Har har ju hört om vattenslag eller vad det heter. Att det smäller till när man stänger en kran. Hos mig har det omvända inträffat: När jag öppnar en kran så blir det flera smällar i rad, som maskingevär. Jag har även intrycket att det förekommer häftigare om det inte var något flöde på längre tid. Gäller alla kranar i huset.
Det som jag gjorde sist var att installera ett nytt avstick med en kulventil 22 mm. Men kan det ha med saken att göra?
 
Det är inget som vet var du monterat avsticket 22 mm som du nämner. Du nämner inte heller om det gäller kallvattenkranar eller varmvattenkranar där du hör maskingevär.
Du nämner heller inte om maskingevärsljuden kommer först efter det att avsticket har monterats.
Med kran menar du blandare, dvs engrepps. Elller kanske gamla hederliga kranar, en för kallvatten och en kran för varmvatten.

Om man har fått in luft i vattensystemet så får man vattenstötar, som avtar när man spolar ut luft/vattenblandingen. Det kan nog låta litet smattrande. Jag vet inte om det är sådant du hör?
 
Redigerat:
Nu när jag bytt allt vatten till pex-slang så har jag samma "problem".

Slangarna sväller väl lite av trycket som släpps när man öppnar en kran.

Men bara en "smäll" hos mig.
 
Lite mer information:
Avsticket är gjort på ett rör som går från inkommande ganska nära mätaren till ÖV. Själva avsticket har funnits tidigare (15 mm) för TM och trädgårdsvatten men nu har jag ökat till 22 mm och byggt på en kv-fördelare för en förestående badrumsrenovering.
Med kran menar jag alla tappställen för kv, blandare, toastol, tappkranar mm. Vv är jag inte säker på eftersom jag har ju en kv/vv-blandning på alla blandare. Har ingenstans där jag kan tappa rent vv.
Så jag vet inte om fenomenet uppträder med bara vv.
Exakt när det började vet jag inte men det var i samband med mina ändringar. Jag är van vid att det låter konstigt i rören efter ett ingrepp när rören hade tömts, men det brukar försvinna efter nån minut spolning. Mitt problem har nu funnnits i två veckor.
 
Om du har en blandare t.ex. på handfatet, så måste du väl kunna vrida spaken, så du enbart får varmvatten, eller enbart kallvatten? Eller har du termostat på den blandaren, vilket måste vara ganska ovanligt. Termostat har man väl bara på blandaren i duschen? Vad jag menar är att du måste ju kunna tappa enbart varmvatten och testa också om det smattrar när du tappar enbart varmvatten.

Är det en rörmokare som utfört installationen eller ni själva?
Om rörmokare, så kan du kontakta rörmokarfirman och be dem åtgärda på sin fackmannagaranti. Har ni själva utfört rörmokarjobbet, och inte har rörmokarutbildning måste ni själva försöka utröna vad som gått snett eller blivit olämpligt utfört. Det kan också vara något annat, alltså inte den nya rörinkopplingen, som orsakar smattrande ljudet vid kranöppning. Man förblindas ibland att tro att "felet" måste vara på ett visst ställe, och att man därför inte letar på annat ställe.
 
Redigerat:
Det har jag gjort själv. På vilket sätt hade rörmokaren kunnat undvika det?
 
Krilleman
Vad har du kopplat för produkter på ditt nya 22mm stick?
 
Arnodt skrev:
Är det en rörmokare som utfört installationen eller ni själva?
Om rörmokare, så kan du kontakta rörmokarfirman och be dem åtgärda på sin fackmannagaranti. Har ni själva utfört rörmokarjobbet, och inte har rörmokarutbildning måste ni själva försöka utröna vad som gått snett eller blivit olämpligt utfört.
Jag förstår pekpinnen. Jag ska skicka en bild.
 
Du skall inte ta illa upp. Det är lätt att missa någon detalj.
Om du tar foto, ta bild på avstånd och en närbild. Ofta tas tyvärr bara närbild, och man vet inte hur prylarna är orienterade. Och ofta tas närbildsfotot på detalj, som fotografen tror är felet. Men det behöver inte alls vara den detaljen, som orsakar felet. Bra är en enkel skiss, där rördiametrar anges osv, som säger mer än en massa text.
 
Såhär ser det ut:

Kopparledningar med 22 mm rör, T-stycke, kulventil, fördelare och temporär slang mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avsticket var med 15 mm rör innan och ett T-stycke till TM och vattenutkastare. Har ökat till 22 mm, lagt till kulventilen samt fördelaren. Slangen till höger är temporärt till TM.
 
Ofta är det svårt att förstå vad frågeställaren menar.
Foto är bra.
Nere vid horisontella rörledningen vid vattenmätaren syns ett T-rör.
Är der det påsticket du ändrat från 15 mm till 22 mm?
Jag antar att nya 22 mm påsticket är efter vattenmätare(alltså ingen tjuvkoppling)
Det tidigare 15 mm avsticket gick det rakt vertikalt uppåt och vid taket svängde av mot vänster? Precis som det gör nu också
Man ser att på det 22 mm avsticket finns ytterligare ett T-rör.

Det verkar vara några röjböjar 22 mm som inte alls skulle behövas, tycker man.
Rörledningen har dragits horisontellt mitt på väggen.
Kanske inte skall monteras något annat där i framtiden?
 
Redigerat:
Den vertikala stigaren har funnits tidigare , innan oljudet uppkom. Avsticket som börjar horisontellt längre upp gjordes om från 15 till 22 mm och kulventilen och fördelaren tillkom. Jag kunde ha undvikit två 90-graders böjar men T-röret fanns redan på plats och skulle inte flyttas, samt jag ville ha plats ovanför fördelaren för framtida anslutningar.
Oljudet kommer även om kulventilen är avstängt och jag öppnar ett tappställe på övervåningen.
 
Inget rör någonstans som ligger löst och slår när du tappar. Ljud kan fortplanta sig långt i vattenrör
 
Bengt Henrik skrev:
Inget rör någonstans som ligger löst och slår när du tappar. Ljud kan fortplanta sig långt i vattenrör
Det kan vara så enkelt. Jag har identifierat några lösa rör och ska kolla närmare. Tack för tipset!
 
Duschblandare kan göra att det slår i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.