i åratal..

Jo men det slår oavsett vilket tappställe jag öppnar.

Precis

hsd
Det kan vara en tryckregulator som slår, de finns i kommunala ledningsnätet ibland där det är stora höjdskillnader på ledningar och ibland kan de finnas i husen

hsd med sin tes om att det skulle kunna vara en tryckregulator, kan vara en ledtråd.

Hur ligger huset? Ligger det lågt i förhållande till kommunala pumpstationen?
T.ex om kommunala pumpen vid dess tryckstuts ger 6 bar övertryck, och ditt hus ligger 40 meter lägre, då får du ca 10 bar övertryck i vattenledningarna på markplan. Så högt tryck skulle nog kunna skada varmvattenberedare. För att få acceptabelt tryck på markplan, kan en tryckreduceringsventil installeras, som ger ca 4 bar övertryck ut. Kanske har du en sådan installerad någonstans vid vatteninloppet på ditt hus?
Är vattenledningen från kommunala anslutningspunkten till din vattenmätare ett gammalt stålrör eller modernare plaströr? Man kan gissa att ljud fortplantar sig bättre i järnrör än i plaströr.

Redigerat:
Hela ledningssystemet i gatan installerades för mindre än 10 år sedan. Vi bor i skärgården utan större höjdskillnaden. Dessa smällar fanns inte de första fem åren här men efter jag har micklat med rören har det börjat.
Jag har några större ngrepp planerat så vi avvaktar om det går över av sig själv.
En tryckregulator finns inte inom huset fyra väggar, alla ledningar är synliga i källaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.