På höger sida av fläktkåpan kan man skruva bort luckan med lampan. Där bakom är all elektronik. Om man bara vill ta bort motorn som egentligen var mitt mål så ska denna lucka tas bort. Sen får man skruva bort de markerade kablarna plus jord (också på insidan av lampan - så ignorera bilden med sockerbiten). Så, man behöver alltså aldrig ta ner fläktkåpan för att ta bort motorn. Men jag vill ändå göra rent allting så, det var värt det i slutändan. Alla plastdelar körde jag i diskmaskinen på 70 grader. Det blev nästan helt rent.

På bilderna av dosan med knapparna kan man se spår i plasten. I dessa spår ska "plastbrickorna" jag nämnt tidigare ligga i. De kommer sen också gå i spår i locket till dosan. Så, de är väldigt viktiga och inte något krafs som jag trodde först.

På en av bilderna ser man också info om motorn.

• Ett smutsigt, öppet diskmaskinfack med synlig spolarm, doseringsenhet och elektriska anslutningar. Slitage och bruna fläckar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti av en elektrisk apparat, synliga ledningar, terminaler, tecken på överhettning eller slitage, otydlig säkerhet.
    Skapa konto
  • Hand håller en öppnad, sliten elektrisk komponent med flera trassliga kablar i bakgrunden. Reparation eller underhåll.
    Skapa konto
  • Elanslutning med skruvterminal, jordning, kablar, smutsigt, installationsarbete, oskyddad elkabel, potentiell säkerhetsrisk.
    Skapa konto
  • Öppen elektronisk apparat, möjligen en kontakt eller omkopplare, med synliga fjädrar och ledare, smutsig eller nersmutsad.
    Skapa konto
  • Inuti bränt eluttag med smält plast, synliga metallkomponenter, brunaktiga fläckar; möjlig brandrisk.
    Skapa konto
  • En hand håller en korroderad elektrisk kretskortkomponent med skruvar och ledningar. Reparationsbehov.
    Skapa konto
  • Nött etikett på maskinell utrustning med tekniska specifikationer, Futurumverken AB, Sverige, 220V, 50Hz, 60W.
    Skapa konto
Just det. Har ingen bild på det men motorns axel sitter med en sån typisk låsring. Jag har tyvärr inget verktyg för att ta bort den. Den är också rätt stark och var på väg att bli deformerad av mina försök med kniv och mejsel. Så, jag gav upp. Istället lät jag spruta i lite WD-40 där låsringen är och snurrade på motorn i olika vinklar i flera minuter. Motorn eller axeln går att rucka lite på. Så det gjorde jag under hela tiden jag snurrade. Sen droppade jag på lite symaskinsolja och snurrade på motorn igen.

Motorn låter markant mindre. Men jag tror att jag numer alltid hör missljudet fast väldigt lågt. Förut hördes antingen ljudet väldigt mycket eller inte alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.