Det verkar säkert smidigt om man läser reklamen, men precis som alla andra maskiner kostar drift och underhåll och livslängden är begränsad.
Funkar vanlig slamavskiljare så är det absolut enklast och billigast i längden.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja jag tror lite som dig där.
Men man ska ju också inse att man ska nog vara lite speciell människa för att inte tycka det är besvärligt och lite äckligt att hantera restprodukterna.
Visst skulle det vara jätteskönt att man bara spolar i toan och sen kommer tankbilen och tömmer trekammarbrunnen 1 ggn om året och man bara betalar lite för det ... :)

Huset blir väl antagligen mer värt också med en sådan lösning, inte helt att förakta...
Men precis! Nu är detta ett litet hus på ca 60kvm i ett område där allt fler hus blir permanent boende. Dom runt oss är permanent boende. Så känns som att det är värt att lägga lite extra och göra huset mer mot ett permanent boende, både för bekvämligheten och för värdet.
Speciellt när vi har ett badrum som behöver renoveras, och gör vi inte toa nu kopplad till någon tank. Så måste vi ju göra om det om vi får för oss att göra det om några år. För huset är en investering för att nyttjas i många år framöver :)

Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Men precis! Nu är detta ett litet hus på ca 60kvm i ett område där allt fler hus blir permanent boende. Dom runt oss är permanent boende. Så känns som att det är värt att lägga lite extra och göra huset mer mot ett permanent boende, både för bekvämligheten och för värdet.
Speciellt när vi har ett badrum som behöver renoveras, och gör vi inte toa nu kopplad till någon tank. Så måste vi ju göra om det om vi får för oss att göra det om några år. För huset är en investering för att nyttjas i många år framöver :)
Vi har en Wehoputs 5. Den pumpar ut avloppsvattnet så bädden kan ligga på marken. Är det inte krav på hög skyddsnivå får avloppsvattnet pumpas ut i dike direkt.

• En Wehoputs 5 avloppspump installerad i ett grävt dike med en arbetare i blå skyddskläder bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Detta är vad jag kollar på just nu. Men som sagt heltids jobb att sätta sig in i detta.

• Skärmdump av en webbsida om FANN WC+BDT biobädd med slamavskiljare för avloppshantering.
Jag har också vattensjuk mark där min anläggning finns.
Har en klassisk trekammarbrunn (betong) där vattnet går vidare till en pumpbrunn (betong) och därefter pumpas gråvattnet upp till en infiltrationsbädd ovan mark 1,5m hög 2m bred 7m lång ca. Smidigt, pålitligt och robust.
slamtömning en gång per år för 750 kr.
Hela anläggningen kostade 65000 inkl. arbete.
Infiltrationsbädden kan du lägga vart som helst på tomten iochmed att vattnet pumpas dit. Dock inte för nära egen brunn om ni har det.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Lite erfarenheter av wehoputs:
[länk]

Någon som har uppgifter om driftkostnader? , Autodidak1?
Har ingen separat elmätare, men drar inte så mycket. Använder komposterbara säckar för tömning (ingen slamsugning). Sen tillkommer serviceavtal inkl kemi. Tror totalkostnaden är ca 3000-3500/år

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Hur är säckarna att hantera, både rent fysiskt (och psykologiskt) samt hur komposteras de?
Har man en byggd komposthäck som man bara lägger de i, eller?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur är säckarna att hantera, både rent fysiskt (och psykologiskt) samt hur komposteras de?
Har man en byggd komposthäck som man bara lägger de i, eller?
Inga problem att hantera tycker jag. Eftersom vi har den i stuga så passar jag på då den i princip är tom på vätska (olika steg i processen) lättare att lyfta upp då och byter lite oftare så blir dom inte så fulla.

Gräver ner i marken själv

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Efter mycket sökande och läsande så har jag anlitat ett företag som kommer och gör en VA utredning av tomten och fixar alla papper till kommunen och allt. Samma firma som gjorde grannens för några år sedan. Den tomten har lika tråkiga förhållanden på sin tomt som våran. Så fortsättning följer.

Tror du gör helt rätt att ta in expertis. Jag gjorde allt förarbete själv när vi installerade vårt minireningsverk. Det blev bra och fungerar men hade valt annan leverantör om jag gjorde om det (fult lock) och det hade kanske ett proffs pekat ut. Men men.

Lycka till!!

• Gilla
Blivit med sommarhus
  • Laddar…
Nu är avloppet beställt. Hamnade på slutentank med vaccumtoalett och ett nytt bdt system där vattnet pumpas till en markbädd och sen rinner ut i diket.
Man kommer lägga ner det så långt det går (ca70 cm ner till berget) och sen kommer båda tankarna att byggas in ovanifrån istället.
Så nu kan man äntligen börja fokusera på renovering av badrummet och att vi till säsongen 2022 kommer ha det väldigt trevligt på vårat landställe ^^

Claes Sörmland
Blivit med sommarhus Sussiiee skrev:
Nu är avloppet beställt. Hamnade på slutentank med vaccumtoalett och ett nytt bdt system där vattnet pumpas till en markbädd och sen rinner ut i diket.
Man kommer lägga ner det så långt det går (ca70 cm ner till berget) och sen kommer båda tankarna att byggas in ovanifrån istället.
Så nu kan man äntligen börja fokusera på renovering av badrummet och att vi till säsongen 2022 kommer ha det väldigt trevligt på vårat landställe ^^
Bara en koll i all välmening eftersom tråden startades för några få dagar sedan och kommunbyråkratin vanligen är mycket långsam. Ni är med på att ni först måste ha ett avloppstillstånd för anläggningen och när det är beviljat så får du startbesked från kommunen för att bygga anläggningen? Tänker på tågordningen så att ni inte beställer något som ni inte sen kan använda p g a att avloppstillståndet inte beviljas.

Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara en koll i all välmening eftersom tråden startades för några få dagar sedan och kommunbyråkratin vanligen är mycket långsam. Ni är med på att ni först måste ha ett avloppstillstånd för anläggningen och när det är beviljat så får du startbesked från kommunen för att bygga anläggningen. Tänker på tågordningen så att ni inte beställer något som ni inte sen kan använda p g a att avloppstillståndet inte beviljas.
Jag kan bara hålla med om detta. Jag gick igenom en ansökningsprocess nu i höst/vår. Det var en process på nästan fem månader. Handläggaren var ute och tittade på tomten med entreprenören innan jag ens lämnade in min ansökan. Det tog sedan en månad innan handläggaren hade tid att titta på ansökan. Grannhörandet tog sex veckor, eftersom alla inte svarade i tid och sedan var det överklagandetid på det.

• Gilla
Blivit med sommarhus och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bara en koll i all välmening eftersom tråden startades för några få dagar sedan och kommunbyråkratin vanligen är mycket långsam. Ni är med på att ni först måste ha ett avloppstillstånd för anläggningen och när det är beviljat så får du startbesked från kommunen för att bygga anläggningen? Tänker på tågordningen så att ni inte beställer något som ni inte sen kan använda p g a att avloppstillståndet inte beviljas.

Okej rättning från min sida! Allt är "beställt" genom företaget som även sköter allt med kommunen. En plan för vad vi komma att tänkas ha är i rullninge :)
Så absolut kan det komma något på vägen. Men förutsättningarna var goda, speciellt när jag snöade in mig på att det inte skulle gå att få till någonting ^^

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.