vilken agenda som drivs och jag har personligen inget intresse i huset som sådant, men ska man ge en lite mer nyanserad bild av området så ser det väl ut ungefär såhär:

Det finns Pettersbergsvägen med direkt omnejd som oftast betingar ett lite till mycket högre pris beroende på läge och typ av hus. I övrigt är villaområdena i princip sammanflätade utan några tydliga gränser och pris och attraktivitet varierar beroende på läge i området, tomt, hustyp etc. (även om de absoluta prisrekorden som sagt finns runt Pettersbergsvägen).

Vad gäller namnfrågan så är den väl kanske av underordnad betydelse och postadresser osv. har väl ändrats genom åren om jag inte missminner mig. Ska man dock förklara för ngn var en fastighet ligger så är min erfarenhet att "Mälarhöjden" brukar vara det mest pragmatiska oavsett postadress. Antar att slutpriset på bostaden kommer visa hur oattraktivt och ofashionabelt det är...;)

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Synd att det inte var bilder från insidan, men rent krasst tycker jag att huset proportioner inte gör sig. De flesta 2plans eller 1¾ villor ser oftast väldigt lustiga ut. Liten byggnadsarea men väldigt höga.

Men trädgård ser fin ut och huset ser utvändigt att vara i fint skick.

Jo Det är är fortfarande väldigt avsides, ligger garanterat 90mil från från vänner och bekanta . Sen ligger det ju väldigt långt ifrån närmaste skoterled så då är det ju avsides.
Jo jag gillar 20-tal bättre pga detta då de ofta har källare. avsides, den ligger 200 meter från tunnelbana. Inne på krogen på nolltid. Snarare ligger den för nära.

R Rensoparn skrev:
Nu förstår jag inte riktigt vilken agenda som drivs
Jag vet inte om jag vill påstå att jag hade en agenda, mer än att jag tyckte och tycker att områdesnamnet var ett uppenbart exempel på lånta fjädrar.

Att stadsdelar skulle behöva vara tydligt separerade från varandra för att vara olika stadsdelar förstår jag heller inte riktigt. Vasastan–Norrmalm–Östermalm–Gärdet är exempelvis ett långt kontinuum, men det är ändå fyra olika stadsdelar (med förvisso delvis oklara gränser). I mina ögon är det samma sak här, att kalla Edelcrantzvägen för Mälarhöjden är för mig lika fel som att kalla kalla Vanadisvägen för Norrmalm.

R Rensoparn skrev:
Antar att slutpriset på bostaden kommer visa hur oattraktivt och ofashionabelt det är...;)
Just den delen var bara ett humoristiskt (eller plumpt/uttjatat/avundsjukt) nålstick till Anders. Det är inte så att jag egentligen förfäktar att Hägersten skulle vara ett dåligt område på något vis.

• Gilla
Rensoparn och 1 till
  • Laddar…
Just den delen var bara ett humoristiskt (eller plumpt/uttjatat/avundsjukt) nålstick till Anders. Det är inte så att jag egentligen förfäktar att Hägersten skulle vara ett dåligt område på något vis.
Tänk om man hamnar söder om söder då kommer man få höra från er :)

• Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag vet inte om jag vill påstå att jag hade en agenda, mer än att jag tyckte och tycker att områdesnamnet var ett uppenbart exempel på lånta fjädrar.

Att stadsdelar skulle behöva vara tydligt separerade från varandra för att vara olika stadsdelar förstår jag heller inte riktigt. Vasastan–Norrmalm–Östermalm–Gärdet är exempelvis ett långt kontinuum, men det är ändå fyra olika stadsdelar (med förvisso delvis oklara gränser). I mina ögon är det samma sak här, att kalla Edelcrantzvägen för Mälarhöjden är för mig lika fel som att kalla kalla Vanadisvägen för Norrmalm.
Ok, ja angående de lånta fjädrarna får vi väl kanske bara konstatera att vi tycker olika i detta fall.;)

Vet inte om jag skrev att stadsdelar behöver vara tydligt separerade utan kommentaren handlade väl mer om att det kanske är lite av en icke-diskussion om de lånta fjädrarna iom. att området hänger ihop, ser likartat ut etc. Vet inte om jag är helt med på ditt exempel då jag misstänker att det är en högst begränsad skara längs Vanadisvägen som ser ngn större praktisk tydlighet, tradition eller samhörighet under etiketten Norrmalm...

Stadsdelar (officiella) har ju klara och beslutade gränser. Här kan ni se var gränserna går mellan Hägersten och Mälarhöjden.
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Lockpris deluxe. Kommer gå för mellan 13-15.
Jajamensan, uppe i nära 14 mnkr nu.

B
H Huruvida skrev:
Stadsdelar (officiella) har ju klara och beslutade gränser. Här kan ni se var gränserna går mellan Hägersten och Mälarhöjden.

Jajamensan, uppe i nära 14 mnkr nu.
Priset blir ju inte lägre när huset varit med på hemnets Instagram och diskuterats på byggahus

det där är axelsberg alla gånger som vi lärde oss som barn var allt väst om båtklubben var Mälarhöjden är uppvuxen i området finaste husen ligger runt Pettersbergsvägen

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Maria T
Det där med postadressen, i detta fall Hägersten, och sen områden i områden - jag tänker precis som @maria01 att det här skulle jag nog tycka var Axelsberg men det är så hårfint, och helt galet i mina tankar att ett hus på ena sidan vägen (för att det kallas orten B) ska vara sämre än på andra sidan vägen (som kallas orten A).

Jag bor i den andra största kommunen i Stockholms län, Huddinge, och vi har "fulsidor" och "finsidor" inom kommunen, i den del där jag bor finns postnummerområden som klingar bättre eller sämre för köpare. Tråkigt att många som bor på "fel" sida detta postnummerområde ser det som positivt att antingen dela kommunen (hur bra blir det?) eller vill skapa ett helt nytt namn för att skärma sig från det närliggande området med flerfamiljhus, hyreshus. Bara som information, jag har inga idéer på hur detta går att lösa men personligen skäms jag inte själv över att min postadress har ett delvis dåligt rykte.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.