24 029 läst · 292 svar
24k läst
292 svar
Oljekraftverk igång för att täcka elförsörjningen
Så dom skulle glatt bryta mot EU's regler och ta böterna istället ?T Thomas_Blekinge skrev:
Inte vad jag erfarit - markandsmekanismerna funkar såväl i Tyskland som Sverige.
Undantaget var pandemin där många EU länder i praktiken bröt på reglerna om frihandle och behöll skyddsutrsustning tex själva - vilket är ett problem som EU måste addressera på något sätt (tillåta undantag eller skärpa regler/påföljder)
Ett pris på säljande el utomlands och ett pris på vår inhemska försäljning. Är det inte så Spanien gjort nu.
De har väl väldigt dåligt med exportledningar va?
Nja, det had edom nog inte fått göra.M MagnusTobias skrev:
Dom har väl satt ett tak på priset på energi (gas) vilket i Spanie/Portugal kraftigt påverkar elpriset ?
Dvs Spanska konsumenter behöver inte betala över ett visst pris (vilket regeringen då ersätter energibolagen för). Men Energi exporteras ju fortfarande, och de som köper den där får isf lita till sina egna regeringar (om dom vill införa liknande system)
https://www.lamoncloa.gob.es/lang/e...sters/paginas/2022/20220513_council-extr.aspx
Jag kanske inte fattar bilden men är det inte så att S4 "importerar" (från S3) 3360 och exporterar (utomlands) 1426 (95+603+728)? Då är det väl effektbrist i S4 även om man inte exporterat el utomlands?T Thomas_Blekinge skrev:
Olika definitioner av effektbrist. Den "officiella" definitionen är att effektbrist uppstår när man (i ett givet ögonblick) inte kan mata in lika mycket effekt som tas ut. Oavsett var inmatningen och uttaget kommer ifrån.M Marsman80 skrev:
Så då är det iaf underproduktion av el i S4 just när bilden var relevant?C cpalm skrev:
Man kan nyansera det lite då genom att säga att den effektbrist som finns i SE4 kan till 100% tillgodoses av koldioxidneutral el från andra delar av Sverige. Det finns ingen anledning att dra igång Karlshamns oljeeldade verk av den anledningen.M Marsman80 skrev:
Samtidigt kan jag inte se något problem att man drar igång Karlshamns oljeeldade verk för att tjäna pengar på ren utlandsexport förutom att det kanske finns miljövänligare alternativ. I detta fall vore det ju intressant att veta hur mycket som producerades av Karlshamns oljeeldade verk. Var det mer eller mindre än det som exporterades utomlands?useless skrev:
Mindre
Anledningen till detta är ju att Sverige måste exportera el just nu så att Tyskland kan bygga på sitt lager av naturgas. Men jag ser inte poängen i att elda olja under sommaren för att det ska finnas gas i vinter...Fossilt bränsle som fossilt bränsle...M Marsman80 skrev:Samtidigt kan jag inte se något problem att man drar igång Karlshamns oljeeldade verk för att tjäna pengar på ren utlandsexport förutom att det kanske finns miljövänligare alternativ. I detta fall vore det ju intressant att veta hur mycket som producerades av Karlshamns oljeeldade verk. Var det mer eller mindre än det som exporterades utomlands?