5 762 läst · 33 svar
6k läst
33 svar
Olika Energiklass på identiska byggnader
Sida 1 av 3
Hej
Vi bor i ett nyproducerat område där JM bygg ett större antal villor i tre olika storlekar. För en tid sedan fick vi fylla i uppgifter som låg till grund för att beräkna husens energiklass (energideklaration). Nu har resultaten kommit och det märkliga är att två identiska hus har fått olika energiklass. Energideklarationen är utför efter 1 januari 2019.
Husen är alltså helt identiska och står max 100 m ifrån varandra, är byggda i samma "etapp", har samma storlek, uppvärmingssystem osv.
Är inte detta väldigt konstigt?
Vi bor i ett nyproducerat område där JM bygg ett större antal villor i tre olika storlekar. För en tid sedan fick vi fylla i uppgifter som låg till grund för att beräkna husens energiklass (energideklaration). Nu har resultaten kommit och det märkliga är att två identiska hus har fått olika energiklass. Energideklarationen är utför efter 1 januari 2019.
Husen är alltså helt identiska och står max 100 m ifrån varandra, är byggda i samma "etapp", har samma storlek, uppvärmingssystem osv.
Redigerat:
Ja, vi fick själva fylla i uppgifter om energiförbrukningen (typ vad elmätaren stod på) men inget beträffande uppvärmingssystem och liknande, det har JM som byggt husen koll på.S Strontus skrev:
Så visst var väl värdena som fyllts i något olika, men tanken är väl att det är byggnaden (och inte hushållet) som energideklareras? D.v.s. två identiska byggnader som står på samma plats borde få samma energiklassning?
Jag förstår inte riktigt vad problemet är. I det ena huset kanske man badar bastu / kokar sprit / svetsar traktorer / lagar mat åt ett helt fotbollslag, medans i det andra huset använder man ulltofflor och tvättar sig i snö?
Ja, precis. Och det är exakt det som är problemet.P PatrikJo skrev:
Eftersom det är _huset_ som energideklareras, inte de som borde där (och deras förehavanden) bör enligt mitt resonemang två identiska hus få samma energiklassning. Eller har jag fel?
Jaha, du menar så. När jag läser din trådstart får jag det till att du tror det är något fel på huset eller byggfirman.K Krombacher skrev:
Har du något förslag på hur man lämpligare skulle mäta energiförbrukningen på ett hus?
Det går väl att räkna ut teoretiskt innan huset ens byggts. Är det inte till och med krav på att huset uppfyller en viss nivå för att få byggas.
Att i efterhand mäta förbrukning blir inte speciellt givande om det inte är just hushållet och inte huset som ska mätas som TS skriver.
Man skulle kunna justera för antalet personer i hushållet samt för inhomhustemperaturen. Blir inte heller exakt, men lite bättre.
Att i efterhand mäta förbrukning blir inte speciellt givande om det inte är just hushållet och inte huset som ska mätas som TS skriver.
Man skulle kunna justera för antalet personer i hushållet samt för inhomhustemperaturen. Blir inte heller exakt, men lite bättre.
På Boverkets hemsida går att läsa att mätvärden skall "korrigeras för normalt bruk", men hur det går till har jag inte lyckats förstå.P Pin skrev:Det går väl att räkna ut teoretiskt innan huset ens byggts. Är det inte till och med krav på att huset uppfyller en viss nivå för att få byggas.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Vilken energi-klassning fick ni och grannen, A - G?K Krombacher skrev:Hej
Varför ber de om en energideklaration? Jag har ingen koll på detta, så därför jag frågar. Är det för att det ska kontrolleras att man inte överskrider nya reglerna?
Edit: eller om det är inför försäljning förstår jag, fick bilden av att detta gjordes löpande varje år för nybyggen.
Edit: eller om det är inför försäljning förstår jag, fick bilden av att detta gjordes löpande varje år för nybyggen.
Redigerat:
Ja, så fungerar de. Frågan är väl om det är så de borde fungera. Om de kommer och gör en energideklaration på vårt hus inför försäljning och jag säger att vi brukar ha 27 grader inomhus så gör de en "justering" som gör att vårt hus får energiklass A, vilket ser bra ut, men blir otroligt missvisande. Då tror de som köper det att det är ett riktigt energisnålt hus, men i själva verket kanske vi har haft 18 grader inomhus för att det är så himla dyrt i drift.Nyfniken skrev: