A andre1111 skrev:
Jag behöver också tips :p
ta nått keramiskt fett som är livsmedelsgodkänt
 
returen returen skrev:
ta nått keramiskt fett som är livsmedelsgodkänt
Jo det vet jag, men jag hittar inget som finns att köpa
 
A andre1111 skrev:
Jo det vet jag, men jag hittar inget som finns att köpa
nä det är inte så mycket som är livsmedelsgodkänt
 
returen returen skrev:
nä det är inte så mycket som är livsmedelsgodkänt
Tack för hjälpen
 
A andre1111 skrev:
Jo det vet jag, men jag hittar inget som finns att köpa
SpecLub HTS 600 HT-fett för teleskopiska rälsar, 20 GR burk med vit etikett och svart text, innehållande högtemperaturlagerfett med Krytox™.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har också gnisslande rails som körts i för hög temperatur! Hittade dock fett för ändamålet men det kostar.https://www.amazon.se/SpecLub-Ugnsfett-temperatur-teleskopisk-lagerfett/dp/B08N2ZYQMT/ref=sr_1_1?crid=21C0KE7AWQFGX&dib=eyJ2IjoiMSJ9.grMJSAtLvThnuGJkBe6550H2CcmIbI2cY9UvJHjFqM9GKPpxmiUGNozm0yUXYIq1fNCTWPeTYzwHSpjI1k0JnQYzM5s-R_pkUxYWM_AyNHcRYXrYQfD67D5gki-4YJLcX4Tn5wImfO_oP94fMarh7UJB_u9L9lljBfw11Vg_m2QNY2at9BCmP5s8Gj2JvILB-4DkKAVPoDLWgUbmK8pCb6M7Zh7f-G0rq4PMbd_HLEvBDDI67uk_p1FNgNZI5tTSOAFqGESPuPspPJGnmWB2HI_DTFrzrJfUTGj_jF-t93U.4X_rDvWdP-FU6_Ipoj75_jhnxCjQFoTmphYVobPVF_o&dib_tag=se&keywords=High+Temperature+Bearing+Grease+Hts+600+for+Telescopic&qid=1724135255&sprefix=high+temperature+bearing+grease+hts+600+for+telescopic%2Caps%2C178&sr=8-1
 
  • Gilla
andre1111
  • Laddar…
Tackar, jag hade också hittat den tidigare, men är onödigt dyr! Bör ju säljas något som passar i svenska varuhus också..
Men blir väl att köpa den eller nya skenor :p
 
ullemont ullemont skrev:
Har ugn med utdragbara teleskopskenor. Dessa är rejält tröga och gnissliga och jag hade behövt smörja dem. Provade med vanlig symaskinsolja men detta började ryka och lukta rejält vid ca 150 grader - dålig idé.

Något tips på en olja som kan funka till att smörja delar i ugn? Borde väl vara livsmedelsgodkänd också. Har sökt förgäves efter rätt produkt.

din önska är nästa omöjlig så länge man håller sig till oljor och fetter då vid dom temperaturer det är aktuellt så börja de ryka och avdunsta i dom högre temperaturerna. kiselbaserade högtemperaturfetter kan förvisso finnas, men de har sina egna problem...



jag skulle nog snarare prova det som man helst använder i låscylindrar - grafitpulver, och är inte något som anses giftigt.
 
X xxargs skrev:
din önska är nästa omöjlig så länge man håller sig till oljor och fetter då vid dom temperaturer det är aktuellt så börja de ryka och avdunsta i dom högre temperaturerna. kiselbaserade högtemperaturfetter kan förvisso finnas, men de har sina egna problem...



jag skulle nog snarare prova det som man helst använder i låscylindrar - grafitpulver, och är inte något som anses giftigt.
grafit är väl giftigt
 
returen returen skrev:
grafit är väl giftigt

Grafit är ren kol i form av plana kristallplan - samma som används i blyertspennor vilket mången skolelever har tuggat på, men också används på anoden på LiIon-celler i de flesta av LiIon-kemierna även om man experimentera att ha kisel där istället.

Den 3' kända formen är diamant - sedan har det tillkommit kolnanorör, graphene och fullerene (kolklot) där det sistnämnda har visat sig inte vara alls nyttigt och man har hittat stora mängder av dem i sot av dieselavgaser...


Men visst - flygande damm av finmalen grafitpulver kanske man inte skall andas in i någon större mängd....
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.